Jump to content

Trenger råd om fjerning av silikon

dvil

Recommended Posts

Hei,

Jeg pusser opp gamle Lewmar luker, fra 1980. Skal bytte pakning, glass (akryl) og sette inn ramma på nytt.

Det gamle glasset sitter i svart tettemasse, er temmelig sikker på at det er silikon. Jeg får sakte sakte fjernet det med Duxola malingsfjerner, men det tærer på tålmodigheten min. Er det noen som har tips om hva slags stoff som kan gjøre dette bedre?

Hmm, var redd for det ja. Har prøvd aceton, det er lite virksomt på dette stoffet - men er kanskje perfekt til siste rengjøring.

Vil gjerne være forsiktig med skarpe gjenstander for å skåne elokseringen, men da blir det vel en kombinasjon av det og Duxola. Hvis det ikke dukker opp bedre forslag da.

Takker.

Edit: Der kom det et forslag fra RSL samtidig. Takk for det, skal prøve viskelæret. Hele ramma er aluminium. Akrylglasset skifter jeg ut, det har krakelert på yttersiden.

Redigert av dvil (see edit history)
Er det noen som har tips om hva slags stoff som kan gjøre dette bedre?

Hei

Hadde selv fått silicon på frontrutene,spurte en glassmester om tips,som sa de slet ofte med slike problemer,og det var veldig vanskelig å få bort. Det jeg brukte var en slik skrape med barberblad,vi bruker på komfyren (keramisk-topp)Da gikk det som en lek,vasket deretter med aceton,veldig fornøyd.Lykke til. :cheers:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)

Hei. Har vært noen timer i kjelleren.

Et skarpt knivblad (som barberblad) var lett å skjære med. Skar forsiktig for å skade overflaten minst mulig. Det blir jo forseglet igjen etter innliming av nytt glass, så det er vel greit. Å skjære med plastsparkel fungerte dårlig. Jeg fikk den ikke skarp nok, og silikonen bare bøyer unna. Men det går sikkert å få den skarpere.

Så hadde jeg på Duxola, som nå fikk virke på et mye tynnere skikt. Den løser det faktisk, sakte. Brukte plastsparkelen til å ta det grøvste, så såpe og vann og messingbørste. Til slutt aceton, men det er ikke rare greiene den tar. Kanskje det jeg ikke ser.

Silkonfjerner har jeg ikke prøvd, men skal prøve å finne det også. Har flere luker på tur.

Varme fungerer ikke. Silikon tåler høy temperatur uten å forandre konsistens. Det virket som den slapp overflaten noe, men da var det så varmt at det ble en upraktisk metode.

Takk alle sammen. :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...