Leif/Line Startet 7.Mars.2010 Del på Facebook Startet 7.Mars.2010 Hei. Har kjøpt en gammel Tresfjord 29 ,men. Gamle eier har hånd malt (stripa) ovenfor vann linjen å det er ikke pent i det hele tatt. Der jeg lurer på er!!?? Hvordan fjerne stripa med bunn stoffet(stripa) uten å på føre unødvendige riper eller å bruke noe så sterkt så jeg vasker svart inn i gealcoten på båten. Gode råd motas med den største takk. Mvh Leif&Line Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Hvorfor ikke bare løfte vannlinjen en cm eller to? Dere kommer helt sikkert til å dra ombord en del ekstra utstyr når dere skal på tur uansett Lykke til med ny båt! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
avsluttet Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 det kan være greit å ha litt over vannlinja, ulempen er at det blir fort misfarving på det området som er over. Og om det er selvpolerende slites det ikke øverst her. Jeg bruker å blande ut bunstoffet med tynner der jeg smører over vannlinja, bare for at fargen skal bli riktig, og at det ikke bygger seg opp i et tykt lag. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Hva slags maling er benyttet i vannlinja? Er det bunnstoffet som bare er for høyt opp, eller hvit/rød bengalack-stripe? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Leif/Line Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Her er det brukt bunnstoff. Bare for å få en ting i klarhet. Tresfjord har et lite belte over vannlinjen(belte) det er denne jeg snakker om så den kan jeg ikke heve. Drømmen hadde vert å fått fjernet denne skånsomt å sette opp på nytt. Mvh Leif/Line Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Hva med å dekke med en stripe av selvpolerende hvit bunnsmøring over vannlinja? Holdes noenlunde enkelt ren med høytrykkspyler/kost. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Miss Amalie Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Da er kanskje malingtypen viktigst? Siden du har gelcoat under, er ikke varmebehandling særlig bra. Hvis malingen er hard nok, kan det meste slipes bort før det siste fjernes med vannsliping, finere og finere. Risikoen er at det blir lysere gelcoat der det er slipt rubbet og evt. polert. Men hva er værst? Det kan hende rubbing av hele skroget blir resultatet, og verdt jobben? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Leif/Line Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Jo kan jo gjøre som du sier å slipe den forsiktig ner. Å legge opp med hvit å så sette opp på nytt frister ikke da linjen er sikkert 2-3 mm tykk i dag. Men det største problemet mitt er at jeg ikke skjønner at jeg har en gammel båt å at den skal se ny ut som mulig Men å slipe høres ut som en grei løsning. Mvh Leif/Line Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Jeg fjernet bunnstoffet på hele båten i fjord, enklest og penest resultat fikk jeg med å bruke malings fjerner, kjøpte denne på OBS bygg. Står på flasken at den også fjerner bunnstoff. Smør på vent 5-15 min, og skrap forsiktig av. Kan også bruke høyt trykkspyler, men må da stå på litt lengre. Fikk ingen skraper over vannlinjen hos meg med denne metoden, pusset forsiktig ned etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Hvis du skal slipe, så masker med gaffa over linja. Uhell blir da letter å unngå. Bare pass på at ikke teipen sitter for lenge, bruk i så fall hårføner mens du drar av. Da følger limet bedre med teipen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Zeuz Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Som manzon sier, bruk malingsfjerner. Hvis du har felter over og under det du vil fjerne så kan du bruke maskeringsteip. Har med godt resultat selv brukt Reprin for å fjerne mange lag med bunnstoff, dette ble brukt å plastbåt og fungerte godt. Her kan du ta på reprin og la det stå noen timer for så å høyttrykkspyle det av, men dette må gjøres flere ganger for å få bort alt. Det finnes sikkert flere produkter du kan bruke, deriblant lage hjemmemiks med kastisk soda og tapetlim, men unngå at det tørker Prinsippet er uansett det samme, påfør med pensel eller rulle, la det ståe noen timer, spyl av og gjenta prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Leif/Line Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Rubbing av skroget må jeg gjøre uansett da vi kjøpte båten usett sett den bare på bilder.Båten kom fra Stavanger på semi treailer å vi å selger har STOR forskjell på ordet velholdt , men men. Båten er overhodet etter min mening ikke godt holdt å vi har en jobb å gjøre Båten fikk vi akuratt slik at vi fikk ferien i den å brukte den alle helger foruten om to i sommer. Vi bodde to voksne å to barn tre hunder(små) en katt samt en rund springer(hamster). Det to ikke lang tid etter at båten fikke et navn som ikke vi har valgt NOAS ARK. Men etter to motor stopp var det å komme til brygga å få tappet nesten 200 liter diesel vaske tank, bytte filter samt alt av slanger. Dagen etter på ut på tur igjen. Sommeren gikk med at ann pumpen til frisk vannet om bord , bryter til dassen, div lys, kalesje samt automatsikringen til ankervinsjen slo ut hele tiden på kjetting som satt seg fast i kjettingkassen pga rust +++ men vi koste oss. Nå 62000,- i all forskjelig ting håper vi på en litt mere stabil sommer i båten . Men skjønner i etterkant att selv omm vi gjorde et kjøp er det ikke all tid det mest lønnsome i lengden, å vi er over hodet langt fra mål. Men som sagt så skulle den jo veldig gjerne se ut som ny ,det er det hodet mitt som sliter litt med Men vi gleder oss til ny sesong å håper på en fin båt sommer. Mvh Leif/Line Sitér dette innlegget Link to post
Leif/Line Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Malings fjerner høres fint ut å slipe litt til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 ja, kan være greit å ha 50-100 tusen i bakhånda når man kjøper gammel båt. Trøsten får være at man må sannsynligvis ha like mye i bakhånda når man kjøper ny... Sitér dette innlegget Link to post
Leif/Line Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Sant så sant Traust Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Malingsfjerner har vanlig funkert bra. Vis du går inn på STS og under malingsfjerning kan du finne produkt du kan bruke. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Breezita Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 (redigert) Hei Leif/Line Har også Tresfjord 29. Dersom du skal ha stripe igjen foreslår jeg folie i riktig bredde etter bestilling hos skiltprodusent. Den vil da evt. dekke over små rifter i gelcoaten (større riper bør selvfølgelig fylles og poleres). Stripen har sittet godt på i 3 år nå. Fikk med rikelig med folie fra skiltprodusenten til små reparasjoner. Håper du trives med båten. Redigert 7.Mars.2010 av Cita II (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Manzon Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 En liten ting å være klar over når det gjelder kaustik soda. Det funker som greit nok det, men temperaturen bør være over 15 grader for å jobbe med dette. (Prøvte det selv i fjor) Under 15 grader så har den nesten null virkning. Og du er nødt til å være svært nøye med å bruke verneutstyr. Malings fjerner funket fint i 5 grader også, var 2 grader på det kaldeste i fjor når jeg holdt på. Da var det bare å gå hjem, ble forkaldt til og med for malings fjerneren. Sitér dette innlegget Link to post
Leif/Line Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Takker for forslaget Citta II. Det var en ganske fin å lett løsning. Er kjempefornøyd med båten både innrednings messig å den er god i grov sjø Men har et stykke igjen til vår ser ut som deres ser jeg Eneste på sikt har jeg lyst til å gjøre noe med hardtoppen (takluker) i steden for kalesje. Mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.