yamaha-steinar Startet 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2010 Hei! Jeg har som tittelen sier en 70 hk Yamaha som er tungstartet når den har stått en stund. Motoren er fra 1994. Når den er varm starter den lett og går greit på tomgang. Er den kald blir det mye filing før den starter, og må gi den litt gass for at den ikke skal stoppe. Har enkelte ganger tømt batteriet uten at den har startet... Hadde motoren på service for 2 år siden, hvor de blant annet renset forgasserene. Men siden det var sommer og motoren nettopp var brukt startet den greit, så det var vanskelig for dem å si hva det kunne være. Denne har autochoke. Tror dere det kan være denne som er i uorden? Hvorden kan man på en enkel måte sjekke dette. Eller hva kan det ellers være som gjør dette? Satte inn nytt batteri i helga uten at det ble bedre... Hilsen Steinar Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) er batterikablene i god stand? Måtte bytte på min 92 Yamaha 60, kablene var så irret at det ikke ble skikkelig dreis på startmotoren. Etter bytte så ble det er helt annen snurr, og den startet straks lettere. Men som du sier, kan jo høres ut som at choken ikke funker helt som den skal. Er det ikke manuell choke bakpå motoren på den? Autochoke... på min er det en bryter framme på fjernkontrollen som styrer en solenoid som slår på chokespjellene. Jeg trodde at på de senere modellene ble denne funksjonen aktivert ved å trykke inn nøkkelen...? Redigert 7.Mars.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hei,husker den båten godt,det var jeg som brakte båt og motor sammen i 2002,og renoverte båten. Du ligger vel i Løpshamn nu tenker jeg Men tilbake til motor,den var tungstartet da jeg kjøpte den og. Hørte snakk om en ventil i bunnpanna? som det var feil på,uten at jeg fikk sjekket det.Båten ble solgt samme år pga skilsmisse. Det stemmer at motoren har automatchoke,du kan og sjekke at spjellet drar seg skikkelig på. Hvis du trenger mekanikerhjelp,anbefaler jeg Geir Sundt i Bodø Maritime.Han har erfaring med disse motorene. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Jeg tror også at problemet er knyttet til manglende choke/primer-funksjon. Dersom det virkelig er automatchoke (har aldri hørt om noen påhengere som har slikt...) må det være mulig å ta av dekselet foran luftinntaket på forgasseren, og sjekke hvordan chokespjeldene oppfører seg. Jeg hadde tidligere en 60hk Mariner 92-mod. Denne hadde ikke choke (ingen chokespjeld), men en primerfunksjon hvor en solenoid påvirket en ventil, som så "slapp" en passe porsjon bensin ned i bunnpanna. Solenoiden dro til (hørte et tydelig klikk) når startnøkkelen ble presset inn. Er du sikker på at det ikke er et tilsvarende arrangement på din motor? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) Hei! Jeg har som tittelen sier en 70 hk Yamaha som er tungstartet når den har stått en stund. Motoren er fra 1994. En yanmar med feil er du sikker på at det ikke er en Volvo som har blitt malt grå? Redigert 7.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Yanmar? Motoren har automatchoke,ingen tvil om det. Har heller ikke vært borti andre modeller enn denne. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 dersom den har automatchoke , hva er det da som avgjør om den skal aktiveres eller ikke? tipper det er en temperatursensor et eller annet sted som aktiverer choken når motor er kald..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 At den har automatchoke kan jeg aldri tenke meg. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 ??? Noen her som tror jeg tuller? På fjernkontrollen var det en sort plate der chokeknappen skulle stått. Fikk all info hos Løvold i Bodø som solgte motoren ny. Det er nok en sensor som deaktiverer choken. PS.Nøkkelen kunne ikke beveges inn som på min eldre Evinrude 85(med nyere fjernkontrollboks) for choke! Sitér dette innlegget Link to post
yamaha-steinar Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Stemmer at jeg ligger i Løpshavn så det er nok "din" båt, ja :) Det er rett at det ikke det ikke er en knapp for choke, det går heller ikke an å presse inn nøkkelen. Det jeg fikk høre var at det er en temperaturføler som skal styre choke-funksjonen, så det kan kanskje være den som er defekt... Kikket nedi motoren da vi satte på tenninga, å kunne ikke se eller høre at det skjedde noe. Jeg skal merke meg navnet på mekanikeren, så spørs det om ikke han får en jobb hos meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Neida,tror ikke du tuller. Har bare vært borti mange Yamahamotorer,men aldri sett noe slikt system før Men hvis du tar av lokket på motoren og ser på høyre side sett bakfra på forgasserekken,skal vel chokestagene og solenoiden sitte der. Når du har lokalisert den kan du se om det virker når du vrir på nøkkelen. Hvis ikke den har et helt annet system da. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) Yanmar? det var jo det jeg sa - det kan umulig være en Yanmar ettersom den har feil jeg leste feil - takk for rettelsen Redigert 7.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
yamaha-steinar Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Lars K: Skal sjekke ut nærmere neste gang jeg er i båten! Hva er en solenoid, og hva er den til? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 http://forums.iboats.com/Yamaha-Outboards/Start står mye her,en med 90 lenger ned på siden med auto choke og startproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Yamaha har automatchoke på noen modeller. Prime start kaller de det. PrimeStart™Vri på nøkkelen, så starter motoren. Yamaha Prime Start er en automatisk choke. Luft, bensin og tenning styres av elektronikk og tilpasses forholdene når du vil starte motoren. http://www.yamaha-motor.no/produkter/marin...at_overview.jsp Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Lars K Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Solenoiden er en liten magnetventil som drar eller skyver chokestaget når den får strøm. Du hører som regel et klikk i den når den får strøm. Men er ikke sikkert du har dette hvis du har Prime Start systemet. Men det som er sikkert er at hvis ikke choken fungerer riktig,blir motoren veldig tungstartet når den er kald Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.