Jump to content

Defroster på Tamd 41A, kjøre begge motorer på samme VVB?

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hei !

Er det noen som vet hvilket av uttakene i termostathuset på Tamd 41A motorene som er "tur/retur" ?

Lurer og på å sette på stengeventiler på innløp/utløp fra termostathuset på begge motorene mine og koble de sammen, slik at begge motorene leverer varmtvann til VVB, og Defroster på samme "sløyfe", er det noen som har erfaringer eller synspunkter på dette ?

Mvh:

Kaptein_Kaos

Jeg har defrostervarmer og vvb på samme sløyfe fra den ene motoren, og det funker helt flott. Jeg ville nok betenkt meg med å blande kjøleslyfene fra begge motorene sammen. Skeptisk til om dette vil fungere med tanke på tilstrekkelig sirkulasjon, da pumpetrykk aldrig er likt. Rent sikkerhetsmessig vil jeg fraråde det sterkt med tanke lekasje koking mm. Du vil da måtte stanse begge motorer.

Per Harald.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Svart (redigert)

"Jeg har defrostervarmer og vvb på samme sløyfe fra den ene motoren, og det funker helt flott. Jeg ville nok betenkt meg med å blande kjøleslyfene fra begge motorene sammen. Skeptisk til om dette vil fungere med tanke på tilstrekkelig sirkulasjon, da pumpetrykk aldrig er likt. Rent sikkerhetsmessig vil jeg fraråde det sterkt med tanke lekasje koking mm. Du vil da måtte stanse begge motorer.

Per Harald."

Ja, har tenkt litt på det du nevner jeg og, men så lenge det blir montert stengeventiler ut fra begge motorene så kan de jo isoleres fra systemet når som helst.

Med tanke på sirkulasjon, så burde ikke det ha noen praktisk betydning, den av motorene som har høyest trykk på kjølesystemet vil sørge for sirkulasjon.

Slik som jeg ser det kan jeg ved vinteropplag montere inn en sirkulasjonspumpe på¨sløyfa fra VVB (lar denne stå med elementet på 220V, og la denne sirkulere oppvarmet kjølevæske (til en ukjendt grad av effekt) rundt i systemet, deriblandt i motorblokkene og til defroster som kan kjøres på effekttrinn 1, og på denne måten lage litt triveligere forhold rundt om i båten vinterstid, mindre potensiale med tanke på frostskader på sjøvannssiden...

En annen ting er at om jeg skulle få røket drivreimer/reimhjul og ikke ha mulighet til å få reparert det på stedet, vil muligens et "felles" opplegg som dette gjøre det mulig til en viss grad og kjøre begge motorene på EN fungerende kjølevannspumpe, eller ????

Jeg kaster bare ut endel tanker her, uten at de nødvendigvis trenger å være intelligente eller korrekte....

Mvh:

Kaptein_Kaos

Redigert av Kaptein_Kaos (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...