Jump to content

Akut udbrud af trefodssyge - hvad skal vælges?


MajorAndy

Recommended Posts

NU skal det være! Jeg giver "blaffen" i krisen og vil have drømmebåden denne gang. Den skal:

 

Være rummelig og lys

Ikke have for mange sovepladser/kabiner (vi sejler mest to personer, så der må ikke være for meget spildplads)

Ikke være fuld af tæpper og hvidt skind (altså ikke Princess eller Fairline...) men "nordisk" i stilen.

Have to motorer

Kunne sejles af mig alene (betyder nok i praksis at den ikke skal være længere end 41-42 fod)

Have flybridge - og gerne STOR sådan.

Koste omkring 3 mio DKK - helst ikke meget mere.

Må gerne være brugt

 

Kandidater lige nu:

 

Beneteau 42 Swift Trawler

Nord West 370 eller måske 390

Storebro 410

 

Hvad mener I om plus og minus med mine kandidater?

 

Er der nogle, jeg har glemt eller ikke har øje for?

 

Med feber-hede hilsner

 

 

Andy

Link to post

Dette blir spennende, du ser etter båter som er aktuelle når jeg skal bytte (når jeg kommer tilbake fra et årlig utenlandsopphold våren/sommeren 2012). Jeg bare lurer på om du har sett Benetau Swift Trawler 34? Skal sjekke den ut på Lillestrøm om en uke eller så, men av bildene jeg har sett virker den ganske romslig.

Link to post

Jeg har set meget på ST 34. Senest på bådmessen i København i denne uge (3 ganger...)

 

Det er en fin båd, som godt kunne være et alternativ. Den har mange fordele, men er måske lige en smule for lille i salonen. Man sidder ok to personer i sofaen og er man flere skal der foldestole i brug. Desuden er finish, materialer mm ikke helt på højde med 42'eren - eller de andre. Der er sparet på tingene, og det mærker man. Det er ikke "drømmebåden" men nok et ok alternativ hvis det skal være.

 

 

Andy

Link to post

Deilig at noen ser fremover :yesnod:

 

DKK ligger på 1.30 mot SEK - så vi snakker om maks 3,9 mio sek. da er vel NordWest 370 ute av bildet? NW har en til 4.6 mio sek, og de pleier ikke å være så prutbare der - kanskje du klarer 100' ned? Men innbytte tar de nok

 

370 er like stor som 390 og flyen er bedre på 370 synes jeg. Denne Nord West 390 D Flybridge (390-159) 2006 som NW har til salgs har vel i prinsippet alt du trenger. Ganske ny, moderne motorer, generator, og den er rekondisjonert og alt teknisk fungerer og er blitt tatt service på.

 

Hadde jeg hatt penger til en 370 hadde jeg valgt den. IPS hadde jeg nok ikke valgt om jeg kunne - jeg tror dette skroget funker bedre med drev. Men vedlikeholdet er mye mindre med IPS, og man kjører båten meget enkelt alene.

 

storebro 410 har mye større salong enn NordWest - og de har "bare" to lugarer. Jeg liker meget godt trappen opp til fly innenifra. Sjøegenskapene på Nimbus båtene er jeg ikke helt overbevist om, men 410 har jeg aldri testet selv.

 

Har dere tenkt på Forbina 40?

Link to post

fordi de har en 36 foter i dag, også har de hatt Skilsø 33 før - og det var vel en lykkelig skilsmisse - var det ikke :smiley:

 

jo mer jeg tenker på det jo deres behov jo mer tenker jeg på Storebro 410.

 

 

lekker båt. Går tyngre i vannet enn vår - det skyldes nok at den har akslinger.

 

ad min kommentar om sjøegenskaper p Nimbus. De har ofte fyldige forskip som gir stort volum under dekk , men det går utover egenskapene i motsjø. Se hvordan denne 435 går i relativt beskjeden sjø så indikerer det hva jeg mener.

 

Her er en test av NW 370 sport og sports top

samme skrog som 370 flybrigde.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Tak for mange gode svar allerede :smiley:

 

NW 370: Den, NW har til salg er med IPS og hele den tyrkiske musik. Jeg har fundet et dødt link, der viser, at de måske har haft en anden til salg til omkring de 4 mio. SEK: http://www.scanboat.com/uk/BoatSaleAdvert....rSagsnr=0980235

 

Forbina 40 har samme svaghed som NW 390: Der er brugt rigtig meget plads på tre kabiner som vi i de fleste tilfælde kun kommer til at bruge til at opmagasinere kufferter og puder til fly'en i .... Men vi har over vejet at høre med Forbina om de kunne indrette den med sofa/salon i stedet for forkahyt. Så ville den passe os bedre.

 

Vi har nok begge to (konen og jeg) en svaghed for trawlere. Så en GB ville klart være en mulighed, men i betragtning af af vi ønsker at bytte Forbinaen ind, så skal det jo nok være hos en forhandler. Så det virker ikke realistisk.

 

Storebro har både kvaliteten/stilen og trawler-følelsen og kan fås for prisen. Dog ikke hos forhandler, virker det som om:

 

http://www.shipcenter.dk/nye-brugte-baade/...-410-commander/

 

http://malmonsmarina.se/rc-410-commander-2004/#more-357

 

Nimbus 380 Commander har jeg set på tidligere. Den er for lille i salonen og bruger lidt for meget plads til pilot-house-delen efter min smag. Her er SB 410 bedre indrettet.

 

Skilsø 33: Som Bitteliten siger: Been there, done that. Vi havde en Arctic. Men flyen på flybridge-versionen er alt, alt for lille og båden er bare en stor 29-foter efter min mening. Brændstoføkonomi er dårlig (med aksler) og søegenskaberne var jeg ikke glad for. Min Forbina med drev og D-serie-motor er markant bedre.

 

A propos dette kan jeg glæde alle Volvo-ejere med at jeg havde adskillige samtaler med forhandlere på bådmessen i København om min båd. Alle fremhævede både Forbina som et kurant og anerkendt mærke OG motoriseringen som den rigtige: D-serien er mere salgbar en KAD'erne. På trods af debatten herinde.... :wink:

 

Kom endelig med flere forslag og debat! Jeg bliver klogere dag for dag.

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

ser ut til at Storebroene taper seg mye i pris.

 

Den 370 du linker til tror jeg ikke har IPS. I så fall er det første IPS båt med "Aft thruster with remotecontro". Prisen der er god om den er inkl moms

 

Malmöns marina er autorisert Storebro og Nimbus forhandler - om de ikke har mistet sin status i det siste da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

jeg sier nå bare hva jeg ville valgt, alle har jo rett til en mening håper jeg. Skal en båt på nærmere 40 fot være planende koster motorinstallasjonen veldig mye både i innkjøp og i service, avskrivning osv. I tillegg blir det vel et forbruk på 120-150 liter drivstoff i timen på marsfart. Så en trawler er etter mitt syn et mye fornuftigere båthold.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Framtia: En GB på 17 tons :eek: med 200 heste går vel ikke over 8 knob med WOT? Og i praksis vil det vel betyde et forbrug på 30-40 liter i timen eller 3-4 liter pr. Nm? Eller hvad?

 

En Beneteau eller en NW 370 bruger vel 80-90 liter i timen ved 20 knob svarende til 4 liter pr. Nm også? Man skal vist op i Bitteliten-størrelse før man brænder 120-150 liter af i timen :wink:

 

 

Andy

Link to post

samme som jeg tenker major andy. En deplasementsbåt bruker ikke mindre diesel enn en planende båt i samme farta. Så man bør nok tenke liter/nm

 

En GB 42 fås også med motorer der den gjør 16-20 knop. tror det kreves 2x450 hester da. De drar nok ca 90 liter per stk i den farta.

 

Service på en liten motor koster ikke veldig mye mer enn service på en stor motor. Litt mer olje - ellers er mye likt.

 

vi bruker ca 120 liter i timen på marsjfart 29 knop (2x435 hk). Vår forrige båt - Windy 37 - brukte ca 65 liter i timen i samme fart (2x260 hk)

 

En 410 har 2x310 hester og gjør maks 30 knop. Du må nok regne med 100 liter i timen på marsjfart på en slik båt også

 

Dieselprisene blir fort et interessant tema med slike båter. Også er det mulig å prute. Jeg pleier å spørre hva dieselen koster om jeg skal ha ca. 1000 liter - da får jeg som regel litt rabatt :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Desuden er finish, materialer mm ikke helt på højde med 42'eren - eller de andre. Der er sparet på tingene, og det mærker man. Det er ikke "drømmebåden" men nok et ok alternativ hvis det skal være.

 

Andy

Kan du være noe mer spesifikk, Andy. Hva er de største problemene vedr. finish og materialvalg - slik at jeg vet noe mer om hva jeg bør se etter.

Link to post

Jeg vil gøre mit bedste - selv om jeg ikke er skibsbygger eller håndværker! Jeg vil gerne opfordre alle til at gøre deres egne erfaringer. Jeg kan kun beskrive hvad JEG ser - og det er absolut en lægmands indtryk og fornemmelser og sammenlignet med 42'eren og andre både (især de nordiske).

 

Dørkplader: Nogle af den ligger løst og vil rasle frem og tilbage. Der er tale om finerplade i en kvalitet, der ikke ligner det man normalt finder i nordiske både. Tynd og "syntetisk"

Dørhåndtag har "slør" og dørene lukker ikke præcist,

Skabe og skuffer virker heller ikke som om de passer helt i åbningerne...

Motoren virker gedigen nok, men placeringen kan skabe problemer da lugeåbningen er ret lille og det er ikke ligetil at foretage service, olietjek mm.

Flybridgen virker som om den er skruet på overbygningen. Det kan godt være, at dette ikke er et problem, men der er noget, der får mig til at reagere. Tjek den måde selve instrumentbord mm er fastgjort på overdelen.

 

Overordnet tror jeg, at mine indtryk kan opsummeres i ordet "finish". Den er ikke som det plejer at være på nordiske både. Men derfor kan det jo godt være ok. Have a look for yourself :-) Mine indtryk stemmer overens med testen i MBY, som jeg fandt et sted på nettet (men ikke kan finde igen...) Hovedindtrykket er godt eller meget godt - dette er altså "hullerne i osten".

 

Andy

Link to post

Kære Lykkeliten,

 

Tak for tips. Ardea er sikkert en fin båd, men har ikke nogen dansk forhandler og er derfor lidt problematisk. Jeg har jo en Forbina 36 i dag og er glad for den, men både Forbina 40 og Ardeaen har vel primært den store famile som målgruppe med tre kabiner. Og det er vi ikke (mere). Så planløsningen er ikke ideel - og i samme kategori kommer jo også (desværre) NW 390.

 

 

Andy

Link to post

Det virker på meg som om du er mer stemt for en Storebro eller NW, - og at diagnosen på sykdommen du har pådratt deg ikke er helt bestemt enda. (I og med at trefotsyken umulig kan strekke seg fra 36 til 42 fot).

 

Jeg synes Storebro og NW er i en klasse for seg selv, og hvis en million her og en million der ikke spiller så stor rolle så hadde jeg valgt en av disse. :yesnod:

Link to post

Ole Petter, Du har ret: Jeg har fået DOBBELT trefods-syge. Seksfods-syge....ikke godt :wink:

 

Og hvad angår valget, så er det rigtigt at jeg ikke er meget for Beneteau 34 ST. Det er en fin båd, men det er "kun" en opgradering - ikke drømmebåden. Til gengæld er Beneteau 42 ST VIRKELIG en fin båd. Den er den mest rummelige og "skibs-agtige". OG jeg kan næsten få den fra ny til samme pris som de andre koster brugt. Hvis Roaldbj havde været her ville han nok have givet mig ret. Jeg håber, at han snart dukker op til overfladen igen.

 

Så - valget er ikke let. Alle tre af dissse både er fine på hver deres måde. Det er jo derfor jeg trænger jeres hjælp/input! :smiley: Til gengæld hører jeg ikke at der kommer nye kandidater på listen, så jeg er nok ved at være inde på slutspurten i søgningen.

 

Andy

Link to post

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=20603937

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=13098621

 

De 2 over er nok større en det du har satt som mål. Men med thrustler i baug og akter skal du nok kunne håndtere disse.

 

Flotte båter.

 

http://www.yachtworld.com/boats/2008/Store...-Baltic/Germany

 

Her har du en relativt ny Storebro 410 også.

 

http://www.boatshop24.de/web/no/werften/m/...bro/2239208.htm

 

Og enda 1 til

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...