Jump to content

Akut udbrud af trefodssyge - hvad skal vælges?

MajorAndy

Recommended Posts

Overordnet tror jeg, at mine indtryk kan opsummeres i ordet "finish". Den er ikke som det plejer at være på nordiske både. Men derfor kan det jo godt være ok. Have a look for yourself :-) Mine indtryk stemmer overens med testen i MBY, som jeg fandt et sted på nettet (men ikke kan finde igen...) Hovedindtrykket er godt eller meget godt - dette er altså "hullerne i osten".

Andy

Takker og bukker, det hjelper meg til å prioritere litt. Når det gjelder de heteste kandidatene dine er Storebro min favoritt.

Major Andy - Storebro 410 er en av mine favoritter på spekken deres. finishen er etter det jeg har sett ikke helt opp til NW - men bra

en annen båt du bør tenkte på er Princess P42. Kanskje den mest kurante båten i denne størrelsen på markedet. Stor salong, stor bysse, stor master cabin og en liten gjestelugar. flybridgen er også stor. med to D6'er på 370 hester gjør den knapt 30 knop. 33 når den vel med 435'ene vil jeg tro.

Bitteliten: Ja, tak. Jeg har set på Princess 42 også. Senest på både i Bella i sidste uge. Jeg synes, at det er en fin båd med god plads og mange fornuftige elementer. Det helt store problem her er at Fruen får :puke: fornemmelser i en Princess. Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor. De nye Princess er jo i meget bedre stil end de noget ældre, hvor det var en del ......ahhem...interessante...farvevalg og tekstiler her og der.

Men et ægteskab på snart 25 år har lært mig, at der skal lyttes til den slags, så jeg har opgivet at argumentere. I ved hvad jeg mener...

Det værste er, at hun nu er begyndt at mene, at Storebroen også er lidt problematisk i stilen. Lidt for meget "morfar", "den fine stue" og lige gammeldags. Men her tror jeg nok, at jeg sætter foden ned og insisterer på at den ER pæn. Der må være grænser for medindflydelsen :wink:

Andy

Red: Vi så også en Fairline 44 Targa Gran Turismo. Den synes hun var ret pæn rent stilmæssigt. Ikke uenig - men planløsningen er ikke ideel, da. Men flot....jo, ikke?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

He he. Slik er det hos oss også. Fruen nekter å kjøpe en Princess, ellers kunne det blitt en P40 på oss.... :sad:

Ellers går det fint an å ha tre fotssyken og samtidig gå fra 36 til 42 fot - det er jo tre for hver :yesnod:

Du har tidligere nevnt NW 37 Fly - jeg syntes at den er utrolig lekker (og det er selvsagt NW42, men den blir vel litt dyr). Men ser for meg at det må bli en del jobb med all den teaken (jeg liker at teak er gyllen - ikke grå/hvit).

Så på en Storebro 435 i sommer - Virkelig en lekker båt.

Ser av brosjyren til Storebro 410 at det ser bra ut. http://www.storebro.se/ 410

Hadde ikke sagt nei til en slik båt :smiley:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

@Ole Petter: Gensalgsværdi er klart også en ting, jeg overvejer. Så sandt, at man kun kender prisen på sin båd den dag man skal sælge den. Heldigvis har det været en god oplevelse at sælge min Skilsø, Aquador og forhandle om Forbinaen. Alle bådene har ikke været svære at overbevise nogle om at de skulle tage ind i bytte eller sælge.

Umiddelbart tror jeg ikke at der er den store forskel mellem mine tre kandidater når det kommer til genslagsværdi. Jeg vurderer jo en ny Beneteau ST 42 mod en brugt Storebro og en brugt NW 370, så her kunne man have en teori om at en ny båd altid vil fald lidt mere i pris det første år sammenlignet med de brugte. Men ellers er der vel næppe de store forskelle mellem de tre...?

Andy

Om man skal kjøre noe alene, må vel en trawler være bra med sine midtplasserte dører ut mot doldbordene? Rask ut på dekk i alle retninger

Stor flybridge, NW370 kan vel ikke sammenlikne seg med trawlere? Tar du vekk jolla på taket, kan du dekke på til 12.

42ST er over 50 cm bredere enn NW370! Det gjør utrolig mye på den totale plassen!

Jeg har dessverre ingen av båtene, som alle er fine! Men har befart NW370 og 42ST. Om lommebok og båtplass skulle tillatt båtbytte, så er ikke jeg i tvil ==> det hadde blitt 42ST. Trawlerens fordeler med plass, stor FB og brede doldbord, men også fartspotensialet fra andre båter når man ønsker det. (den kommer kanskje en dag med VP og IPS, da blir det ekstra gøy :yesnod: )

Lykke til!

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Det værste er, at hun nu er begyndt at mene, at Storebroen også er lidt problematisk i stilen. Lidt for meget "morfar", "den fine stue" og lige gammeldags. Men her tror jeg nok, at jeg sætter foden ned og insisterer på at den ER pæn. Der må være grænser for medindflydelsen :wink:

jeg har ikke sagt det til nå, men jeg deler din kones synspunkt om Storebro. Så gamle er vi ikke sa min kone da vi var ombord på en messe for et par år siden....

blir litt mye blått stoff og mørkt tre synes jeg.

Men ser for meg at det må bli en del jobb med all den teaken (jeg liker at teak er gyllen - ikke grå/hvit).

NW bruker ofte Golden Teak på teaken på båtene. Jeg liker ikke det - fordi teaken blir gulgrønn på slutten av sesongen om man ikke holder den godt og bruker golden teak gjennom sesongen

jeg vasker teaken vår 3-4 ganger gjennom sesongen. bruker gjerne zalo eller Turtle Wax sin blå Car Wash med voks. Vasker over med en myk børste jeg bruker på hele båten. Bruker mye ferskvann (har ferskvannsslange ombord). Synes teaken holder seg godt.

Til våren skal vi ta teaken et ekstra tak med teakrens - har ikke bestemt meg om jeg skal bruke oxalsyreholdige produkter eller ikke

Grønnsåpe har jeg brukt med hell på teak mange ganger - men har erfart at fettet legger seg på den kraftige fenderlisten på båten. I følge Svenning er den beste grønnsåpen den som man "grafser med hånden ut av et spann". Grønnsåpe er vel en base - og er sterke greier - så det krever mye vann.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja, jeg hadde teak på akterdekk og på badeplattform.

Vasket og oljet to ganger pr år. Holdt fint det.

Teaken ute (altså på badeplattformen) ble selvsagt mye fortere stygg enn den under tak.

Ser for mag at det blir slik med teak på dollbord og fordekk også.

Det blir vel kanskje et spørsmål om det er et ork eller en glede å holde på med denne teaken ....

MajorAndy: Får du tak i brukt NW 370 allerede - den er jo så ny ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

brukt nordwest 370 hos nordwest

http://www.nordwest.se/usedboats/pdf/nw37008009_booklet.pdf

NordWest prioriterer ikke store salonger på sine båter - det er noe jeg savner på vår båt. Til gjengjeld får vi et godt akterdekk med plass til 6 pers og en fly med god sitteplass til 8. Vi har alltid kalesjen på, så akterdekket er en del av salongen for oss.

For oss er det viktig med 3 kabiner ombord ettersom begge ungene er med og ingen av de liker å dele seng med hverandre lenger.

Jeg vet at nordwest vet at jeg savner større salong. og jeg vet at nordwest vet at det er flere 420 eiere som savner stor salong. Så får vi se om de tar til vettet og kommer med en båt som vi kan drømme om etterhvert :smiley:

brukt nordwest 370 hos nordwest

Utrolig lekker båt. Men NW er da ekstemt dyre? 4,6msek for en (stor) 37', riktignok med flybridge og det meste, inkl IPS og store arealer, kabiner flott bad og bysse. Men likevel 3,8mnok m/dagens kurs. Da har jeg ikke tenkt på mva-konsekvenser og HK-avg - båten er priset med svensk mva og den får man ikke igjen...

For godt under dette får man bl.a. en nesten ny Nimbus Nova 42. Så kan man mene mye om den, skroget er vel det samme som Commander 410, men man får en utrolig letthåndterlig båt, størrelsen tatt i betraktning, men kanskje dårlig plassutnyttelse men desto mer tilpasset et par....

I de "lavere" prisklasser (relativt sett) ville jeg tenkt på Forbina 40, som flere har nevnt. Har selv kjørt den i Karlstad, en utrolig fin båt, lys innvendig, ikke det meste av stæsj men nøktern og fin. Stor uteplass akter, forholdsvis stor flybridge, fin og lys salong, bysse "nedenunder" med god plass men ikke så mye under dekket som på Windy og Princess V-serie, mer som P-serien. Ser det er litt mange kabiner for 2, men jeg synes den er flott. Lettdrevet er den også, den jeg prøvde hadde 2x225 - helt supert, nyere utgaver har gjerne mer. Økonomisk i drift sammenlignet med tyngre og mer tungdrevne båter. Siden du har Forbina fra før vet du hva du får, og sikkert en ok deal på den gamle?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Utrolig lekker båt. Men NW er da ekstemt dyre?

Tja - kommer an på hva du sammenligner med. Vår er 43.5 fot lang - og koster 1/2 mill mindre enn en tilsvarende utstyrt Windy 44.

den 370'en til NW er dyr synes jeg også - men det er en del ting som drar opp prisen på den om man ser på spesifikasjonen.

"Beste kjøpet" hos Nord West for tiden er kanskje den 560 de har til 7,6 mil. Det er en 2005 modell. Tilsvarende ny koster 14-15 mill. Litt av et verditap :eek:

Sist jeg sjekket pris på Nova 42 kostet den omtrent samme som en NW 420 med drev ny. Mulig jeg så feil. 4,5 for en nesten ny er en OK pris synes jeg.

KOB hvordan er Forbinaen i sjø? jeg er av natur (?) litt skeptisk til lettdrevne skrog - de har en tendens til å være flatbunnet - og da blir det en del slag i motsjø.

KOB hvordan er Forbinaen i sjø? jeg er av natur (?) litt skeptisk til lettdrevne skrog - de har en tendens til å være flatbunnet - og da blir det en del slag i motsjø.

Som sagt - jeg prøvde den i Karlstad, og det er jo ikke akkurat havet, da. :smiley: Men jeg tror du kan ha et poeng. Allikevel, jeg tror jeg ville levd med det. Forbina 40 er en av mine favoritter, nettopp av de årsaker jeg nevnte. Hadde det ikke vært for at jeg har falt fullstendig for walkaround, eller i det minste sidewalk. Vi blir ikke yngre, og jeg er ikke redd for å si at jeg noen ganger synes sidedekkene kan være en tvilsom opplevelse med kalesje oppe og urolig sjø.

Skal finne en Nova 42 for salg, tror jeg. Gi meg litt tid.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

MajorAndy

På www.mby.com kan du laste ned tester av de fleste båter. Jeg har lest gjennom litt av bladarkivet mitt, og jeg har MBY's test av Nimbus 42Nova og storebro 435 liggende i tilfelle du ikke skulle få lastet det ned. Jeg tror det kan være en fordel å lese disse testene om du ser på en 410

Overordnet tror jeg, at mine indtryk kan opsummeres i ordet "finish". Den er ikke som det plejer at være på nordiske både. Men derfor kan det jo godt være ok. Have a look for yourself :-) Mine indtryk stemmer overens med testen i MBY, som jeg fandt et sted på nettet (men ikke kan finde igen...) Hovedindtrykket er godt eller meget godt - dette er altså "hullerne i osten".

Andy

Da fikk jeg omsider tatt en titt på Swift Trawler 34, og jeg forstår nå hva du mener hva angår finish. Ellers er båten perfekt for oss (to voksne og to barn i tidlig skolealder) hva angår løsninger og plass. Hovedcabinen er virkelig romsling og pentryløsningen rommelig og fin. Blir ikke båtbytte før jeg kommer hjem fra USA våren/sommeren 2012 - det optimale hadde en vært en to år gammel Trawler 34 som har vært eid av petimeter og en handyman som skal bytte til Swift Trawler 42 :smiley:

Hej Bård,

Ja, ikke?

Jeg har i øvrigt en MBY-test (tak, Bitteliten) af ST34 liggende i PDF. Hvis du vil have den. så send en IM med din mail-adresse, så sender jeg til dig.

Status i øvrigt: Den danske Beneteau-forhandler er ikke gearet til at tage både i bytte. Det er en meget lille forhandler og de er nervøse (med god grund) for den økonomiske situation. Så der er ikke meget håb her med mindre jeg sælger min egen båd først. Og så er det jo et langtidsprojekt.. og jeg er utålmodig af type :smiley:

Storebroen og NW er stadig i proces - vi regner med besøg "in situ" hos NW i næste weekend, så kan vi se på tingene i ro og fred. Ellers er den indendørs vårpuss overstået og det er altid en glæde at se tingene skinne og stråle, så at beholde Forbinaen er heller ikke en straf, hvis det blev udfaldet...

Andy

Sender deg en IM. Jeg var også innom Adriatic 40 Fly i går. Broren min jobber for Helge Duus med diverse designoppdrag, så den båten begynner jeg å kjenne godt. Den har strålende finish og veldig mange smarte løsninger, og den skal være rå i sjøen. Den er litt for stor for oss (41,5 fot). Den er jo litt spesiell, cross-over mellom Trawler, walk-around og FB-båt, men det kan kanskje være verdt en titt? Det finnes en i Danmark (den som var på messa i Tyskland): Adriatic 40 Fly

Jeg så Adriatic'en på messen i Hamborg. Den virker...uharmonisk...når man ser den i levende live. Jeg ved ikke hvad det er. Den har en tilbagetrukken fly - lidt som Viknes Sunbridge - og så er det det med gensalgsværdien da. Her tror jeg desværre, at det kan blive svært at komme af med den igen. Den danske importør er en ældre herre (kan jeg godt sige uden af han bliver fornærmet) og jeg tror ikke han holder ud så mange år endnu i branchen. Og hvad sker der så?

Men pæn ser den ud indeni.

Andy

MajorAndy. Det ser ut til at du med dine krav om innbytte styrer i retning av NordWest. Håper det blir en positiv opplevelse.

Om valget står mellom 370 og 390 og pengene "ikke har noen betydning" ville jeg valgt 370 rett for slett fordi det er en mer moderne båt med større flybridge. 370 er 38.5 fot lang. Om "pengene har en betydning" (hvilket det alltid har) er 390 en flott båt. Ikke like bra salong og flybridge som Storebro - men byggekvaliteten er nok ikke dårligere.

Mellemtid:

Jeg har haft en længere dialog med NordWest om en brugt 370. Underligt nok endte den samme sted som den gjorde sidst jeg havde en dialog med dem: At vi fortæller dem om vores ønsker og behov samt vores prisramme, hvorefter de kommer tilbage med et tilbud på en båd, der koster 300-400.000 kroner mere end vores max-beløb.

Desuden havde jeg en længere dialog med min kone, der forløb nogenlunde således:

Hende: Får vi mere plads i en NW370 i forhold til Forbinaen?

Mig: Æhhhh...nej...egentlig ikke meget. Vi får to ekstra sovekabiner!

Hende: Har vi noget at bruge den ekstra plads og de kabiner til?

Mig: Æhhhh....nej. Egentlig ikke.

Hende: Hvad er det så med NordWest, der gør dem så gode?

Mig: En NordWest 370 er en fantastisk flot båd, flot træ, køkkenborde, generator, inverter, lakeret teak, høj, høj kvalitet i finish mm.

Hende: En brugt 370 koster 2 mio. kroner mere end den båd vi har i øjeblikket. Hvad får vi for de penge?

Mig: Æhhh....øh......kvalitet? Flot træværk?

Hende: Helt teoretisk: Hvis du bad en bådebygger om at bytte alt træværket i Forbinaen til lakeret teak i høj kvalitet. Installere Corian bordplader og lægge teak på sidedæk og flybridge. Installere inverter, generator og fladskærme, hvad ville det så koste?

Mig: Øhhhh...antagelig et par hundrede tusinde eller tre.

Hende: Så hvis vi - helt teoretisk - brugte en hel million på at gøre Forbinaen smukkere, så ville vi kunne få alt det, der er i NordWesten - og dertil guldvandhaner, boblebad og vinkøleskab?

Mig: Øh...ja, sikkert.

Hende: Og stadig have en million kroner til overs i forhold til hvis vi havde købt en NW370?

Mig: (...)

Kort sagt: Jeg løber tør for argumenter når det kommer til at retfærdiggøre NordWests prisniveau. Jeg må nok konstatere, at jeg bare ikke er rig nok til at sejle i NordWest. Der er mange rige russere (og Nordmænd ;-) derude, for hvem det ikke betyder noget med en million eller to. Men det gør det for os. Så der må være fornuft i galskaben.

Andy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...