Tom Rør Startet 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2010 (redigert) Det lyser en varsellampe på den ene motoren min. Det er den lampa som ser ut som en v(eller en hake liksom). Er det noen som vet hva denne lampen indikerer? Fikk beskjed om at det måtte byttes en "hjerne" eller noe sånt, men siden all kommunikasjon gikk på engelsk, så kan jeg ha tolket feil. Hadde satt pris på fornuftige svar/tips Redigert 7.Mars.2010 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Ser i boken min, og der er det ingen varsel lys med tegn som ligner på V. Har 5 varsel lys: - Temperatur (termometer symbol) - Olje (oljekanne symbol) - Lading (batteri symbol) - Gløding (3 og en halv w som henger sammen med en sirkel pil). - Og der er et som ikke har symbol. Hvis det er den som ikke har synbol står følgende i min bok: Tilleggslampe angir når det er et problem eller har oppstått en feil som krever service. Håper dette kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Da er de vel "servicelampa" som lyser, men blinker den først? Når du setter på tenningen, blinker lampa noen "morsesignaler"? hvis den gjør det må du telle blink eks 2blink og 4blink å slå opp i verkstedshåndboken for å finne feilkode 2.4. ev ringe verksted å oppgi feilkoden. Min motorguru fortalte meg at når elektronikken svikter er det bare å telle blink å ringe verksted mens du venter på redningsskjøyta, lite å få gjort på egen hånd. Har samme maskin selv, har ikke hatt noe tull heldigvis men kommer til å følge denne tråden. håper det er noe billig/enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) Hei, er det instrumenter tilsvarende disse du har? Lampen merket A er gløding. Du finner manual her: http://forums.iboats.com/showthread.php?p=1693398#post Redigert 7.Mars.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
free Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) lampen som trådstarter snakker om er feilindikatorlampen, som har en V akkurat som check. Redigert 7.Mars.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Det er ikke noe system på blinkingen, men da jeg testet senere på kvelden, så var den litt til å fra. Det blinket også når tenninga sto på. Da båten ligger i England, så er det jo ikke bre å løpe ned på brygga å sjekke heller Mine lamper ser ikke sånn ut SF, og det er vel den som krever service som blinker, men at de har satt inn en hake istedet for ingenting kanskje. Liker ikke at det kommer en fyr med et instrument, og dytter inn en plugg, stikker på kontoret, for deretter å fortelle at jeg må koste på 8 tusen for å "fjerne" feilen. Fikk et tips fra de som servet den forrige motoren min, at det kunne være noe kondens i en kobling eller noe annet elektrisk, siden det akkurat har blitt tatt motorvask på båten.Lampen lyste vistnok ikke før dette. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 lampen som trådstarter snakker om er feilindikatorlampen, som har en V akkurat som check. Ok! litt klokere nå. Men er fortsatt litt skeptisk til denne raske konklusjonen til Cumminsmannen i England. På en annen side, så har jeg ikke noe valg, da denne båten skal kjøres hjem om 12-13 dager, og vil nødig ha lamper som blinker da! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Jeg har ett diagnoseapperat til denne motoren, men har lån det bort! Jeg kan prøve å få det tilbake så du kunne hatt dette med deg på turen hjem! Du kan jo sende meg en im så kan vi ringes! KUA Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hvis lampen blinker å indikerer en feil vil feilen sansynligvis være der etter at en ny hjerne er på plass, men hvis det har vert en ekte cumminsmann der så kan du nok stole på ham. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hvis lampen blinker å indikerer en feil vil feilen sansynligvis være der etter at en ny hjerne er på plass, men hvis det har vert en ekte cumminsmann der så kan du nok stole på ham. Må nok det, og håper det er det som er feilen, så pengene ikke renner ut i River Hamble Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Jeg har ett diagnoseapperat til denne motoren, men har lån det bort! Jeg kan prøve å få det tilbake så du kunne hatt dette med deg på turen hjem! Du kan jo sende meg en im så kan vi ringes! KUA Setter pris på det, så jeg tar kontakt i løpet av noen dager Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) Mine lamper ser ikke sånn ut SF, og det er vel den som krever service som blinker, OK, de instrumentene var hentet fra 4,2 220 HK og tidlig D-tronic. Da snakker vi vell om lampa til venstre her, Malfunction Indicator Lamp (MIL): Om du laster ned manualen jeg linket til og leser seksjon 5E så finner du en del info. Ser ut som dette er en generell alarm som kan ha flere årsaker. Diagnoseapperatet er nok tingen her. Redigert 7.Mars.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) Ser sånn ut, så det hadde absolutt vært en bra ting å ha med. Fikk lastet ned over 800 sider, så jeg får prøve å krympe det litt ned, ellers så må jeg kjøpe en skau et sted for å utvinne cellulose. Det tegnet til venstre er kjent ja.Drømt om det i to døgn nå. Redigert 7.Mars.2010 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Redigerte innlegget over å la inn listen over mulige årsaker til at den blinker Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
free Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Det er ikke noe system på blinkingen, men da jeg testet senere på kvelden, så var den litt til å fra.Det blinket også når tenninga sto på. Fikk et tips fra de som servet den forrige motoren min, at det kunne være noe kondens i en kobling eller noe annet elektrisk, siden det akkurat har blitt tatt motorvask på båten.Lampen lyste vistnok ikke før dette. Har du mulighet til å være veldig spesifikk? blinket lampen med maskin i gang eller blinket den uten at tenningen var på? etter å ha lest manualen, kan det tenkes at det var et system i blinkingen allikevel? Det ligger feilkode lagret i ECM om det har vært noe galt, kansje ta deg tid til å prate litt inngående med Cumminsmannen? Hadde han med seg diagnoseverktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Har du mulighet til å være veldig spesifikk? blinket lampen med maskin i gang eller blinket den uten at tenningen var på? etter å ha lest manualen, kan det tenkes at det var et system i blinkingen allikevel? Det ligger feilkode lagret i ECM om det har vært noe galt, kansje ta deg tid til å prate litt inngående med Cumminsmannen? Hadde han med seg diagnoseverktøy? Den blinket når maskinen gikk, og når tenninga sto på, men det var opphold da jeg prøvde etter en times tid eller noe sånt. Cumminsmannen hadde diagnoseapparat, men han ble hyret inn av brokeren som sto for salget, så han har ikke jeg hatt kontakt med etter at han var ombord. Jeg må nok bare la dem bytte den delen som de sa jeg måtte bytte, og håpe at det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hvis det har vært motorvask og feilen ikke har vært der før, ville jeg varmet motorrommet/motorer først med varmeovner. Godt og lenge. feilen er garantert i en elektrisk kobling. Men Cumminskaren tjener lite på det, så han foreslår sikkert noe annet. Litt kjedelig når båten ikke er innen for rekkevidde, det begrenser :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hvis det har vært motorvask og feilen ikke har vært der før, ville jeg varmet motorrommet/motorer først med varmeovner. Godt og lenge. feilen er garantert i en elektrisk kobling. Men Cumminskaren tjener lite på det, så han foreslår sikkert noe annet. Litt kjedelig når båten ikke er innen for rekkevidde, det begrenser :-) mvh Bavaria32sport Det er litt kinkig når den ligger der den ligger, så kanskje jeg skulle få dem til å prøve med varme først. Tid og tilgjengelighet er ikke det jeg har mest av nå føler jeg Sitér dette innlegget Link to post
Arendal Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Dritt når sånt skjer,hadde tilsvarende på min 4,2 l for et par år siden da stoppet motoren og V lyste.Hadde en flink mekaniker som fant brudd på en sikring til innsprøitningen , den ligger på høyre side akter på motoren i en sort boks. Kan være verdt ett forsøk. Sikringen så hel ut men det var et brudd som kom til syne ved vibrasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Kan jo be dem sjekke det der nede også, sånn for sikkerhets skyld. Takker Redigert 9.Mars.2010 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Til opplysning så kan feilkodene nullstilles uten hjelp av ScanTool som mercruiser kaller det, du gjør noen triks med gasspaken uten at motoren sviver - noe ala skru på tenning med full gass å slakke av igjen et par ganger - husker ikke nøyaktig hvordan det var, men brukte selv denne metoden på en båt der det ikke lot seg oppnå kontakt med hjernen med ScanTool. Kan også være nyttig hvis du skulle få en feilmelding midtfjords. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.