Jump to content

Varsellampe på Mercruiser 4,2 D-Tronic lyser.Noen som har peiling?


Tom Rør

Recommended Posts

Det lyser en varsellampe på den ene motoren min. Det er den lampa som ser ut som en v(eller en hake liksom). :cryin:

Er det noen som vet hva denne lampen indikerer?

Fikk beskjed om at det måtte byttes en "hjerne" eller noe sånt, men siden all kommunikasjon gikk på engelsk, så kan jeg ha tolket feil.

Hadde satt pris på fornuftige svar/tips :confused:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post

Ser i boken min, og der er det ingen varsel lys med tegn som ligner på V.

Har 5 varsel lys:

- Temperatur (termometer symbol)

- Olje (oljekanne symbol)

- Lading (batteri symbol)

- Gløding (3 og en halv w som henger sammen med en sirkel pil).

- Og der er et som ikke har symbol.

 

Hvis det er den som ikke har synbol står følgende i min bok: Tilleggslampe angir når det er et problem eller har oppstått en feil som krever service.

 

Håper dette kan hjelpe

Link to post

Da er de vel "servicelampa" som lyser, men blinker den først? Når du setter på tenningen, blinker lampa noen "morsesignaler"? hvis den gjør det må du telle blink eks 2blink og 4blink å slå opp i verkstedshåndboken for å finne feilkode 2.4. ev ringe verksted å oppgi feilkoden.

 

Min motorguru fortalte meg at når elektronikken svikter er det bare å telle blink å ringe verksted mens du venter på redningsskjøyta, lite å få gjort på egen hånd.

 

Har samme maskin selv, har ikke hatt noe tull heldigvis men kommer til å følge denne tråden. håper det er noe billig/enkelt.

Link to post

Det er ikke noe system på blinkingen, men da jeg testet senere på kvelden, så var den litt til å fra.

Det blinket også når tenninga sto på.

Da båten ligger i England, så er det jo ikke bre å løpe ned på brygga å sjekke heller :headbang:

Mine lamper ser ikke sånn ut SF, og det er vel den som krever service som blinker, men at de har satt inn en hake istedet for ingenting kanskje.

Liker ikke at det kommer en fyr med et instrument, og dytter inn en plugg, stikker på kontoret, for deretter å fortelle at jeg må koste på 8 tusen for å "fjerne" feilen.

Fikk et tips fra de som servet den forrige motoren min, at det kunne være noe kondens i en kobling eller noe annet elektrisk, siden det akkurat har blitt tatt motorvask på båten.Lampen lyste vistnok ikke før dette.

Link to post
lampen som trådstarter snakker om er feilindikatorlampen, som har en V akkurat som check.

Ok! litt klokere nå.

Men er fortsatt litt skeptisk til denne raske konklusjonen til Cumminsmannen i England.

På en annen side, så har jeg ikke noe valg, da denne båten skal kjøres hjem om 12-13 dager, og vil nødig ha lamper som blinker da! :nonod:

Link to post
Mine lamper ser ikke sånn ut SF, og det er vel den som krever service som blinker,

 

 

 

OK, de instrumentene var hentet fra 4,2 220 HK og tidlig D-tronic. Da snakker vi vell om lampa til venstre her, Malfunction Indicator Lamp (MIL):

 

instrumenter_42_dtronic.jpg

 

instrumenter_42_dtronic_alarmer.jpg

 

 

Om du laster ned manualen jeg linket til og leser seksjon 5E så finner du en del info.

Ser ut som dette er en generell alarm som kan ha flere årsaker. Diagnoseapperatet er nok tingen her.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Det er ikke noe system på blinkingen, men da jeg testet senere på kvelden, så var den litt til å fra.

Det blinket også når tenninga sto på.

 

Fikk et tips fra de som servet den forrige motoren min, at det kunne være noe kondens i en kobling eller noe annet elektrisk, siden det akkurat har blitt tatt motorvask på båten.Lampen lyste vistnok ikke før dette.

 

Har du mulighet til å være veldig spesifikk? blinket lampen med maskin i gang eller blinket den uten at tenningen var på? etter å ha lest manualen, kan det tenkes at det var et system i blinkingen allikevel? Det ligger feilkode lagret i ECM om det har vært noe galt, kansje ta deg tid til å prate litt inngående med Cumminsmannen? Hadde han med seg diagnoseverktøy?

Link to post
Har du mulighet til å være veldig spesifikk? blinket lampen med maskin i gang eller blinket den uten at tenningen var på? etter å ha lest manualen, kan det tenkes at det var et system i blinkingen allikevel? Det ligger feilkode lagret i ECM om det har vært noe galt, kansje ta deg tid til å prate litt inngående med Cumminsmannen? Hadde han med seg diagnoseverktøy?

Den blinket når maskinen gikk, og når tenninga sto på, men det var opphold da jeg prøvde etter en times tid eller noe sånt.

Cumminsmannen hadde diagnoseapparat, men han ble hyret inn av brokeren som sto for salget, så han har ikke jeg hatt kontakt med etter at han var ombord.

Jeg må nok bare la dem bytte den delen som de sa jeg måtte bytte, og håpe at det er riktig.

Link to post

Hvis det har vært motorvask og feilen ikke har vært der før, ville jeg varmet motorrommet/motorer først med varmeovner. Godt og lenge. feilen er garantert i en elektrisk kobling. Men Cumminskaren tjener lite på det, så han foreslår sikkert noe annet. Litt kjedelig når båten ikke er innen for rekkevidde, det begrenser :-)

 

mvh Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Hvis det har vært motorvask og feilen ikke har vært der før, ville jeg varmet motorrommet/motorer først med varmeovner. Godt og lenge. feilen er garantert i en elektrisk kobling. Men Cumminskaren tjener lite på det, så han foreslår sikkert noe annet. Litt kjedelig når båten ikke er innen for rekkevidde, det begrenser :-)

 

mvh Bavaria32sport

Det er litt kinkig når den ligger der den ligger, så kanskje jeg skulle få dem til å prøve med varme først.

Tid og tilgjengelighet er ikke det jeg har mest av nå føler jeg :nonod:

Link to post

Dritt når sånt skjer,hadde tilsvarende på min 4,2 l for et par år siden da stoppet motoren og V lyste.Hadde en flink mekaniker som fant brudd på en sikring til innsprøitningen , den ligger på høyre side akter på motoren i en sort boks. Kan være verdt ett forsøk. Sikringen så hel ut men det var et brudd som kom til syne ved vibrasjon..

Link to post

Til opplysning så kan feilkodene nullstilles uten hjelp av ScanTool som mercruiser kaller det, du gjør noen triks med gasspaken uten at motoren sviver - noe ala skru på tenning med full gass å slakke av igjen et par ganger - husker ikke nøyaktig hvordan det var, men brukte selv denne metoden på en båt der det ikke lot seg oppnå kontakt med hjernen med ScanTool. Kan også være nyttig hvis du skulle få en feilmelding midtfjords.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...