Jump to content

Hjelp. Lekkasje på lufting til kjølevann. Hvordan tette dette?

pero

Recommended Posts

I motorrommet er det en "ventil" øverst på kjølevannsslangene. Denne antar jeg er for å lufte anlegget all den tid den sitter høyest. Startet opp motoren i dag (Yanmar) etter vinteren for å se om alt var som det skulle. Da kom det et par dråper i sekundet fra denne svanehalsen. Jeg regnet med at det ville hjelpe å trekke til koblingen der. (Minste mutteren på bildet) Men det hadde ingen effekt. Noen som har peiling på hvordan dette kan tettes/stoppes? (bildet skulle vært dreid med klokken...)

p3070033.jpg

Pero.

Hei

På våre motorar er dette vatnet leda utanbords med ein slange og ein skrogjennomføring. Gjennomføringa er plassert like ved eksosutløpet.

Det kjem vatn ut heile tida, når motoren går. Dersom det ikkje gjer det så er det noko gale.

Dette er eit mykje sikrare system enn div. einvegsventilar.

Poenget er at dette skal hindra heverteffekt, og dermed fare for at det kjem vatn i motoren.

Dersom du monterar ein slik slange så er det viktig at den har fall heile vegen, slik at vatnet renn ut. Ein vasslås kan hindra at heverteffekten blir eliminert.

Ask

Ser ut som den famøse Volvoventilen.

Er en enveisventil.

Det skal komme et par drypp ved oppstart. Er det ikke reint inni der drypper det hele tiden.

Jeg skrudde en sånn holder for sportsdrikk av golftralla mi og skrudde den fast under ventilen med en liten slangestump nedi ei flaske i holderen. Tømmer den en gang i sesongen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...