Jump to content

Lekkasje i seilbåt, ovenfra!

jensemann2

Recommended Posts

Det lekker vann inn i seilbåten min , og vannet kommer fra dekk. Jeg har gått over alle vinduene og alle rekkestøttene med sikaflex 291, og det lekker like mye fremdeles. Det er ikke lett å se hvor vannet kommer fra heller da det renner ned langs innsiden av skutesiden.

Det eneste jeg ikke har sjekket er selve teakrekken. Denne er festet på en kant som er ca 5-7 cm høyere enn selve dekket og er skrudd fast i glassfiberen. Skal jeg ha av hele teakrekken blir det et helvetes arbeid og jeg må vel ha alle de små pluggene som er over skruene nye. Og hvis det ikke er standard dimensjon på dem må jeg lage alle sammen... Men er det noen som har vært borti at det har lekket vann inn gjennom skruene som er brukt til å feste teakrekken? De stikker jo bare såvidt gjennom på innsiden noen steder, og er plugget med teakplugg over hodet.

KAn vel hende jeg må demontere hele rekken og legge på ny sika... Er det noe som er vanlig å gjøre med seilbåter?

Hei Jensemann2.

Nå har du ikke skrevet hva slags båt det gjelder, alder, type osv. Det hadde nok vært en fordel, da noen da vet om f.eks svakheter og hvordan disse skal utbedres på respektive båter. Når du spør om det er vanlig. Nja, både ja og nei. Alle båter kan fysisk få lekkasjer. Det er nok ikke alle båter som har teakrekke, så her burde du kanskje forklare litt mere om båttype osv.

Vann er utrolig flink til å finne frem. Er du sikker på at du har fått tettet andre steder. Bruk ihvertfall ikke silicon ombord i båt. Sika kan være bra, simson er hakket over, og noen steder er det best med butylen (særlig ifbm. vinduer)

Lykke til.

Mvh.

Cecilie

Om det er vanlig vet jeg ikke, men jeg hadde samme problem på min Vega. Var bare å skru ut teakrekkene på overbygget og legge sika. Skrudde på igjen de gamle, men vet at disse var "standard-størrelse" som du får kjøpt i de fleste båtbutikker. Om jeg ikke husker feil så tror jeg faktisk at rekkene ute var skrudd sammen med tilsvarende håndrekker i taket inne... Ble hvertfall sika der også :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...