jensemann2 Startet 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2010 Det lekker vann inn i seilbåten min , og vannet kommer fra dekk. Jeg har gått over alle vinduene og alle rekkestøttene med sikaflex 291, og det lekker like mye fremdeles. Det er ikke lett å se hvor vannet kommer fra heller da det renner ned langs innsiden av skutesiden. Det eneste jeg ikke har sjekket er selve teakrekken. Denne er festet på en kant som er ca 5-7 cm høyere enn selve dekket og er skrudd fast i glassfiberen. Skal jeg ha av hele teakrekken blir det et helvetes arbeid og jeg må vel ha alle de små pluggene som er over skruene nye. Og hvis det ikke er standard dimensjon på dem må jeg lage alle sammen... Men er det noen som har vært borti at det har lekket vann inn gjennom skruene som er brukt til å feste teakrekken? De stikker jo bare såvidt gjennom på innsiden noen steder, og er plugget med teakplugg over hodet. KAn vel hende jeg må demontere hele rekken og legge på ny sika... Er det noe som er vanlig å gjøre med seilbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Ceciliestorming Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hei Jensemann2. Nå har du ikke skrevet hva slags båt det gjelder, alder, type osv. Det hadde nok vært en fordel, da noen da vet om f.eks svakheter og hvordan disse skal utbedres på respektive båter. Når du spør om det er vanlig. Nja, både ja og nei. Alle båter kan fysisk få lekkasjer. Det er nok ikke alle båter som har teakrekke, så her burde du kanskje forklare litt mere om båttype osv. Vann er utrolig flink til å finne frem. Er du sikker på at du har fått tettet andre steder. Bruk ihvertfall ikke silicon ombord i båt. Sika kan være bra, simson er hakket over, og noen steder er det best med butylen (særlig ifbm. vinduer) Lykke til. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Kan det hende at vann kommer inn via ankerbrønn i baugen, og så renner akterover under innerliner, før det kommer ned langs skutesiden? F.eks pga is eller snø som tetter 'vanlige' dreneringsveier. Har hørt om dette før. Kan være verdt å sjekke. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
CSL Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Om det er vanlig vet jeg ikke, men jeg hadde samme problem på min Vega. Var bare å skru ut teakrekkene på overbygget og legge sika. Skrudde på igjen de gamle, men vet at disse var "standard-størrelse" som du får kjøpt i de fleste båtbutikker. Om jeg ikke husker feil så tror jeg faktisk at rekkene ute var skrudd sammen med tilsvarende håndrekker i taket inne... Ble hvertfall sika der også Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Junke Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Har du gjennomgående mast? I så fall kommer det (nesten)garantert vann inn der Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 nei, masten står på dekk:) Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Du har ikke skrevet noe konkret om hvor i båten vannet renner (skrogsiden kan være ganske lang....). Har du sjekket røstjernsinnfestingene og innfestingen for genuaskinnen? Er det slik det ser ut på dekket ditt?? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 ja det er akkurat samme båten jeg har. Det lekker ikke i røstjernene, de har jeg tettet skikkelig med ny sika. Lekker heller ikke fra vinduene. Og ikke fra genuaskinnene, alle skruene er synlige på innsiden og de er helt tørre... Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Dette er en båt med en del år på nakken og du har jo begynnt i riktig ende med rekkestøtter og vantinfestninger. Hva med pullpit og pushpit for ikke å glemme kryssholtene. På min gamle båt var alle disse punktene årsak til lekasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.