Jump to content

bil-webasto i båten?

jensemann2

Recommended Posts

De fleste kupe' varmere er vel vanlige luftvarmere.

Ser ingen problem i å kjøpe en som er brukt i bil og montere denne i båt.

Mulig styreenheten må byttes, det vet jeg ikke.

Når jeg monterte ny Webasto i fjor, var mesteparten av monteringsanvisningen relatert til montering i bil. Hvis jeg husker rett, sto det ingen ting på esken varmeren kom i at denne varmeren var pakket spessielt for båt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er det ingen her som har prøvd det da?

Man får jo kjøpt diverse dieselvarmere fra bilopphuggere rundt omkring i landet for noen få båtlapper...

Jeg vil tro at de som kjøper diselvarmel a la Eber 4D gjøre det for å ettermontere i traktor etc. Da er det jo mye lettere å montere en luftvarmer. Jeg vurderte det ihvertfall slik at de som fabrikkmonterer en dieselvarmer i bil/lastebil heller velger en vannvarmer for å redusere forbruk ved oppstart.

Håper noen kan vise jeg tar feil...

Her var det en del usikkerheter angående varmere.

Vannvarmer er nesten enerådene i dagens biler. Den varmer motorens kjølevæske og bilens vanlige varmeapperat(klimaanlegg) brukes til oppvarming. Samtidig har man en varm motor ved oppstart. Kan også brukes i båt med tilhørende rør og defroster.

Før var det bare luftvarmere, og disse er mer vanlig i båt. Dette med en times gange er bare når tidsuret brukes til oppstart. Settes på start en time før man skal hente bilen om morgenen. Hvis sjåføren uteblir går ikke varmeren i timesvis før varmeren stopper. Vanligvis brenner den 8-10 timer når den startes på vanlig måte, men de nyere har programering for ønsket brennetid.

Varmerene er de samme i båt og bil og det er mange ulike betjeningspaneler. På de nyeste bilene er panelet integrert for hver enkelt bilmodell og klimaanlegg, og inngår som en naturlig del av dachbordet.

Hvordan koples da slike vannvarmere til defrosteren? Motoren har jo en ferskvannspumpe, blir det ikke mye motstand i denne?
Det skal jeg ikke begi meg ut på, men trolig går vannet utenom både vannpumpa og termostathus. Jeg vet at vannvarmer stopper når vannet oppnår ca 50-55 grader, trolig for å unngå at termostat åpner. Det blir mer økonomisk når en slipper og varme vannet i radiator i tillegg i en bil. Vet det var en som hadde vannvarmer i båt og var rimelig skuffa da han ikke fikk mer enn 50 grader på varmtvannbereder som ble oppvarmet av motorens kjølevæske.

De siste modeller vannvarmer kan faktisk startes ved å ringe dem. Samme system som ring hytta varm.

Hei, Webasto thermotop varmer opp til 70-75 grader før den roer seg.

Jeg koblet slik, har en "sentral" der alle går ut til hver av forbukerne, dette for at alle skal få like god varme.

jeg har målt varmlufta som kommer ut inn til over 60 grader, bare med Webastoen.

Jeg kjøpte den brukt på e-bay, fra tyskland, den har vært brukt i en Peugeot 308.

koblet_slik.jpg

Hei.

jeg kjøpte i vinter en D4 luftvarmer ifra et bilopphuggeri i england. (Ebay)

den hadde stått i en 2006 Ford transit. Den kom med det omtalte tidsuret som gjør at varmeren går kun en time av gangen.

Lastet ned el.tegninger ifra nett og laget en overstyringsbryter. Dette var veldig enkelt, kun å tilføre pluss på en terminal.

nå virker den slik at effekten blir regulert av tidsur, og overstyringsbryter starter og stopper varmeren.

hele sulamitten inkludert frakt og fortolling kom på 4400.-

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...