jensemann2 Startet 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2010 På finn ligger det masse brukte webastoer/eberspachere fra bil. Hvordan er disse å bruke i båt? (Jeg har en Pyro P21 ovn i båten nå, men får liksom ikke varmen til å spre seg frem i forpiggen. Det er bakdelen med en vanlig pyro ovn. Noen forslag til hva som er lurt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 stod stor artikkel om dette i motorboat monthly for noen måneder siden. i følge dem er varmeren den samme - men styreenheten må byttes fordi bilvarmere ikke går mer enn 1 time. De sa at dette var en enkel og billig måte å skaffe seg varmer på. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Men er ikke disse da av typen vannvarmere? Jeg ville tro at en dieselvarmer i bil/lastebil vil varme opp kjølevannet for deretter å bruke defrosteren til å varme kupeen. Det er jo en fordel med tanke på kaldstart av bil. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 jo de er vel kanskje det. Så da må man ha radiator med vifte i tillegg da.. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) De fleste kupe' varmere er vel vanlige luftvarmere. Ser ingen problem i å kjøpe en som er brukt i bil og montere denne i båt. Mulig styreenheten må byttes, det vet jeg ikke. Når jeg monterte ny Webasto i fjor, var mesteparten av monteringsanvisningen relatert til montering i bil. Hvis jeg husker rett, sto det ingen ting på esken varmeren kom i at denne varmeren var pakket spessielt for båt. Redigert 8.Mars.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
snod Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Er det ingen her som har prøvd det da? Man får jo kjøpt diverse dieselvarmere fra bilopphuggere rundt omkring i landet for noen få båtlapper... Jeg vil tro at de som kjøper diselvarmel a la Eber 4D gjøre det for å ettermontere i traktor etc. Da er det jo mye lettere å montere en luftvarmer. Jeg vurderte det ihvertfall slik at de som fabrikkmonterer en dieselvarmer i bil/lastebil heller velger en vannvarmer for å redusere forbruk ved oppstart. Håper noen kan vise jeg tar feil... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Nei du tar nok ikke feil. Vi monterte i vinter en Eber - vannvarmer - i båten og på bruksanvisningen var det også vist hvordan denne skulle monteres i en bil. Så kan en montere en defroster i tillegg. Redigert 8.Mars.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
blueline Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Det ligger også mange brukte og noen nye dieselvarmere som har vært montert i kjøretøy på ebay. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Jeg driver jo og bygger et vannvarmeanlegg. Ser at det er mulig å få webasto termotop c for 2500,- på finn. Lurer derfor hva jeg kan gjøre for å få en slik til å brenne mer en en time om gangen. Noen som vet? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jawik Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Muligens denne kan sørge for kontroll over tid. kobler en bort tidsuret så brenner disse til evig tid så lenge de har diesel og fungerer som de skal. Redigert 8.Mars.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Junke Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Lurer derfor hva jeg kan gjøre for å få en slik til å brenne mer en en time om gangen. Noen som vet? Det finnes jo Termotop C for marine bruk også. Tipper det er kun å skifte control enhet. Se side 37 i denne katalogen: http://www.webasto-marine.com/fileadmin/us...INE_CATALOG.pdf Du kan jo snakke med importøren, så har de svaret Sitér dette innlegget Link to post
Sversling Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Så vidt jeg husker så er det en ledig plass i den 4 pins pluggen inn på det originale tidsuret. Denne skall ha permanent +, da brenner den evig. I bil er dette ment for å koble tenningspluss på, slik at den brukes som tillegsvarmer mens motoren går. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
vikjo Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Jeg har forstått det slik at på noen nyere bilmodeller er varmeren tilknyttet bilens Can-Bus datanett og fungerer ikke med tidsur eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 En bør vel kontrollere at modellen er noe tilnærmet lik de som brukes i båt / maritimt før en overtar disse til eget bruk. Vår Eber er beregnet på båt og bil. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
blueline Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Sök litt på denne lenken http://bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=14632 så finner du informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Snailey Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Jeg plukka ut en Eber D4 fra en arbeids bil i fjor, og monterte den inn i båten - funker fett det. Eneste er at jeg må stille klokka på timeren/kontrollpanelet hver gang jeg jeg har tatt hovedstrømen. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Men er det vannvarmer eller luftvarmer? Hva slags bil var det i så fall? Lurer på om noen diesel kassebiler har luftvarmere fordi diselmotoren ikke genererer nok varme? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Jeg mener å vite at det i disse tilfeller var vannvarmere uten egen vannpumpe som plusset på litt varme på motorens kjølevann slik at det ble varm nok til å varme opp kupeen Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Her var det en del usikkerheter angående varmere. Vannvarmer er nesten enerådene i dagens biler. Den varmer motorens kjølevæske og bilens vanlige varmeapperat(klimaanlegg) brukes til oppvarming. Samtidig har man en varm motor ved oppstart. Kan også brukes i båt med tilhørende rør og defroster. Før var det bare luftvarmere, og disse er mer vanlig i båt. Dette med en times gange er bare når tidsuret brukes til oppstart. Settes på start en time før man skal hente bilen om morgenen. Hvis sjåføren uteblir går ikke varmeren i timesvis før varmeren stopper. Vanligvis brenner den 8-10 timer når den startes på vanlig måte, men de nyere har programering for ønsket brennetid. Varmerene er de samme i båt og bil og det er mange ulike betjeningspaneler. På de nyeste bilene er panelet integrert for hver enkelt bilmodell og klimaanlegg, og inngår som en naturlig del av dachbordet. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Hvordan koples da slike vannvarmere til defrosteren? Motoren har jo en ferskvannspumpe, blir det ikke mye motstand i denne? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Hvordan koples da slike vannvarmere til defrosteren? Motoren har jo en ferskvannspumpe, blir det ikke mye motstand i denne?Det skal jeg ikke begi meg ut på, men trolig går vannet utenom både vannpumpa og termostathus. Jeg vet at vannvarmer stopper når vannet oppnår ca 50-55 grader, trolig for å unngå at termostat åpner. Det blir mer økonomisk når en slipper og varme vannet i radiator i tillegg i en bil. Vet det var en som hadde vannvarmer i båt og var rimelig skuffa da han ikke fikk mer enn 50 grader på varmtvannbereder som ble oppvarmet av motorens kjølevæske. De siste modeller vannvarmer kan faktisk startes ved å ringe dem. Samme system som ring hytta varm. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hei, Webasto thermotop varmer opp til 70-75 grader før den roer seg. Jeg koblet slik, har en "sentral" der alle går ut til hver av forbukerne, dette for at alle skal få like god varme. jeg har målt varmlufta som kommer ut inn til over 60 grader, bare med Webastoen. Jeg kjøpte den brukt på e-bay, fra tyskland, den har vært brukt i en Peugeot 308. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hei. jeg kjøpte i vinter en D4 luftvarmer ifra et bilopphuggeri i england. (Ebay) den hadde stått i en 2006 Ford transit. Den kom med det omtalte tidsuret som gjør at varmeren går kun en time av gangen. Lastet ned el.tegninger ifra nett og laget en overstyringsbryter. Dette var veldig enkelt, kun å tilføre pluss på en terminal. nå virker den slik at effekten blir regulert av tidsur, og overstyringsbryter starter og stopper varmeren. hele sulamitten inkludert frakt og fortolling kom på 4400.- Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Hei timex, jeg og har dette uret. kan du sende meg på mail denne el-tegningen av overstyrings bryteren. Takk Redigert 9.Mars.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 kan denne monteres i båt? http://www.qxl.no/pris/bil-mc-baat/deler-t.../v/an600727722/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.