Jump to content

bil-webasto i båten?

jensemann2

Recommended Posts

s051830 : kan denne monteres i båt?
Kan den sikkert. Vil bare gjøre rede for mitt tidligere innlegg hvor jeg omtaler vannvarmer. Med vannvarmer mente jeg en slik som varmer motorens kjølevæske. Den du har linket til ser ut til å være en som varmer vann fra vanntanken til bereder, men jeg er ikke sikker. Ser ut til at der er minst 3 typer da. Luftvarmer, vannvarmer + varmer som varmer kjølevæsken og bruker bilens (eller båtens) vanlige varmeapperat til å varme opp kupeen.

Deb varmeren det er lenket til er en vanlig vannvarmer som brukes til å varme motorens kjølevann, evt. en varmekrets eller begge sammen.

Når du skal legge opp vannvarme bestemmer du selv om du vil ha med motoren i vannsløyfen eller ikke. Skal du ha med motoren kan du bruke en varmeveksler eller ha en bereder med to sløyfer, eller la motoren være en del av sløyfen. Den sistnevnte kan gjøre at du mister kjølelvannet på motoren dersom du får en lekkasje i kretsen. Med mange radiatorer/koblinger øker nok muligheten for lekkasje så jeg har foreløpig ikke inkludert motoren i mitt system. Om jeg kommer til å gjøre det blir det ved hjelp av varmeveksler.

Når du skal kjøpe brukt er det viktig å huske hva du trenger. Drivstoffpumpen er ikke gratis og er ofte ikke med fra demonterte biler, men jeg har sett at det ligger mange pumper på ebay.

Jeg skal forøvrig ned i båten i morgen å gjøre ferdig mitt vannvarmeanlegg. Jeg har nå kjøpt 3 stk. Eberspacher helios viftekonvektorer og 4 stk. termostater som jeg skal koble til viftekonvekorene slik at hver lugar får jevn temperatur. Jeg får da totalt 5 viftekonvektorer i mitt anlegg + varmtvannsbereder.

Redigert av blueline (see edit history)

Jeg holder også på. Tredde slanger og koblet alt sammen forrige uke. Skal i fortsettelsen montere 3 stk silencio 2 og 2 stk silencio 1. Har koblet inn motoren som en egen parallell. Har ventiler på både ut og inn fra motoren, så ved lekkasje stenger jeg begge slik at motoren beholder sitt kjølevann. Har også en bryter for å stoppe sirkulasjonen i alt utenom varmtvannsberederen til bruk de to dagene i året jeg går med motor i 30 grader. Har ikke klart å bestemme meg for hvilken varmer jeg skal kjøpe. Vet ikke om jeg tør å velge en slik brukt. Er ikke overbevist om at jeg klarer å få den til å fungere skikkelig uten "båtsettet".

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Finner flere Eber på eBay, men det er jo brukte og noen garanti får vi jo ikke på kjøpet. Prisene er det jo ikke noe å si på ved sammenligning mot en ny.

Jakter fortsatt på en til Eber D4 / D5, men det haster ikke :smiley: med fristelser.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

I utgangspunktet er det svært enkelt å koble opp en eberspacher vannvarmer. Jeg kjøpte komplett sett nytt da jeg ville at det skulle være minst mulig problemer. Likevel er ikke den bruksanvisningen som følger med særlig pedagogisk. Jeg ringte support og fikk beskjed om å se bort fra flere ledninger da de var ment for bilmonasje. Når jeg fikk denne beskjeden var det meget enkelt.

Det er noen kroner å spare på å kjøpe brukt, men du må somregel kjøpe eksosslange, skroggjennomføring, styrenhet(romtermostat). Dvs. varmeren er bare en del av hele pakken du trenger. Er du litt fingernem og har tid er det penger å spare om du handler alt du trenger gjennom ebay.

I det store og hele er jeg meget fornøyd med effekten på min brenner. Den varmer fint båten i -10 grader og gir meg varmtvann på 15 minutter.

I min pakke fulgte det med en styringsenhet(betjeningslenhet) med termostat og av/på knapp. Det er vel noe som følger med alle båtvarmerpakker enten det er luft eller vannvarmere. http://www.eberspaecher-bilvarme.no/servle...Bat_2009_10.pdf

Om du orker å bla deg ned til vannvarmer finner du termostaten merket med nr. 2. Som man ser av bildet er det endel som følger med en båtpakke og om man ikke får en brukt varmer billig nok og kommer over resten billig så er det ikke sikkert det blir så mye dyrere å kjøpe en komplett pakke. Da er prisen på detaljene satt relativt lavt i forhold til å kjøpe løst.

Forøvrig så skal jeg montere termostater fra Clasohlson http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=137950121 til hver viftekonvektor så termostaten fra Eber er nok ikke så viktig for meg.

Redigert av blueline (see edit history)
  • 2 uker senere...
jeg kjøpte i vinter en D4 luftvarmer ifra et bilopphuggeri i england. (Ebay)

den hadde stått i en 2006 Ford transit.

Jeg sjekka nettopp en varmer som hadde stått i en 2007 Transit. Fikk beskjed om at dette for det første var en vannvarmer. Og i tillegg fungerer den kun på Transit grunnet Canbus ledningsnett.

Skjønner ikke helt dette her med Canbus, men antar din da kom med "analog" styring?

Synes set er utrolig rart og rotete at en 2006 modell har luftvarmer og er uten Canbus, mens en 2007 modell har vannvarmer +canbus ledningsnett...

Synes set er utrolig rart og rotete at en 2006 modell har luftvarmer og er uten Canbus, mens en 2007 modell har vannvarmer +canbus ledningsnett...

Hei.

Den varmeren jeg kjøpte hadde stått i en BT van (British Telecom)

det fulgte med en egen instruksjon til timeren og den var merket med "only for BT vans"

De er tydeligvis så stor kunde at Eber har laget en spesialløsning for dem. varmeren har kun en time driftstid, dvs at den er beregnet for å tine bilen før bruk om morgenen.

den du har sett på er vel beregnet for å gi tilleggsvarme under drift, da motoren mest sannsynlig ikke gir nok overskuddsvarme.

Ser det mer sannsynlig at disse da varmer kjølevannet og varmer kupeen med varmeapparatet. På en bil varmer man jo kupeen fordi man skal sette seg inn å kjøre. Da får man varme momentant fra kjølevannet og sliter mindre på motor. Dette stemmer bra med de 5-6 bilopphuggerne jeg har snakket med. De har mange vannvarmere, men ingen luftvarmere.

eysteind : mange biler har jo tidsur som varmer opp kupeen før start. Dette må vel da vere en luftvarmer? Viss ikke må man jo til med sirkulasjonspumpe og bruke defrosteranlegget på bilen?
Siden jeg har en del fartstid både med vann og luftvarmere i større kjøretøy kan jeg jo redegjøre for hvordan de har fungert i biler jeg har vært i besittelse av.

Først vannvarmer som er mest brukt i dag. Den kan startes enten med tidsur eller direktestart med en bryter. Tidsur brukes når man skal ha varm bil neste morgen. Skal man i bilen kl. 7 stiller man den inn til og starte kl. 6. Da har man varm motor,varm kupe og isfrie vindu kl. 7.

Hvis man av en eller annen grunn ikke dukker opp kl. 7 står altså ikke varmeren på lenger, og bruker opp både strøm og diesel. Derfor bare denne ene timen.

Ved direktestart starter den straks og går i 8 timer før den igjen må startes på ny. Brukes når man skal sove i bilen for og holde en behagelig temratur om natta. Tidene for antall timer i drift kan sikkert endres for begge tilfeller, men de jeg har vært borti har hatt disse tidsintervallene innstilt fra levrandør.

Vannvarmer varmer motorens kjølevann, og bruker bilens orginale varmeapperat(klimaanlegg) til å varme kupeen. Det elekstrike er koblet slik at når temp på kjølevann er oppnådd starter varmeapperat selv om tenning er avslått og bilen er låst. Man stiller altså inn det orginale varmeapperatet slik man ønsker både med tempratur og luftfordeling akkurat som man gjør under kjøring.

Luftvarmer arbeider helt uavhengig av bilens varmeapperat. Den varmer bare luft som den tar inn gjennom et eget luftinntak og blåser den varme lufta inn i kupeen også i en egen kanal. På samme måte som vannvarmer kan den ha tidsur og direktestart i samme tidsintervaller. Denne kan også brukes under kjøring, mens vannvarmer stopper automatisk når motor starter. Kan nok være andre løsninger i båt på akkurat dette.

De riktig gamle luftvarmerene hadde en mekaninsk klokke for tidsstart.

Ser jo noen henviser til varmere som kun går en time av gangen. Forklaringen kan være at disse bilene har så liten batterikapasitet at det ikke er tilrådelig og ha lengre driftstid, eller at dette er biler man ikke bor i , og kun har behov for varme neste morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...