Retox_93 Startet 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2010 Hvilke forhåndsregler burde e ta når skal starte opp en 33 Yanmar på ein palle? Batteriet skal kobles rett på starteren? Hvordan bolte den fast, sån at den ikkje rister i stykker hele pallen? Mere e burde ta sjekke før e starter den? Tenkte å gjennomføre en systemrens på den. 50 % vann 50 % systemrens? Rems opp ting e burde gjøre får starting. Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 har hørt flere historier om løpske motorer , husk at en pall har ikke allverdens styrke i seg selv. tror jeg ville boltet f.eks 2 stk 4x4" til pallen , og så boltet motoren til disse. Og ha nødstoppen klar/koblet, en sånn motor kan nok gå forbausende lenge på olja i stigrøret.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TMe Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Og starte aldri opp uten kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Angående nødstopp. Hvordan skal den kobles opp? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Er det ikke ventilløfter på disse mon tro? Dersom ja så har du en førsteklasses nødstopp. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 jo, lurer på om det er ventilløfter på motoren. Skal ta en titt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Du kan jo òg ha klar ein fastnøkkel som passar på koplingen som leiar dieseltilførsla inn i sylindrane. Ask Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Det du hele tiden må ha for øyet, er at motoren IKKE må kunne flytte seg oppå pallen ! Er dette ivaretatt, er det meste plankekjøring. En streng fra stopperen på dieselpumpa, slik at denne lett kan nåes kan være greit. Spikrer/bolter du planker med profil som passer til motoren fast på pallen, og en kraftig jekkstropp gjennom pallen og rundt motoren, skulle du være rimelig trygg. Sitér dette innlegget Link to post
Windy Boy Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hei. Jeg kjørte min (VP AQ200 (GM 305 v8)) på pall. Kjørte inn en ny kam. Stod ca. 20 min. på 2500 rpm. Dette gikk helt flott. Jeg laget og boltet fast treklosser slik at motorlabbene passet, borret hull og skrudde motoren ordentlig fast i pallen. Hadde bensinslangen oppi en kanne med fuel og kjølevannsinntaket i en bøtte med brannslange oppi. Koblet opp elektrisk og instrumenter provesorisk så det skulle fungere. Alt gikk kjempefint. MEN husk at motoren (hvertfall min) slurpet unna MYE kjølevann. Var ikke nok med hageslange, måtte ha brannslange!!! Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 her er en vesentlig større motor med lit mere dreiemoment enn en Yanmar 33hk er ikke noe problem om man sikrer ting.. og husk kjøling! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.