Pelle Parafin Startet 8.Mars.2010 Del på Facebook Startet 8.Mars.2010 (redigert) En kjenning av meg hadde ny NB 830 med "stor" Yanmar,flere ganger problem med alarm/oljetrykk,itillegg måtte han etterfylle olje ganske ofte.Måtte også slepes til verksted (litt sør for Bergen) for rep. (selvfølgelig garantisak).Har nå kjøpt ny Viknes med Yanmar,problemer ette 2-3 mnd,motor måtte på land med lekasje i rammelager. Også garantisak. Så alt er ikke 100% med disse motorene heller,bare for å nevne det. (Dette er vel nesten som å banne i kjerka) Redigert 8.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Banne i kjærka? Næææida, berre kom med, få det ut. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
VO`n Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Regner ikke med at det er så vanlig at nye motorer har slike problemer, Yanmar eller andre... Men uheldig kan man tydeligvis være.. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 På båtplassen har jeg merket at det har vært tatt opp problemer som dårlige releer til startstrømmen iallefall. Og det er litt interresant å følge med på hva folk plages med på forumet, det er gjerne samme tingene som går igjenn. Eberspacher Yanmar Volvopenta noen fler? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Volvo er jo best da Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Volvo er jo best da Fine biler det, spesielt XC70. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 (redigert) Volvo er jo best da Har VP selv,har tidligere hatt Yanmar som gikk prikkfritt, så lenge jeg hadde den,så jeg har ingen ting å utsette på de motorene.Det jeg vil frem til er at Yanmar er ikke alltid så problemfri,som enkelte her på forumet vil ha det til. Fine biler det, spesielt XC70. [/quote (Liker ikke Volvo biler) Redigert 8.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 jeg er VP faaan Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Kan der være den enkle logik, at de mest udbredte produkter har numerisk flest fejl - bare fordi der er så mange af dem ude i markedet? Men at procenten af fejl er den samme på næsten alle produkter? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 (redigert) Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. - bare fordi der er så mange af dem ude i markedet? Men at procenten af fejl er den samme på næsten alle produkter? Andy Du kan være inne på noe der! Redigert 8.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 For ordens skyld, det er (stor?) forskjell på Yanmar satt sammen i Japan og Yanmar satt sammen i USA. Men reklamasjoner og service blir like bra behandlet av Yanmar Norge vil jeg tro. Jeg har hatt 2 fra Japan, aldri noe galt, og en fra USA med begge feil nevnt i første innlegg. Begge feil utbedret uten dikkedarer. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 (redigert) Jeg har hatt 2 fra Japan, aldri noe galt, og en fra USA med begge feil nevnt i første innlegg.Begge feil utbedret uten dikkedarer. Hadde du samme feil (oljelekasje)?Hviste ikke at motorene ble bygget både i USA og Japan,da må de to omtalte motorene være bygget i USA. Redigert 8.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjøl Halaleren Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Jeg kjøpte "ny (motor)seilbåt" (1985 mod, 1 eier) i 1999, med Yanmar 44 hk 4JHE. Annet enn å skifte motor og girolje, så er ikke annet enn oljefilter, dieselfilter og ei kilereim skiftet. Ikke en gang så mye som en ventiljustering er gjort. Ja, da, jeg vet det. Den går for lut og kaldt vann, men den går godt. 4,6 lt/timen på god marsj. Etter vinteropplag (I bås/sjø) - og jeg kommer rundt påsketider, for (like spent hver gang) å dreie rundt nøkkelen i startposisjon (halv gas), så starter fordundre meg japsen FØR motoren har gått en hel omdreining... Dette er da for svingende ikke normalt?! Jeg er rett og slett meget forundret over startvilligheten og ikke minst driftssikkerheten på denne motoren. Ikke en gang de orginale gummislangene på vann eller dieselsiden har antyding til sprekker eller stivhet. Jeg har (over) en del peiling på motorer, og jeg har langt over middels kontakter for service og rep., men aldri i livet om jeg sender noen av dem ned i motorkassa for å servicere noen ting som helst. Ventilklaring og exsos er som om den har kjørt 500 timer. På 10 år... og ikke behov for en eneste justering, det er jo helt... Den ser fortsatt ganske ny ut mht lakk og finish. Men et lekkert utseende er jo ikke alt. Har noen av dere andre erfaringer med denne motoren (uten turbo!) - og i så fall, tell your friends! Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 (redigert) Begge feil på samme motor; den er 6 år gammel nå. Oljelekkasjen var ved dieselpumpa; ingen krise sålenge man har olje å etterfylle med så man kommer seg til verksted. Men no' griseri er det. Redigert 8.Mars.2010 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 (redigert) Alle nyere Yanmar motorer med A i betegnelsen er bygget i USA.. LHA,LPA osv.. Felles for de alle er at de også bruker kjølere med dårligere Legeringer,, derav SINK på nyere Yanmar(fra ca 2000 og oppover mener jeg).. Eldre Japansk bygde Yanmar uten A i betegnelsen har Kjølere i en meget Høy legering som ikke trenger sink. Og ja det har hvert mer prob med yankee boy symaskiner enn tidligere japanske.. Yanmar er meget store i USA (større enn VP faktisk) og jeg tror at de begynnte og produsere der borte for og få prisene ned.. derav lavere kvalitet desverre. Den nye BY serie vet jeg ikke hvor de setter sammen.. men motoren kommer fra BMW men marininseringen vet jeg ikke hvor blir gjort.. Større Yanmar har motorer fra Scania.. 6LP er en Toyota motor fra Lancruiser 100 (1HDfte motoren) 24 Valve org 204hk. De henter altså motorer der de føler det passer deres behov.. Samme med VP.. VP har ingen motorfabrikk. VP etter husken av hva jeg har lest: D1: Kubota D2: Perkins D3: Volvo personvagnar (D5 bil motoren) D4: Deutz D6: Deutz D9: Volvo lastvagnar D11: volvo lastvagnar D12: Volvo lastvagnar Og en annen ting... mange påstår at VP har problemer med Commonrailsystemet sitt i D4 D6.. dette leveres av Bosch.. som leverer det samme systemet til: BMW/Yanmar, VAG,Ford,PSA(Peugot,citrøen)(forøvrig samme motorer som VOLVO bruker i sine V50.. 1,6D og 2,0D)Merchedes/MTU+ Volvo Lastvagnar,Scania,MAN+++++ mange mange fler... Redigert 8.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Pelle Parafin Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 (redigert) De henter altså motorer der de føler det passer deres behov.. Samme med VP.. VP har ingen motorfabrikk. Javel,dette var nytt for meg,hva er det da de kaller "orginaldeler"? Skal du ha en del til en Yanmar,kommer den kansje fra Scania? Her er mye hokus pokus - hehe- Redigert 8.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 (redigert) hva er det da de kaller "orginaldeler"? hehe- Det de selv stempler sitt varemerke på.. Nesten som kinesern,, SAME SAME but difrent.. (part num) JA Scania har levert motorer til yanmar en stund de.. men ikke slike symaskiner vi har i jollene våre De leverer motorer fra 500hk og OPPOVER til yanmar http://www.yanmar.co.jp/english/aboutus/wh...210/conts01.htm Redigert 8.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Men at procenten af fejl er den samme på næsten alle produkter? Det er gjort undersøkelser på at det er ca 50% av befolkningen som kan og forstår prosentregning. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 D1: Kubota D1: Shibaura Diesel. Som eies av Toshiba og Ishikawajima Harima Industries. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Prisen bla. på såkalte "orginale" oljefilter/luftfilter, med Volvo merke,er alt for høy,i forhold til andre merker,som helt sikkert gjør samme jobben.Er det noen som har et filtermerke å anbefale/ikke anbefale ,som skiller seg positivt ut? Føler hele tiden man blir "lurt" av dette merkehysteriet,så lenge det kommer fra så mange forskjellige leverandører. Kjøpte en giver til dieseltank måler hos Volvo forhandler,kr. 1200,-syntes det var i meste laget,itillegg så ser det ut for den virker når den vil.Kjøper minst mulig der i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Det er gjort undersøkelser på at det er ca 50% av befolkningen som kan og forstår prosentregning. Så forstår jeg bedre det danske (og norske) skattesystem. Jeg har en svær tid med at forklare budskabet om at jeg faktisk betaler meget mere end en kassedame i skat selv om vi skulle komme til engang at betale samme skatteprocent... Sorry for OT - det måtte bare ud.. Andy Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Prisen bla. på såkalte "orginale" oljefilter/luftfilter, med Volvo merke,er alt for høy,i forhold til andre merker,som helt sikkert gjør samme jobben.Er det noen som har et filtermerke å anbefale/ikke anbefale ,som skiller seg positivt ut? Problemet ligger vel i å være sikker på at deg gjør samme jobben. Når VP har satt merket sitt på delen, fungerer det som en grei garanti for at den fungerer optimalt til den motoren den er spesifisert til. Når det er sagt, kjøper jeg skjelden originale filtre, det ser jeg ikke noe stort poeng i. Men jeg holder meg til velrenomerte produsenter som Mann, Purolator etc. Merker som Biltema og Fram holder jeg meg langt unna, disse har fått svært dårlige testresultater i de testene jeg har sett så da ser jeg ingen grunn til at jeg skal ta sjansen på å bruke disse. Så selv om et filter i henhold til tabellen kan brukes, er det ikke dermed sagt at det er like bra som det originale... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thorlyn Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 AT VP og mange andre vil "tjene" penger på og tilby utstyr etc til sine kunder er jo fair.. Ql er jo et merke som går inn under VP paraplyen.. Trimflaps av "gamle" typen fra QL er det Intatrim som leverer.. og Instatrim kan man kjøpe på seatronic mfl for under halve prisen av QL sine rebranda produkter.. samme med Baupropp.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Pelle Parafin Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 AT VP og mange andre vil "tjene" penger på og tilby utstyr etc til sine kunder er jo fair.. Takker for gode opplysninger,tydelig du er inne på forskjellige ting når det gjelder dette. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Jeg kjøpte "ny (motor)seilbåt" (1985 mod, 1 eier) i 1999, med Yanmar 44 hk 4JHE. Annet enn å skifte motor og girolje, så er ikke annet enn oljefilter, dieselfilter og ei kilereim skiftet. Ikke en gang så mye som en ventiljustering er gjort. Bare så det er nevnt, jeg hadde samme erfaring med en VP MD11D fra -85 også. Båten den stod i kjøpte jeg av en kollega som hadde hatt den siden den var ny. Startet alltid på første antydning til utslag på tenningsnøkkelen. Også om våren etter et langt vinteropplag. Ingen ting var blitt gjort med motoren, verken av justeringer eller noe annet. Forrige eier hadde følgnede motto: "Jo mindre du skrur - jo lenger holder motoren". Det var altså en Volvo Penta!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.