Jump to content

Yanmar er ikke alltid problemfri.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Hva betyr "storforbruker" av ventilstenger egentlig? Hvis du måtte bytte disse flere ganger, så skjønner jeg jo problemet. Kan kanskje ha vært en MD11, men min utgave fungerte altså helt strålende.

 

Poenget er at ingenting er helt svart/hvit i denne verden. Det finnes mange grånyanser også, slik du selv også er inne på i starten av tråden din Pelle Parafin :smiley:

Link to post
Hva betyr "storforbruker" av ventilstenger egentlig? Hvis du måtte bytte disse flere ganger, så skjønner jeg jo problemet. Pelle Parafin :smiley:

 

Aner ikke hvor mange ventilstenger jeg skiftet,de knakk tvers av under gange.Det jeg fikk høre i ettertid,var at det var en serie de hadde dette problemet med. Den ene gangen måtte blokka av,det viste seg at den som ventilstanga sto i , var det slått et stykke av, så det ble en drittjobb.Glad jeg ble kvitt den motoren.Har også hørt andre som har vært veldig fornøyd med den typen,men den jeg hadde må ha vært en "mandagsmotor".Denne motoren hadde jeg i en Viksund 25 fot 75mod. :cheers:

Link to post
Hadde en gang en VP 2syl. 25 hk husker ikke betegnelsen på den,det er den verste motor jeg noensinne har hatt.Den var storforbruker av ventilstenger,noen andre som har hatt samme prob. med den typen motor? :nonod:

 

Mener min far hadde problemer med ventilstengene på en 3 cylindret VP som sto i en 27 columbi. Tidlig på 70-tallet

 

Det kokset på stengene, og ventilene lukket seg ikke helt. Feilkonstruksjon, et problem VP aldri tok innover seg.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post

Det var et stykke av ventilstengene som kokset, og de gikk ikke helt tilbake i foringene da. Tror løsningen for min far ble at toppen ble modifisert slik at foringene kom "lengen inn".

 

Med forbehold, det er ikke sikkert jeg har det rett for meg.

 

Uansett ville VP aldri inrømme at det var noe galt. Fortærende.. Hva de har gjort i ettertid vet jeg ikke.

Link to post
:lol:

Har min andre Yanmar nå, som er tre år gammel,

og en før den som ble kjøpt ny og solgt etter 7 år i 2007.

Begge 100% feilfrie i min eiertid så langt.

 

Det som Igboat skriver i innlegg 11,var jeg ikke klar over.Har selv hatt Yanmar for mange år siden (82 mod) som gikk prikkfritt.Dette må jo selvfølgelig være en som var prod. i Japan.Hvis det er slik at motorer prod. i USA er av dårligere kvalitet,synes jeg det er merkelig at Yanmar kan godta dette, dette kan bli negativt for varemerket Yanmar. :yesnod:

 

Alle nyere Yanmar motorer med A i betegnelsen er bygget i USA.. LHA,LPA osv.. Felles for de alle er at de også bruker kjølere med dårligere Legeringer,, derav SINK på nyere Yanmar(fra ca 2000 og oppover mener jeg).. Eldre Japansk bygde Yanmar uten A i betegnelsen har Kjølere i en meget Høy legering som ikke trenger sink. Og ja det har hvert mer prob med yankee boy symaskiner enn tidligere japanske

 

Dette er ikke den beste reklame for Yanmar!

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Har VP selv,har tidligere hatt Yanmar som gikk prikkfritt, så lenge jeg hadde den,så jeg har ingen ting å utsette på de motorene.Det jeg vil frem til er at Yanmar er ikke alltid så problemfri, < SOM ENKELTE HER PÅ FORUMET VIL HA DET TIL.> :cool:

 

Fine biler det, spesielt XC70. :yesnod:

[/quote

 

 

(Liker ikke Volvo biler) :nonod:

 

Blingser du litt mot meg her eller? :giggle:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Hehe.... Kansje jeg har vært alltfor overbevisende om at Yanmar er BEST! VP er også gode maskiner, men har hørt og sett mye problemer med de.... Har hatt 3 yanmar uten noe problemer uten om normal slitasje... Min onkel har en NB marine 820 COMBI, der står en Yanmar på rundt 400 hk, er ikke helt sikker.. Den går som en klokke... 2002-05 mod? Men det finnes mange gode maskiner rundt i værden, men jeg sjøl liker Yanmar best, kan også være fordi jeg har skrudd på Yanmar siden jeg var 12, og kjenner disse motorene ut og inn (1978-2000 modellene) :yesnod: Men alle har sine favoritt motorer :flag: :flag:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Hei.

Selv om Yanmar stort sett er sikkerheten selv når det gjelder kvalitet, så kan det nok forekomme små overraskelser også på disse motorene.

Har en 4LH-STE 2000 mod. der vi forrige sesong sleit litt med at vi mistet noe kjølevann. Jeg kunne se på utsiden av motorblokka og toppdeksel at kjølevann hadde kommet ut. Måtte til slutt få en person til å ligge nede i motorrommet for å observere mens Yanmar`n fikk absolutt fullt pådrag. Det viste seg at det lakk ut litt kjølevann fra en frostplugg på turboen. Er dette noe som andre har vært utsatt for, eller er det et engangstilfelle?

Geir

skipper på Amica

Blogg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...