Jump to content

Yanmar er ikke alltid problemfri.


Pelle Parafin

Recommended Posts

22,5 er no ikke den største motoren jeg har sett i en snekke :yesnod: som f.eks Mange av Nidelv snekkene har en god del mere hestekrefter... Men mye av den grunnen til at jeg ville ha 22,5 hk, er fordet at då går den ikke mye saktere med mye last, er sterke samtidig så det ikke er for stor motor. Og jeg har masse gøyale prosjekter pågang. har også en liten flytebrygge med 3 krabbeskister rundt. Jeg fisker mye krabbe, og syntest ikke noe om og stappe skistene full i krabbe. Jeg vill att krabene skal få ha litt plass og gå på de og. Så har planer om og utvide flytebryggen, med store tanker på sidene. Då må jeg ha ilesteiner som må drages utover på kryss for og stramme opp bryggen. her har jeg bruk for en del hk for og kunne drage steinene. Det er selvfølgelig ikke bare derfor jeg vil ha mere hk. men er kjækt og ha til annet bruk og.

Her er foresten noen bilder av flåten sann den er i dag:

 

hvapmc.jpg

2hehb1l.jpg

 

Dette er sannt som jeg liker og holde på med. Snekkring og fixing. Jeg prøver allt som kommer opp i hode på meg. Jeg har stort pågangs mot, og gir ikke opp så lett... er det noe jeg ikke klarer spør jeg andre, og prøver meg frem :yesnod:

 

:flag:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

22,5 hk i en snekke er da slett ikke mye! Jeg har 70hk i min, og synes ikke det er så voldsomt. Ville uansett ikke hatt under 50 i min båt. Nå er denne 27 fot og 3,6 tonn da, så det er litt mer enn Sjømannen din. Men litt krefter må man da ha, selv i en snekke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 måneder senere...

På jobben har vi en liten tre snekke med 10HK sabb, som nettopp har skiftet topp pga. sprekk, skiftet dynamo og glødeplugg, så det er nok en motor som må skiftes deler på den og innimellom skal eg si deg :yesnod:

 

Eg har ein 8 hk sabb som eg ikkje heilt sikker på korti blir bygd, men siste var bygd i 1968

Eg har vertfall samme glødeplugg og samme topp.. viss du har skiftet topp pga sprekk har du nok hatt dårlig kjøling, for den tåler ein god del. så lenge du følger instruksene om vedligehold i sabb sin brukermanual så holder de sikkert til det ikkje lenger er olje i verden.

Link to post

Heller ikke en Sabb er udødelig nei! Og en av de største svakhetene er nettopp at toppen sprekker, særlig på sjøvannskjølte versjoner. På grunn av relativt stor eksosport er kjølekanalene i toppen ganske trange, og kan tette seg om det blir for mye rust inni der. Jeg så for noen år siden en topp som hadde blitt rengjort (heldigvis før den sprakk), og rusten som ble staket ut fylte en hel kaffekopp! Og blir det for varmt, sprekker toppen mellom ventilene. Det anbefales at man med noen års mellomrom tar av toppen og staker godt ut av kjølekanalene med skrujern, streng og hva man ellers klarer å komme til med. Stak også opp utløp fra blokka og innløp til potta, så blir det bra!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...