Jump to content

dimensjon på Mercruiser Alpha One Gen II vs OMC Cobra drev


Førstereisgutten

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Jeg har fått antydet ca 40.000,- i kostnader på å tilpasse min Mercruiser 4.3 V6 til mitt OMC Cobra drev.

Det vil i realiteten si at det vil bli billigere og bedre for meg om jeg rett og slett kjøper meg et nytt drev.

Men, er det noen som kan fortelle meg om det trengs masse plasting for å få drevet til å passe inn i drevhullet?

 

En annen ting, noen som vet hvilken giring som vil passe på min Skibsplast 670 VS?

Link to post

Joda, det er et alternativ. Men Mercruiser motoren jeg kjøpte, har veldig bra eksos og ferskvannskjøling... (i motsetning til den saltvannskjølte OMC motoren med manifolder som har et tykt rustbelegg innvendig...)

 

Må jeg skifte ut instrumenter og alt? Fikk beskjed om at jeg enten måtte flytte over tennings systemet, eller bytte alt det elektriske...

Link to post

Jeg har OMC Cobra drev på båten. Motoren er Mercruiser V6 med Mercruiser eksos grunnet kjøling og generell tilstand.

Får beskjed om at det krever endel tilpasning for å få dette til å passe sammen, derfor lurte jeg på å like godt kjøpe meg et Mercruiser Alpha drev da jeg har funnet et NYTT drev med transom og ellers alt jeg trenger for kroner 24000,-

Men... så er spørsmålet om giringen blir riktig da dette drevet har 2:1 giring ifølge selger...

Link to post

Vet at cobra drevet har 21:19 i utveksling hvis det er 4.3 liters versjonen. Om du har feil giring kan det bli vanskelig å tilpasse riktig propell og da kan motoren bli slitt mye raskere. Den vanlige problemstillingen er jo at folk vil bytte drevet fordi motor og trans er bra.

Om jeg ikke tar feil så er jo omc og merc v6 4.3 262 cui fra gm begge, men at toppen og div andre deler er forskjellige. Du kan jo prøve http://baylinerownersclub.org/forum/index.php og lete litt der. Bayliner var jo standard utstyrt med omc, men nå er det vel merc som gjelder.

 

Skal du forr selge omc drevet med trans evt?? Om det er 4.3 så er jeg interresert :)

Link to post

Dersom jeg får fatt i riktig drev til båten fra Mercuiser uten at jeg blir fattigmann resten av sommeren, kommer jeg til å selge OMC drevet går jeg ut ifra.

Men jeg har ingen peiling på hva jeg kan få for dette. Eneste jeg vet, er at jeg har kvitteringer på alt som er gjort med det fra det var nytt, og at det ble overhalt for nesten 30000,- når båten ble tatt på land for 4 år siden!!

Så dersom jeg skal selge, blir du den første som får beskjed lassepelle!

Link to post
Dersom jeg får fatt i riktig drev til båten fra Mercuiser uten at jeg blir fattigmann resten av sommeren, kommer jeg til å selge OMC drevet går jeg ut ifra.

Men jeg har ingen peiling på hva jeg kan få for dette. Eneste jeg vet, er at jeg har kvitteringer på alt som er gjort med det fra det var nytt, og at det ble overhalt for nesten 30000,- når båten ble tatt på land for 4 år siden!!

Så dersom jeg skal selge, blir du den første som får beskjed lassepelle!

 

 

Høres knall ut :) Mitt prob er nemlig at drevet er til en 5.0 men motoren er en 4.3 :) Er ikke store forskjellen på giret på disse, men det er alltid bra å ha det som er tenkt :)

Link to post
hva ligger kostnaden i mht å tilpasse denne motoren til drevet?? Ser ikkje heilt for meg ka som skulle koste 40 000.- om du hadde en slik V6 fra før

 

 

For å være helt ærlig så vet jeg faktisk ikke! Jeg har dessverre INGEN peiling på dette, og det i kombinasjon med at man skal få mest mulig igjen for pengene viser seg ofte å være en jævla dårlig kombinasjon :diving:

 

Jeg vet bare hva mekanikeren sier på verkstedet... Og det er at det vil ta han ca 30-40 timer å sette inn motoren og tilpasse den til drevet.

Og da er det vel etter min mening en tanke å gjerne bruke pengene på et nytt drev som passer til motoren uten noen form for overganger eller lure løsninger...

Link to post

det med utvekslinga trur eg ikkje blir nåke problem. Mercury har en enormt utvalg propeller og eg kan ikkje skjønne dette skal være noe problem. At evt den motoren blir levert med en litt høyere utveksling skal du ikkje sjå så hardt på da forskjellen er liten.

Men forstår eg deg rett om du hadde en 4.3 omc før som du nå ønsker å bytte ut til en merc. 4.3? nå er nå strengt tatt begge desse en GM262 og einaste forskjellen vil evt være svinghjulet og medbringeren. Så at om mekanikeren hevder dette skal ta ei full arbeidsuke så trur eg ikkje han egentlig ikkje er så interessert i å ta jobben eller så er det lite å gjøre for tida og smører tjukt på.

Det elektriske opplegget på en sånn innstallasjon er ikkje mange ledningane og de fleste er til målerne i dashen.

Men såklart du må jo kunne det grunnleggende innen elektro for å kunne fullføre det.

 

Åpningen på bukkehornet kan være ikkje er lik men det er nå strengt tatt ikkje nåke problem.

Einaste shift-interupt brytern vil antagelig ikkje passe mellom de to motorane. Men trenger man dette?? ja hvis OMC motoren idet heile har dette.

 

for en DIY skulle dette være en fin jobb men om du overhodet ikkje skrur sjøl så vil det klart kunne ende opp som hagecruiser..

Link to post
det med utvekslinga trur eg ikkje blir nåke problem. Mercury har en enormt utvalg propeller og eg kan ikkje skjønne dette skal være noe problem. At evt den motoren blir levert med en litt høyere utveksling skal du ikkje sjå så hardt på da forskjellen er liten.

Men forstår eg deg rett om du hadde en 4.3 omc før som du nå ønsker å bytte ut til en merc. 4.3? nå er nå strengt tatt begge desse en GM262 og einaste forskjellen vil evt være svinghjulet og medbringeren. Så at om mekanikeren hevder dette skal ta ei full arbeidsuke så trur eg ikkje han egentlig ikkje er så interessert i å ta jobben eller så er det lite å gjøre for tida og smører tjukt på.

Det elektriske opplegget på en sånn innstallasjon er ikkje mange ledningane og de fleste er til målerne i dashen.

Men såklart du må jo kunne det grunnleggende innen elektro for å kunne fullføre det.

 

Åpningen på bukkehornet kan være ikkje er lik men det er nå strengt tatt ikkje nåke problem.

Einaste shift-interupt brytern vil antagelig ikkje passe mellom de to motorane. Men trenger man dette?? ja hvis OMC motoren idet heile har dette.

 

for en DIY skulle dette være en fin jobb men om du overhodet ikkje skrur sjøl så vil det klart kunne ende opp som hagecruiser..

 

 

Skal love deg at jeg er hvertfall skamfull og lei meg over å være eier av en "hagecruiser" per idag.

Trodde egentlig ikke tiden skulle løpe fra meg så fort som den har gjort men... :crazy:

Så jeg håper det blir en ordning på det slik at jeg og kan komme meg på sjøen i år...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...