Jump to content

Viksund Columbi 27 seilgenskaper og erfaringer

:båt1

Recommended Posts

Jeg har ikke rigg på min, så jeg kan ikke si noe om seilegenskapene. Men ellers er dert en solid båt, som tåler det meste. Romslig for størrelsen, fem liggeplasser, stor bysse og stort selvlensende akterdekk. En båt jeg trygt kan anbefale, både til turbruk og fisketurer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, ikke spesielt. Du har akkurat plass til å sitte der, ikke stort mer. Men det er god plass ellers i båten. Stor dinette med plass til 6 hvis de sitter tett, og store vinduer slik at man kan følge med på det som skjer. En byssebenk på babord side som er ca 2 meter lang, og lugar i forpiggen med to overkøyer og en trekantet underkøy med plass til en voksen eller to barn. Overkøyene er over to meter lange. Om man legger ned bordet i dinetten får man en liten dobbeltseng, ca 1,80x 1,05. Akterdekket er som sagt selvlensende, og under dette finne man foruten motoren også et stort lasterom der man kan stue vekk litt av hvert. Jeg har ligget nedi der og jobbet et par ganger, og jeg er ikke spesielt liten.... Alt i alt en solid bruksbåt med praktiske løsninger. Men prøv å finne en av de nyeste, med treinnredning og buede hjørner på vinduene. Disse er mest praktiske, holder best tett og tar seg best ut!

Redigert: Men hvis det er seilbåt du primært er ute etter er dette neppe båten for deg, den er mer en snekke med seil som en ekstra sikkerhet. En snekke på nesten 4 tonn er neppe det mest spennende man kan seile med...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med index. Til fiske er den helt topp. Du hiver stoler og puter inn i cabinen og vips så har du en uteplass som bare er til å spyle rein etter fisket. Var skeptisk til denne selvlensingen i høy sjø, men det viste seg at den tok ikke inn en dråpe vann. Siden det ikke er hardtopp er det lett å bevege seg frem til baugen når kalesjen er av. Kalesjen kan du ha i årevis siden den kan ligge i havna hele vinteren uten. Bare pass på at ikke uteplassen fylles med snø.

Minus må være litt liten uteplass, men du tar jo dette igjen med en romslig cabin. Litt irreterende med den lave vindskjermen som gir redusert sikt når kalesjen er på.

Ellers kan du invitere hele kokkelandslaget for det er god plass for matlaging, og så er den med sitt glatte skrog og lite treverk enkel å vedlikeholde.

Skifta skroggjennomføring og da fikk jeg se tykkelsen på glassfiberen. Der var det mer enn nok så den tåler mye, mens den høyere oppe på skroget er ganske tynn og dette gir en fin vektfordeling vil jeg tro. Du får nok mer uteplass i foreksempel saga 27, men viksund 27 ligger i samme prisnivå som snekker på 24 fot, og da stiller jo viksunden sterkt. :flag:

Columbien ble levert med 17 og 25 kvm seil versjonen med 25 kvm har 500kg jernkjøl i tilleg til 500 kg innstøpt ballast.

Har versjonen med 17 kvm støtteseil, har ikke prøvd å seile så mye men seilet blir nok mest for sikkerhet og for moro skyld. kjenner ikke til versjonen med 25 kvm seil men en burde jo få litt mer fremdrift med det.

Båten er i utgangspunktet et sjarkskrog så du bør ikke ha forventninger om at dette er en skarpseiler :smiley:

Båttypen er meget sjødyktig.

Hvis du er på jakt etter en god kombinertbåt som kan seiles, er den et meget godt alternativ.

Runde hjørner på vinduene, får du både på de med plastinnredning og de med treinnredning. Forøvrig synes jeg de gir et mere solid inntrykk med støpt innerliner, lettere å vedlikeholde og lysere innvendig, men det er vel en smakssak. Ellers solid båt som tåler juling, men hold deg fast. Utrolig lettmanøvrert. Var aldri noe problem å bakke ut samme vei man kom inn. Dette kan variere litt avhengig av propellutstyr vet jeg.

Var aldri noe problem å bakke ut samme vei man kom inn.

Nei, det er en veldig grei egenskap! Den eneste snekke jeg har vært borti som lar seg styre akterover, til og med opp mot vinden! Jeg har sett mange forundrede blikk fra andre båteiere når jeg har bakket med denne. Og med den dype kjølen reker den heller ikke så lett av i litt vind. Praktisk det også...

Denne båten kan ikke seile mot vinden.

Nei, noen seilbåt er det definitivt ikke! Det er snakk om en snekke som kan leveres med rigg for godværsseiling. Min har forøvrig aldri hatt rigg, så da slipper jeg også "strippestanga" i salongen. Helt greit for meg.

Rigg på denne type båt er neppe bare beregnet for godværseiling. Denne type motorseiler er klassisk og et konsept som går langt tilbake i tid. Det blir ikke mye fremdrift i en slik rigg, men tanken er støtte. På f.eks. slør med mye vind og sjø kommer denne kombinasjonen seil/motor til sin rette og gir en rolig gange/seilas. Dvs riggen er beregnet for motorseiling og ikke seiling, for med kun seil vil en ikke seile ,men bare ligge å reke.

, til og med opp mot vinden! Jeg har sett mange forundrede blikk fra andre båteiere når jeg har bakket med denne.

Tilogmed i frisk bris i medvind! Var det stille, kunne den snu rundt sin egen akse ved å slå fram&bak x ganger med fullt ror. Man kan få ord på seg, helt ufortjent også, for å være sabla god båtfører med disse båtene :giggle::lol:

Var det stille, kunne den snu rundt sin egen akse ved å slå fram&bak x ganger med fullt ror. Man kan få ord på seg, helt ufortjent også, for å være sabla god båtfører med disse båtene :giggle::lol:

:lol::lol:

Skader ikke..... men den var lettmanøvrert husker jeg. mange gode minner fra tiden i vår sennepsgule Columbi

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...