Jump to content

Marieholm 26 erfaringer

:båt1

Recommended Posts

Marieholm 26 er bygd på samme skroget som Marieholm IF. De har hevet fribordet litt og flyttet cockpit lengre bak for større inneplass. Riggen er den samme som IF. Resultatet er en båt med litt mer inneplass som seiler endel tregere. Et av problemene med seilegenskapene er at den har trebladet fast propell og det er ikke plass til vanlig foldepropell. Men nå er det kommet alternativer som kan fungere. Det er definitivt en havseiler. Veldig solid. I sjø går den mykt men med mye vann på dekk. Hvilke hav tenker du å seile over?

Selv om den er rommeligere enn IF, er det ingen volumiøs båt vi snakker om her..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har en IF, som i det store og det hele er samme skrog, men litt lavere fribord og mindre ruff. Dette er langkjølte båter, noe som gir rolige bevegelser i sjøen. Kjølprosenten er på hele 58, slik at båten bærer seilene godt også i litt ruskete vær. Det er sjelden behov for å reve. Den lange kjølen gjør at båtene ikke er noen drøm å manøvrere i trange havner, men innenbordmotor hjelper nok mye, IF'en har jo som regel påhenger. Som andre nevner finnes det nok romsligere båter. 3 voksne synes jeg er nok om bord, 4 hvis været er rolig og fint. En stor fordel er at man fortsatt får kjøpt deler og utstyr spesifikt til disse båtene gjennom Göran Helmer AB i Strømstad. Helmer var sentral i produksjonen av båtene, kan dem ut og inn, og renoverer brukte båter som han selger ut i "nyskick".

M26 er nok litt dårligere seglbåt enn IF, men den har mange gode egenskaper som i alle fall jeg satte pris på. (Jeg hadde riktignok ikke M26, men 'neste' utgave, M261. Samme skrog, men enda litt mer fribord på midten.)

I dag er dette er en ganske trang 26 foter, men godt brukbar for to, forutsatt at du ikke krever ståhøgde under dekk.

Båten er enkel å segle for en person. Kan segles og styres med svært stor krenging. Min opplevelse var at den i slike situasjoner også gikk påfallende bra på bidevind. Innredningen på M26 endret seg litt over årene så løsningene varierer litt.

Jeg er litt inhabil her fordi jeg skal selge min Marieholm 26, men kan si litt om hvorfor jeg kjøpte den. Den store fordelen i forhold til IF er innenbordsmotoren. Det gjør båten lett å manøvrere i havn og du slipper styret med å håndtere en påhengsmotor. Jeg er veldig fornøyd med båten, og kommer til å savne seilegenskapene spesielt. Dette er ikke den raskeste båten i havna, men er en drøm å håndtere for seil på grunn av stabilteten og tryggheten den lange og tunge kjølen gir. Den store interessen for IF gjør det dessuten enkelt å få tak i nye seil om man vil utvide seilgarderoben med f.eks. spinnaker/gennaker o.l.

Bor delvis i båten på sommers tid, så jeg har valgt å kjøpe en liten seilskøyte nå for å få litt mer plass. Båten er trang i forhold til dagens standard, men er veldig funksjonell. Har som sagt brukt båten som bobåt flere sesonger. Min båt har til og med toalett med egen septiktank, bygd inn hos Gøran Helmer i Strømstad i forbindelse at båten ble renovert for noen år tilbake. Ta gjerne kontakt om du vil ta en titt. Båten ligger på land i Oslo.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...