jensemann2 Startet 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2010 (redigert) Da jeg satte sammen gearet manglet jeg shimsene 53,54,55,56 på denne tegningen. (Det er 2 av hver tykkelse på dette gearet, det vises på tegningen) Det jeg da gjorde var å ta 53 og 56 fra den ene siden og sette på den andre siden av lamellpakken slik at jeg hadde 2 shims på hver side istedenfor 4. Hvilken virkning vil dette ha på gearet? Det kobler ikke skikkelig ut nå, og jeg mistenker at det er dette som er grunnen. Jeg har ikke kjørt gearet ennå, har bestillt nye shims nå. (jeg vet hvor viktig det er med riktig shimsing, dette var bare for å få satt det sammen riktig før jeg rotet bort delene:) Så hvis noen har synspunkter på om dette kan være feilen, så har jeg hvertfall eliminert andre mulige feilgrep under monteringen:) Redigert 9.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Den shimsen brukes for å justere clutchpakkene med riktig klaring når kassa er ny. Etter hvert som kassa blir brukt, så blir klaringen i clutchpakka større, men det er jo over lang tids bruk Kassa skal jo ha rullemotstand pga lagere og clutchplater som subber i hverandre. Vanskelig å komme med noen vurdering så lenge en ikke kjenner på dette selv Redigert 9.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 ok, takk! Det er så tregt at jeg såvidt klarer med håndmakt å dreie propellen. Det må da være for tregt? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Det høres alt for tungt ut spør du meg. Mine er også tunge å dra rundt, men det er bare med en gang. Her er det noe som kniper realt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Jonatan Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Hei jensemann2. Er du sikker på at akslingen din er bein? Jeg har et HBW 250. Det klirrer veldig på tomgang. Er det noen som kan gi meg råd for å få vekk klirringen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Klirringa kommer ikke fra gearet men fra sae plata. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Jonatan Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Hei Bernt. Takker for svar. Men motoren er ny og gearet er gammelt. Platen er vel på motoren og da er vel den og ny. Kansje slitasje? Fikk et tips om at motoren gikk seinere en gearet. Når jeg gir gass forsvinner klirringen. Jensemann2. Er opprettingen på motoren riktig? Kobl fra akslingen og gearet og prøv å dreie rundt. Hvor fant du bilde av delelisten på gearet? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Sae plata følger ikke med på ny motor , da den er tillpasset gearet . Når fjærene i sae plata blir slitt så skrangler de på tomgang: Bernt Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Her er det en rep.manual for disse girene: http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=93 Sitér dette innlegget Link to post
Jonatan Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hei 4play. Tusen takk for rep.manualen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Jeg fikk montert de manglende shimsene nå, og prøve-sammensatt gearet uten olje. Det undrer meg at det nå er lett å dreie i fri, men med rørtang klarer jeg lett å dreie det i gear mens jeg holder igjen flensen. Det slurer altså. Et slikt gear er jo mekanisk, og skal vel ikke kunne slure lett selv om det ikke er olje i kassen?? Har det blitt for mye shims nå da?? Redigert 17.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Spørsmålet er om du har satt sjaltenavet feil vei? Hvis du setter den i gir forover, ( du vrir inng. aksel mot venstre sett bakfra) da snurrer utg. mot høyre. Hvis du låser inng. aksel så kan du snurre utg. aksel mot høyre, men ikke venstre. Går det ikke mot høyre, men til venstre har du som nevnt tidligere snudd sjaltenavet. Sjaltenavet er det som de 3 trykkstykkene og fjærene sitter. Om du leser igjennom den manualen som er linket så står allt der. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 er alle instruksjonene om dreieretning sett bakfra? Altså sett fra "output"-siden? Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 ja Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Fikk det til nå tror jeg. Det går lett og fint rundt i fri og i gir, har shimset opp endelagrene så det er nesten umerkbar slakke. Først knep det litt, men da jeg tok ut en 0,1mm shim ble det løst og fint og uten slakke. Jeg klarer også å vri i utgangsakslingen i dreieretningen men ikke mot dreieretningen når det står i forover. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Flott at du har fått spikret sammen giret igjen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
jensemann2 Svart 13.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 (redigert) irriterende greier, nå har jeg sjøsatt båten og giret fungerer greit bortsett fra at det roterer sakte rundt når det står i fri. Hvorfor gjør det det? Kan ikke huske at det gjorde det før. Det går kun rundt når olja er blitt varm. Kan det være feil olje? Det står ATF fluid only og det er det jeg har fylt, shell ATF. Klarer å holde det igjen med hånden men kjenner at det er litt motstand. Redigert 13.Oktober.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.