Jump to content

Hurth HBW 35- gear går trengt rundt i fri

jensemann2

Recommended Posts

gearbilde.jpg

Da jeg satte sammen gearet manglet jeg shimsene 53,54,55,56 på denne tegningen. (Det er 2 av hver tykkelse på dette gearet, det vises på tegningen)

Det jeg da gjorde var å ta 53 og 56 fra den ene siden og sette på den andre siden av lamellpakken slik at jeg hadde 2 shims på hver side istedenfor 4. Hvilken virkning vil dette ha på gearet? Det kobler ikke skikkelig ut nå, og jeg mistenker at det er dette som er grunnen.

Jeg har ikke kjørt gearet ennå, har bestillt nye shims nå.

(jeg vet hvor viktig det er med riktig shimsing, dette var bare for å få satt det sammen riktig før jeg rotet bort delene:)

Så hvis noen har synspunkter på om dette kan være feilen, så har jeg hvertfall eliminert andre mulige feilgrep under monteringen:)

Redigert av jensemann2 (see edit history)

Den shimsen brukes for å justere clutchpakkene med riktig klaring når kassa er ny. Etter hvert som kassa blir brukt, så blir klaringen i clutchpakka større, men det er jo over lang tids bruk :smiley: Kassa skal jo ha rullemotstand pga lagere og clutchplater som subber i hverandre. Vanskelig å komme med noen vurdering så lenge en ikke kjenner på dette selv :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Hei Bernt. Takker for svar. Men motoren er ny og gearet er gammelt. Platen er vel på motoren og da er vel den og ny. Kansje slitasje? Fikk et tips om at motoren gikk seinere en gearet. Når jeg gir gass forsvinner klirringen.

Jensemann2.

Er opprettingen på motoren riktig? Kobl fra akslingen og gearet og prøv å dreie rundt. Hvor fant du bilde av delelisten på gearet?

Jeg fikk montert de manglende shimsene nå, og prøve-sammensatt gearet uten olje. Det undrer meg at det nå er lett å dreie i fri, men med rørtang klarer jeg lett å dreie det i gear mens jeg holder igjen flensen. Det slurer altså. Et slikt gear er jo mekanisk, og skal vel ikke kunne slure lett selv om det ikke er olje i kassen?? Har det blitt for mye shims nå da??

Spørsmålet er om du har satt sjaltenavet feil vei?

Hvis du setter den i gir forover, ( du vrir inng. aksel mot venstre sett bakfra) da snurrer utg. mot høyre.

Hvis du låser inng. aksel så kan du snurre utg. aksel mot høyre, men ikke venstre.

Går det ikke mot høyre, men til venstre har du som nevnt tidligere snudd sjaltenavet.

Sjaltenavet er det som de 3 trykkstykkene og fjærene sitter.

Om du leser igjennom den manualen som er linket så står allt der.

Lykke til.

Fikk det til nå tror jeg. Det går lett og fint rundt i fri og i gir, har shimset opp endelagrene så det er nesten umerkbar slakke. Først knep det litt, men da jeg tok ut en 0,1mm shim ble det løst og fint og uten slakke.

Jeg klarer også å vri i utgangsakslingen i dreieretningen men ikke mot dreieretningen når det står i forover. Takk for hjelpen!

• 6 måneder senere...

irriterende greier, nå har jeg sjøsatt båten og giret fungerer greit bortsett fra at det roterer sakte rundt når det står i fri. Hvorfor gjør det det? Kan ikke huske at det gjorde det før. Det går kun rundt når olja er blitt varm. Kan det være feil olje? Det står ATF fluid only og det er det jeg har fylt, shell ATF.

Klarer å holde det igjen med hånden men kjenner at det er litt motstand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...