EspenH Startet 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2010 Vet at dette tema har blitt diskutert mange ganger før, men jeg prøver likevel. Jeg skal montere nye lensepumper i båten, og står egentlig mellom to alternativer: Rule 2000 automatic: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10509088 eller Rule 2000 med jabsco luft-trykksnivåbryter: http://seatronic.no/pumper-bryter-nivabryt...vabryter-p-2295 Prismessig kommer den siste løsningen noe billigere ut, men det betyr ingenting. Som backup skal jeg montere rule 3700 med nivåbryter høyere opp. Er det noen som har negative erfaringer med noen av de to løsningene (positive erfaringer er det sikkert mange som har)? Den første løsningen bruker litt strøm hele tiden, men dette er vel så lite at det ikke har noen betydning? Jeg har batterikapasitet på omlag 200ah (350ah agm batteri), men har både solcellepanel og vindgenerator, så strømmen har lite å si. Vil den første forsøke å lense hele tiden hvis det kommer noe drit inn gjennom sila som skaper motstand? Hva skjer når luft-trykksnivåbryter får drit inn i seg? Har noen erfaringer med disse løsningene? Er det andre løsninger som er bedre? Espen Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hvilken lensepumpe . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Jeg har holdt på med denne jabsco nivåbryteren en stund nå. Noe forbanna drit spør du meg. Dersom styreenheten og koppen nede kan stå rett overenannen kan det hende det fungerer. Mitt problem er at den slår inn når den skal, men den stopper ikke igjen. Jeg har prøvd med to styreenheter og begge var det tull med (vanskelige å få til, har enda ikke klart det). Jeg har faktisk i dag bestillt meg denne http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=5&prodid=17 Tror faktisk en bør ha noe en kan stole på her. Jeg vil nemlig ikke ha ledninger liggende i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hatt denne typen nivåbryter i trebåten i over 5 år nå. Mer driftsikker bryter finner du neppe. Ikke sviktet en gang. Å den blir mye brukt. Muligens alle kvikksølvbrytere er driftssikre, jeg skal iallefall ikke ha noe annet :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Jeg skal aldri ha kvikksølvbryter igjen, de to jeg har hatt tidligere har feilet, tresnekka gikk nesten ned. Har god erfaring med den på lufttrykk, men ser det kan være problemer der også. Hva er best av de "rimelige" på markedet? Må også ha alt av tilkoblinger så langt fra det som er i kontakt med vann Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Litt trådstjeling, men hva var det som sviktet på kvikksølvbryteren? Ledninger/koblinger? Kjørte du den via et rele? Har selv vanntette loddehylser, samt rele den går på opp mot pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Jeg kjørte ikke via relé, så om det er årsaken vet jeg ikke. De virket ikke som de skulle, selv om koblinger var bra. Det var på vinterstid de sviktet, båten lå på vannet om vinteren Syns også det er kjedelig at produsentene sparer penger på ledningene, syns det er håpløst når disse er så korte. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Jeg synes man alltid bør ha minst to lensepumper, av forskjellig fabrikat og med hver sin nivåbryter av forskjellig type. Ellers vil jeg legge til at det irriterer meg voldsomt at lensepumper og nivåbrytere alltid kommer med for kort ledning og at lensepumpene er festet til bunnplaten med noen plastklips som ryker bare du ser på dem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Jeg har bare en pumpe foreløbig, det er en Jabsco impellerpumpe (12v) Denne er montert i den ene benken i sittegruppa ute. Denne har da bare en slange ned i kjølen, men skal endre litt på plasseringen for løftehøyden er i største laget. Skal jeg ned i kjølen med pumpe må akslingen ut, det er langt ned og trangt Funger nivåbryteren på linken under ok? Er det noe og satse på Nivåbryter Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Har en Rule auto pumpe og en biltema pumpe koblet til en Sure ball bryter som nevnt ovenfor i tråden. Ingen har sviktet noen gang, hadde noen forsøk med biltema sine nivåbrytere tidligere, men de er ihvertfall ikke å anbefale. Risikosport om du har båt som lekker litt.. Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) Har samme opplegget som M/S Bastard i min Fjord snekke, meget trang bilge under akslingen til å huse pumpe eller mekanisk bryter. Bestillte selve Johnson elektronisk bryter nå. Håper at den kommer til å virke pålitelig uten å bruke for mye strøm. Redigert 10.Mars.2010 av rudir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Jeg synes man alltid bør ha minst to lensepumper, av forskjellig fabrikat og med hver sin nivåbryter av forskjellig type. Jeg har to lensepumper, en elektrisk og en manuell. Men jeg har ikke nivåbryter, kun manuell bryter. Burde jeg kanskje installert en ekstra pumpe med nivåbryter? Båten er både tett og selvlensende, så jeg har ikke sett noe behov for automatisk lensing. Men ting kan jo skje da, helt klart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Har to Rule lensepumper i snekka mi med Rule kvikksølvbrytere montert med 50 mm høydeforskjell. Det har funket godt i de årene jeg har hatt båten. Den som står øverst har den største kapasiteten. Brytere med kule inni eller klikkbryter synes jeg er noe dritt, for kontaktene innvendig irrer og bryteren kutter så ut med det resultat at båten kan gå ned Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
EspenH Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Jeg har i dag to pumper, en under motoren og en ved mastefoten. I tillegg har jeg en manuell pumpe som betjenes fra cockpit. Planen er å bytte ut begge pumpene under dekk, og erstatte med slike 2000-pumper fra Rule, med 3700-pumpene som backup med høyere nivåbryter. I tillegg vurderer jeg å kjøpe en impellerpumpe til å installere på motoren med clutch, for eksempel fra Jabsco. Har ikke bestemt meg for manuell eller elektrisk clutch enda. Ser ulemper og fordeler med begge deler. I tillegg vurderer jeg å kjøpe en liten membranpumpe for å få det siste lille vannet ut av båten, som rule-pumpene ikke klarer. Den kan jeg montere med en treveis kuleventil, slik at jeg får en sil ved motoren og en ved masta. Da er jeg ganske sikker på at jeg har gjort mitt for å få vannet ut av båten. Etter mange år med kontinuerlig vann i kjølsvinet er jeg klar for å oppgradere. Det er ikke så lett å få en båt fra 1975 som har gått en og en halv gang rundt jorda helt tørr! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) I nybåten har jeg to vanlige lensepumper og en membranpumpe (bildet), alle med hver sin nivåbryter. Den siste er selvsugende og har sugeslange som er veldig praktisk. Med den kan jeg for eksempel tømme vanntanken om høsten eller "støvsuge" bunnen av båten for siste vanndråpene. Denne installerte jeg etter forslag fra M/S Bastard. I tillegg kom båten med to manuelle pumper. Det ser litt rotete ut under dekk med ledninger og slanger. Men det er fordi det er arbeider på gang. Redigert 11.Mars.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
EspenH Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Satt faktisk i går og vurderte den samme pumpa. Det er litt trangt om plassen nede i kjølsvinet, og skal jeg ha to pumper blir det veeeldig trangt. Derfor kunne en slik membranpumpe, kanskje koblet til en treveis kuleventil, gjøre den vanlige jobben med lensing både foran og bak, og så kan jeg sette inn to store rule 3700 som backup med nivåbryter. Jeg har ikke hatt nivåbryter på de to lensepumpene jeg har til nå, så jeg har gode rutiner for å titte ned under motoren og ned i kjølsvinet. Det er veldig fristende å kunne pumpe båten helt tørr, og ikke la det ligge igjen et par cm som de vanlige nedsenkbare pumpene gjør. Hvilke erfaringer har du gjort det med jabscopumpa, nilspils? Er det andre som har erfaringer med samme pumpa? Hvor kjøpte du den? Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Jeg har i dag mottatt denne http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=5&prodid=17 nivåbryteren i posten. Monterte den på en to tre, veldig enkelt og vet dere hva, det bare virket med en gang. Jeg har stått med bøtte og fyllt i båten gang på gang for å teste den, og den bare VIRKER. Disse Jabsco nivåbryterne må dere skygge unna. Dette var bare herlig. Kvalitet koster, men det er sikkert verdt hver krone ihvertfall for oss med trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 .....og vet dere hva, det bare virket med en gang. ..............og den bare VIRKER. ...........Dette var bare herlig. Virker ikke de fleste nivåbrytere med en gang?? Men husk at den skal virke HVER GANG I LANG TID. Svikter den en eneste gang kan det bety katastrofe. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
rolk Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Virker ikke de fleste nivåbrytere med en gang?? Jo, de fleste men ikke alle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.