magnumlars Startet 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2010 Har tatt ut dieseltanken på Halcoen for reingjering. Var tydeligvis på høg tid då heile botnen var dekka av svart gørr!. I den samanheng ynskjer eg å bytte ut dei gamle koparrøra som går mellom tanken og motoren (med slange siste biten). Men kva er å foretrekke her? Nye koparrør kanskje? Eg tenkte først på syrefast, men veit ikkje om dette er å anbefale. Dessutan er det svindyrt. Ser enkelte anbefalar å nytte sertifisert slange heile vegen frå tank til motor. Har nokon gode tips til kva ein bør velge her? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Jeg ville i alle fall ha brukt rør så langt som mulig! Slanger sprekker med tiden, og er en potensiell sikkerhetsrisiko. Hvilket materiale som anbefales vet jeg ikke, men mine kopperrør fra 1978 er i alle fall fortsatt i god form. Så jeg tror faktisk at jeg ville ha gått for glødde kopperrør igjen om jeg skulle ha forandret på det eksisterende opplegget. De er holdbare, lette å bøye og rimelige i pris i forhold til syrefast. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Oljebestandige Slanger? Trenger vell ikke rør? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Jeg har bare brukt slanger, men hvis strekket hadde vært lenger ville jeg ha kombinert rør og slanger Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Uansett må du ha slanger i endene på røret. Pass på å kjøp på eit slangeverksted. Skikkelig kvalitet. Ellers er det samma f Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
solbris Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Bruk sertifiserte slanger. Enklast å legge opp. Minimalt vedlikehold Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Dieselslange i motorrom skal være av kvalitet A1 - dvs. olje/kjemikalie bestandig + noe motstand mot brann. Dersom det ikke står A1 på utsiden av slangen er den neppe godkjent. Se denne linken for et eksempel på OK slange (Tess). Redigert 9.Mars.2010 av Bømlo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 På mine slanger står det 'Maritime Diesel Fuel'. De holder sikkert i 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Ville ikke stolt på det akkurat Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) OK, 15 år da, helt sikkert. Etter 10 år er de like fine. Redigert 9.Mars.2010 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 PA11 nylonrør er tingen å bruke. Monteres med kompresjonsfittings og innstikkshylse. Kobberrør er OK, men må klamres godt så de ikke vibrerer, blir harde og knekker. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Siden dette muligens er en båt som ble bygget på 70-80 tallet (?)og har hatt kobberrør så lenge ville jeg ha satset på det samme. Slange i endene hvor du kan inspisere tilstanden. Hvorfor endre noe som fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 gå på tess eller tilsvarende sjappe og kjøp armerte slanger som tåler diesel + klammer med beskyttelse slik at de ikke gnager. Spør betjeningen om råd, de vet hva du skal ha. Slike slanger koster noen kroner, men rør vibrerer og KAN sprekke i skjøtene. Bruk vett når du legger slangene opp, slik at de ligger tørt uten strekk. Husk å inspisere ved service og vårklargjøringen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Og bruk for all del ikke slanger med stålarmering på utsiden. De blir som glødene veker om det skulle bli brann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.