Jump to content

Dieselrør frå tank til motor. Kopar, syrefast, slange?

magnumlars

Recommended Posts

Har tatt ut dieseltanken på Halcoen for reingjering. Var tydeligvis på høg tid då heile botnen var dekka av svart gørr!. I den samanheng ynskjer eg å bytte ut dei gamle koparrøra som går mellom tanken og motoren (med slange siste biten).

Men kva er å foretrekke her?

Nye koparrør kanskje? Eg tenkte først på syrefast, men veit ikkje om dette er å anbefale. Dessutan er det svindyrt. Ser enkelte anbefalar å nytte sertifisert slange heile vegen frå tank til motor.

Har nokon gode tips til kva ein bør velge her?

Jeg ville i alle fall ha brukt rør så langt som mulig! Slanger sprekker med tiden, og er en potensiell sikkerhetsrisiko. Hvilket materiale som anbefales vet jeg ikke, men mine kopperrør fra 1978 er i alle fall fortsatt i god form. Så jeg tror faktisk at jeg ville ha gått for glødde kopperrør igjen om jeg skulle ha forandret på det eksisterende opplegget. De er holdbare, lette å bøye og rimelige i pris i forhold til syrefast.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

gå på tess eller tilsvarende sjappe og kjøp armerte slanger som tåler diesel + klammer med beskyttelse slik at de ikke gnager. Spør betjeningen om råd, de vet hva du skal ha. Slike slanger koster noen kroner, men rør vibrerer og KAN sprekke i skjøtene. Bruk vett når du legger slangene opp, slik at de ligger tørt uten strekk. Husk å inspisere ved service og vårklargjøringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...