Erik Startet 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2010 Hei. Jeg er som omtalt i flere andre tråder i markedet for å handle meg seilbåt rundt 30 (+) fot til rundt 600 000,- De kandidater som foreløpig er tilgjengelige på Finn.no er litt langt vekke, så det vil kreve tid og kostnadder å få dem fraktet hjem til Stavanger. Jeg har derfor sittet litt på gjerdet og håpet på at en lokal kandidat skulle melde seg etterhvert. Men samtidig ser jeg i kalenderen at det er bare 3 uker til Påske. Hvor stor prisstigning kan jeg påregne i dette segmentet over påske når Våren melder seg for fullt mon tro ? Hvor mye pleier det å utgjøre ? Vil lave kurser i europa påvirke nybåt og import prisene såpass at det holder bruktprisene også nede, eller henger ikke dette sammen ? Regner med at utvalget båter i markedet øker til våren, og ser jo frem til det, men det hjelper ikke det hvist de stiger så mye i pris at jeg ikke har råd til dem uansett .. Bør jeg heller finne meg en kandidat nå, til Vinterpris, og ta den kostnadden og jobben det er å frakte den? Har jeg mest igjen for det, eller bør jeg ha is i magen ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 tja..helst lite ville eg sagt. Men straks vårpuss er unnagjort så er det +5% ville eg sagt. Pass på å be om kvitteringer på ALLT som er påstått skiftet. Helst bilder før og etter. Selgere har en tendens til å lyve. Nesten nye batterier er feks 4-5 år. Nesten ny kalesje er gjerne 5 år. Levetid er reknet 7-10 år.... En bekjent skulle få båten levert ferieklargjort med nye gjennomføringer....ikkje ein skrue var rørt. Poenget er at serøse folk vil gjerne ha betalt for skikkelig jobb, og resten hermer....så pass på! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Erik Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Men straks vårpuss er unnagjort så er det +5% ville eg sagt. 5% av 600 000 = 30 000 så det er en bra timepris på vårpussen da. For 30 000 er det sannsynligvis mulig å dekke store deler av frakta fra Østlandet og hjem ?? Hvor stort pruttningsmon pleier man operere med ? Har snakka med flere som ikke vil fire en krone allerede. Er det ikke normalt å kunne prute litt ved bruktbåt handel ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Langs land Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) Har snakka med flere som ikke vil fire en krone allerede. Pruting bør vel fortrinnsvis foregå etter at man har sett på objektet. Alternativt kan man opplyse at man har x kroner å handle for, og om det i så fall er interessant for selger. Redigert 10.Mars.2010 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Er vel normalt å prute ja, så fremt det er noe å prute på da. Er båten allerede gunstig i pris har du jo mindre å gå på. Transportkostnaden kan du jo evt. ta som en tur selv da, eller få noen til å frakte båten sjøveien fremfor på lastebil f.eks. Er jo selvsagt gunstig å kjøpe båt nå. Når båten ligger klar på vannet en solfyllt maidag går prisen opp skal du se. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
index Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Prisene pleier vel å ligge rundt det samme vinter som vår. Men utvalget er bedre når våren kommer da, og etterspørselen likeså. Da gjelder det å bestemme seg raskt, nå har man litt mer tid på seg. Angående pruting, så kommer jo det an på hvordan båten er priset i forhold til andre i markedet. Har den en god pris er det lite å hente, ligger den høyt kan du vente med is i magen til selgeren går med på å redusere prisen. Å vente til det dukker opp en båt av rett type i nærområdet når du skal ha båt denne sesongen virker noe usikkert. Da ville jeg heller kjøpt båt der den er tilgjengelig, og heller brukt noen dager på å seile den hjem. Da blir du jo kjent med båten allerede første uken, ikke dumt det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Å vente til det dukker opp en båt av rett type i nærområdet når du skal ha båt denne sesongen virker noe usikkert. Jeg ser for meg at Kr.sand i sør til Bergen i Nord er seilbart for seilbåtmotor på en god helg, så det er mitt primære søkeområde. Det må da være sannsynlighet for at det kan dukke opp noe i dette området i mitt segment i løpet av tidlig vår vel ? Eller er omsetningsraten på slike båter lav hele året ? Jeg har ikke lært meg seilingens edle kunst enda, så å seile for egen kjøl helt fra Oslofjorden forekommer meg som trasig. Dessuten er det langt å reise for å besiktige i tillegg. Derfor jeg vegrer meg, selv om det nok er noen kandidater der. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bergen Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Det dukker helt sikkert opp kandidater i det området som du har beskrevet i løpet av våren. Ikke stress, og ta deg tid til å se på flere kandidater. Om prisen er lavere på vinter eller vår er ikke så vesentlig da du ikke skal kjøpe noen båt før du føler at den har en pris som du finner rett i forhold til din oppfatning av båten Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hei, billige fly billetter fra Stavanger til Oslo. Lag avtaler med flere aktuelle kandidater før du drar så, er ikke en tur på østlandet å forrakte. Det er viktig å se flere aktuelle båter før man bestemmer seg. Sjeldent lurt å kjøpe den første å beste pga geografiske begrensinger. Turen fra Oslofjoren til Stavanger går ann å dele i ettapper. Personlig rekord med seilbåt fra Bergen til Hankø er 48 timer og 20 minutter, men denne båten hadde ett helt annet fartspotensiale enn hva du ser etter. Lykke til Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Onkel Donald Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 hmm.. spennende. Jeg skal legge ut Marex'en min til salgs om ikke så lenge. Lurer på hvordan responsen blir... Så blir det tre fot større hvis alt går etter planen :o) O.D. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hvis jeg la ut en båt for salg, og noen ringte og spurte om jeg ville slå av noen tusen uten at de hadde sett båten, så tror jeg at jeg hadde lagt på. Hvis du vil kjøpe båt, bør du ta deg bryet med å se på båten. Kanskje er det mangler som bør med føre fradrag i prisen. I så fall bør du lage et regnestykke på det. Og kanskje er båten strøken og mer verd enn prisforlangende. Da har du grunnlag for å gi en pris, og selger har mulighet til å vurdere om det er alvorlig ment, og om det er en seriøs vurdering som ligger bak. For eksempel kan det være at du finner mangler som selgeren ikke har oppdaget, eller at du kan overbevise ham om at han har overvurdert markedet. Gi et tilbud, og gi beskjed om at pengene kan være på konto i morgen. Da går det an å gjøre en handel, og kanskje et godt kjøp, hvis selgeren har lyst på pengene. Det aller beste er jo å vifte med cash, men 600 000 kroner er nok litt i overkant å dra rundt med. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hvis jeg la ut en båt for salg, og noen ringte og spurte om jeg ville slå av noen tusen uten at de hadde sett båten, så tror jeg at jeg hadde lagt på. Fra gammelt av regnet man vel med ett prutningsmon på Ca 5% på brukt Bil/Båt er det blitt meg fortalt. Noen opererer fortsatt med dette, mens andre tydeligvis ikke. Greit å lodde stemningen litt før man spanderer tusenlapper og fritid på å besiktige en kandidat. Om ikke annet så for å kunne vurdere to kandidater opp mot hverandre, som kanskje har priset etter ulik praksis. 5% av 600 000,- er tross alt 30 000,- Er det lokalt så greit nok, da er det bare å kikke, og by hvis man liker den, men ikke før jeg kjøper flybilett synes jeg, da vil jeg vite hvor i leia reel pris ligger. Folk som ikke tåler å bli spurt om det blir nødt til å selge til noen andre enn meg dessverre. Men hva er vanlig praksis ? Legge på 5 % på ønsket pris for så å la seg prute ned, eller gå ut med ønsket pris rett på Finn.no , og forvente å få prisforlangende? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Det finnes ikke noen "vanlig praksis" her. Noen proser med ønskepriser for å lodde markedet, noen setter den laveste pris de kan strekke seg til og noen tar et snitt av de tilsvarende båtene de finner på markedet for øyeblikket. Føl deg frem litt, gjør deg opp en mening på forhånd om hva du mener båten er verdt med det utstyret den har og gå i dialog med selger. Det pleier å bli mye bedre mottatt enn om det første man sier når man tar telefonen er "jeg byr deg 20% under". Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Det er vanskelig å angi en prosentandel forskjell men der er helt klart forskjell. Jeg har kjøpt alle mine båter på høsten og vinteren og har helt klart sett at prutingsmonnet øker utover høsten og vinteren. Et konkret eksempel: Våren 2006 stod en snaut 10 år gammel Sea Ray 240 Sundancer med da 2 år gammel Steyr 246 Diesel avertert til 499' på finn.no. I følge en tidligere eier var det bud på den på 440' som selger avslo. Selger var en forhandler i Bergen som hadde tatt båten i innbytte. Utpå høsten ble prisen satt ned til 399' og jeg kontaktet da selger. Etter litt frem og tilbake konkluderte jeg at det ikke var interessant for min del. Ble oppringt noen dager senere og selger ønsket da å diskutere pris. Jeg endte opp med å kjøpe den for 360'. Jeg har nylig handlet båt igjen og historien her er i samme gata som den over. Min erfaring er at det er mye å spare på å handle om høset/vinteren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
blueline Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Jeg solgte Bavaria 30 cr 2006 mdell sist vår hvor det fortsatt var "finanskrise". Jeg la ut båten til k 599 000(om jeg ikke husker feil). Fikk telefon fra en som sa at båten ikke var verdt mer enn kr. 500 000 og at han ville kjøpe for det. Jeg ba han kjøpe en annen båt for den summen. Etter 10 dager var båten solgt for kr. 625 000,-. Første bud var kr. 570 000,- som jeg syntes var ok, men jeg tok en ringerunde til tre andre som var interessert og 25 minutter sender hadde jeg 625. Andre båter jeg har solgt har jeg ikke hatt så stor pågang, men det har alle blitt solgt til prisantydning selv om kjøper har forsøkt å prute. Saken er vel den at det ikke finnes noen regler annet en at markedet bestemmer. Etter en grundig sjekk av båten vet man ofte hva en vanlig båt er verdt. I dag med internett er det vanskelig å gjøre kupp da alle har samme tilgang til info. Har du pengene klare på kort varsel er det ofte mulig å få best mulig pris ved å gi bud som er noe under vanlig pris, men med raskt oppgjør. De fleste er jo usikre på hva de kan få for båten og en rask handel er forlokkende for de fleste. Uansett tror jeg det lønner seg å kjøpe best vedlikeholdt/utstyrt båt. Det er lett å undervurdre kostnader/tid ved å reparere/montere. De helgene/pengene du bruker til å reise for å finne et godt objekt kan raskt tjenes inn. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Uansett tror jeg det lønner seg å kjøpe best vedlikeholdt/utstyrt båt. Det er lett å undervurdre kostnader/tid ved å reparere/montere. De helgene/pengene du bruker til å reise for å finne et godt objekt kan raskt tjenes inn. Det er jo ett veldig godt poeng, og jeg har egentlig ikke sett sånn på det før du nevner det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bavariaeier Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 (redigert) Hvis jeg la ut en båt for salg, og noen ringte og spurte om jeg ville slå av noen tusen uten at de hadde sett båten, så tror jeg at jeg hadde lagt på. Hvorfor det? Dersom en person er intr i båten, men kun til en noe lavere pris enn den du annonserer er det da bedre å si det rett ut en alle disse tulebukkene som skal sløse vekk tiden din med prøvekjøring og mas for deretter å fortelle at de uansett ikke hadde råd. (At noen er fekke og feks byr helt latterlige summer er en annen sak....) En typisk situasjon er at det ligger tilsvarende båter ute til lavere pris, men de feks er lengre unna. Da mener jeg det er ok å si man er intr, men at man ikke er villig til å betale merprisen du som selger forlanger i forhold til lik båt annet sted..... (alternativet er jo at bt kjøpes et annet sted og man står jo fritt til å vurdere budet...) Jeg har solgt (og vært fornøyd) med både salg av bil og båt til personer som har forhandlet litt på prisen før de kom for å se på den. Til gjengjeld har da prisen vært "spikret" og ferdig forhandlet slik at vedkommende kun gikk over for å se etter feil/mangler/skader før betaling og henting. Redigert 12.Mars.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Jeg solgte Bavaria 30 cr 2006 mdell sist vår hvor det fortsatt var "finanskrise". Hvordan var denne utstyrt? (greit å følge litt med på bruktmarkedet også) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Skal eg selge båt, velger å å legge den ut for minsteprisen eg er villig å selge for. Båten blir da kanskje billigst i forhold til tilsvarende båter og inntressen stiger... Har serlig gjort dette med biler, og har solgt i løpet av noen dager... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 når det gjelder bruktbåter så har det liten virkning når på året den selges pga. at det er etterspørselen etter det spesifikke merket som bestemmer prisen.. for kjente og populære merker er det kjøperne som bestemmer prisen.. ta f.eks populære 70-80tallsbåter som selges nesten for det samme som bare få år gamle båter gjør.. da er det bruksverdi og etterspørsel som bestemmer.. om en 20-25år gammel båt kjøpes på vinteren eller midt i sessongen er jo egentlig urelevant. noen kan kansje argumentere på vedlikeholdsjobber om det er tidlig i sessongen.. men dette er jo en kostnad en hver båteier rekner med.. mange som får f.eks klargjøring og overhaling til å høres ut som en svær jobb, mens de i realiteten har skifta olje og bunnsmurt båten. skal det påvirke prisen mener jeg det må være en utbedring eller utbytting av dyrere komponeter.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
blueline Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Båten hadde alt vanlig utstyr men manglet autopilot, ankervinsj foran. Den var utstyrt med standard rullestor og forseil. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Hvor mye forskjell det er på høst- og vårpris vet jeg ikke, men noe er det vel - vi ser mange annonser med "høstpris", men min erfaring er at det er først når det begynner å bli vår i luften og båtene er på vannet at prisene ev stiger. Og om forskjellen er så veldig mye mer enn verdien av vinteropplag og klargjøring inkl stoffing og pussing er jeg usikker på. Men - det er kjøpers marked, og det har det vært siden finanskrisen startet. Mange båter er utrolig mye billigere enn de var for 2-3 år siden. Noen merker, som Windy, hadde en prisutvikling som tilsa at man fikke igjen omtrent det en ga for båten som ny, dog neppe de årlige "oppgraderinger" som gjerne kommer ila vinteropplaget. Kanskje kunne det være en liten dropp i år 1 og 2, men så kom prisen tilbake igjen. Jeg opplevde dette med egne og andres salg av båter jeg hadde gjennom hele 2000-tallet fram til 2008. Men nå er min tidl W37 2004-mod lagt ut for rundt halvmillionen mindre enn den burde gått for, og det er en strøken båt - enda finere enn da jeg hadde den. En god handel er en god handel når den er bra for begge parter. Prisen skal altså være fair. Men jeg vil tro at det er et betydelig prutningsmonn på de fleste båter, og særlig nyere båter. Og (kanskje?) mer ved kjøp hos firma enn pivat? Noen legger kanskje ut båten til en minimumspris, men de fleste er jeg sikker på har et prutningsmonn som kan være stort. Mitt råd basert på egen erfaringer er å følge godt med på aktuelle båttyper. Gjøre seg opp en formening om hvilken båt/årsmodell etc man skal ha og hva man er villig til å betale. Ved privatkjøp er det vel prisen det primært kan forhandles om. Ved kjøp fra forhandler (ny eller brukt) er det ofte mulig å forhandle fram en god "pakke" som inkluderer eksta utstyr, betalingsbetingelser, leveransested/tidspkt, opplag osv samt ev innbytte. Ha is i magen, opptrå ryddig og ordentlig. Vær tydelig på at man er seriøs mht å kjøpe, gitt at pris og betingelser er riktige. Kommer man ikke i mål dukker det snart nok opp en ny anledning. Være forberedt på å slå til raskt hvis den riktige anledningen byr seg, og ha finansieringen i orden. Jeg synes slike forhandlinger er morsomme, det være seg bil, båt eller andre kapitalvarer. Og har stor glede av selve prosessen også. Jeg mener jeg gjorde et godt kjøp da jeg kjøpte min Nova 35. Siden vi møttes og ble enige i forhandlingene er jeg sikker på at Marius hos Oslo Båtsenter også er fornøyd. Kanskje krevde jeg mye, men ikke mer enn at vi ble enige. Og - viktig for meg - Aqudoren ble tatt som innbytte. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.