carebos Startet 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2010 Hei er de noen som har hatt problemer med lufting av en statusmarin?Prøver alt,men får ikke diesel i dyserørene,nytt filter nye pakninge,nye slanger,ren diesel i lufteskruer.det eg ser,er diesel fra returen mot dysetoppen,er det normalt?er det noen som har en ide?har luftet diesel motorer i årevis,men dette er eit troll Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Heter den ikke Stratus Marine? Problemer av denne type er vel generelle for de fleste eldre diesler. Er du sikker på at du får pumpet diesel helt frem til høytrykkspumpa? Får du fyllt opp filtrene ved å håndpumpe? Får du det så ligger nok feilen i høytrykksdelen av pumpa. I motsatt fall kan det være fødepumpa som er defekt eller at motoren står i en slik stilling at håndpumpa ikke får nok slaglengde. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Heter den ikke Stratus Marine? Den heter nok Status Marine. Eventuelt Sabb Status, hvis det er Sabb som har marininsert den. Eller MD21 hvis den er marinisert av VP. Kjært barn, mange navn... Jeg hadde et lignende problem da jeg kjøpte min båt (Ford Sabb motor). Motoren ruset opp, og stoppet. Ved forsøk på å kinne etterpå kom det ikke en dråpe diesel ut av dyserørene. Det viste seg at turtallsregulatoren hadde kilt seg fast, og blokkerte høytrykksiden av pumpen. Det kan ikke være noe sånn som har skjedd hos deg også? Angående diesel i returen: Dette er helt vanlig, ikke noe å bekymre seg for. Det er returen fra pumpa som skaper et ørlite overtrykk i returen på dysene. Retur fra dysene har ikke noe problem med å overvinne dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
carebos Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Den har mange navn,opel blits på bunnpannen.peugeot på toppen,marinisert av saben- Det er elektrisk fødepumpe og dieselen "står i taket" i begge lufte skruer,men ut diesel rørene er det bare såvidt vi ser diesel,usikker på om det er noe filter i pumpen,venter lengstmuligt før eg skrur der Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) For det første,VELKOMMEN til FORUMET! Her kommer du nok til å få svar på ditt problem. Redigert 9.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Det er ikke mye diesel som skal komme i dyserøra for hver innsprøytning da, sikker på at ikke alt er OK? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
carebos Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 ja,noe galt er det,lurer på om pumpen er gåen,var noen unormale turtal økninger før eg la den fra meg i fjor, fra 2500 til 3000 i noen sek.men takk for komentar Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Eg har samme motor. Eg har hatt turtallsøkning og ujevn gange på tomgang. Det var da sprekker i diesel slangen som slapp inn luftbobler. Ny slange løyste problemet. Sitér dette innlegget Link to post
carebos Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Hei det er de eg sitter og lurer på,slangen fra tanken er sjøtet,har en stubbe som ikke er byttet,fra tanken og opp til sjøtestykket,men må demontere halve motoren for og komme til,men takk for innspill,prøver det.men lurer på en ting,det går 2 retur fra filterer,1 til tanken og en til d.pompen,er det de hoss deg og? Sitér dette innlegget Link to post
dekksgut'n Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 SABB STATUS 42 HK. Motoren jager og går ujevnt, OBS! OBS! Hei , en liten erfaring jeg gjerne deler med andre, motoren fuska og rista ,bråkte noe forferdelig under manøvrering inn til båtplassen, det hele begynte med at motoren jagde usymetrisk og periodisk mellom 1900 og 2100 omdr. Dagen etter starta jeg den og den gikk bare i 2 minutter til den stoppa helt. Tanken var full men det fantes ikke diesel frem til brennoljefilteret, jeg fikk kjørt motoren på starteren til fødepumpa stemte overens med "knasten" (bare et "knepp") slik at den normalt skulle "ta" men ingen olje kom frem til filteret. Jeg kjøpte ei lita messingpumpe på Biltema (håndpumpe som suger via slange fra bunnen av pumpa for så å spytte den ut ved toppen av pumpa) Jeg kobla så pumpa på slangen der den går inn til brennoljefilteret (etter å ha kobla denne av)og forsøkte å suge diesel fra tanken, det var helt stille og jeg kunne høre en "luft-suge-suselyd" fra området der et T-rør der dieselslangen til kupevarmeren er påkoblet. Jeg kobla ut T-røret og "gikk forbi" (direkte fra tank til fødepumpa som er plasert ca midt under ekshaustmanufoilen), fortsatte så å suge med håndpumpa,,fortsatte litt med fødepumpa, kobla slangen på filteret,åpna så lufteskruen på toppen av filteret litt og fortsatte pumping på filteret til det kom bare diesel uten luft. Stengte så lufteskruen,kobla slangen og "fila" på starteren ca 15 sek.og motoren starta og har vært problemfri siden. I ettertid har jeg skifta noen slangebiter og klemmer slik at varmeren etterhvert også har kommet i drift. Det var en utrolig liten lekkasje som skulle til for at pumpen ikke klarte å suge til seg diesel.Lekkasjen var på sugesida på den lille pumpa til kupevarmeren . Sjekk slanger og klemmer ! Håper noen kan få nytte av erfaringen. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Se på diselpumpa di om den er merket med 1 eller 2 røde merker. Da er dette merkene for lufting av diselpumpa di. Slik er det i allefall på fordsabb jeg har vært borte i. Pump først filterene dine fulle med diesel. Så opner du den første skruer som er merket med rødt. Bruk materpumpen til det kommer ren diesel ut av skruen. Skru i gjen og gå videre til skrue to. Du har garantert ikke automatisk utlufting. Håper dette løser probleme ditt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.