tomcatos Startet 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2010 jeg og en kompiss har fått tak i en 14 fots båt og en volvo b230 motor fra en volvo 240 båten er av det hjemme lagde slaget tror jeg. og motoren er helt fin. trenger bare litt innstillinger. det vi da lurer på er ossen vi skal få dette til å finke sammen. det vi har tenkt på er jo selvfølgeligt å ha en girkasse av et eller annet slag i den. det vi rett og slett lurer på er og ta en automat girkae fra en volvo 240 og kobble akslingen rett på den. da har vi nemmelig en mulighet får å sette den i fri og bakke hdde vi ikke hatt den måtte vi kjørt forrover hele tiden noe som ikke er intresangt. hva tror dere om et sånt prosjekt?? har også vurdert og gå til annskaffelse av et drev men veit ikke hva det blir til enda.. dette skal være en båt bare 1 person skal kjøre og aldri kjøre alene ut på tur.. skal alltid ha med en person i en annen båt da. Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
puddingen Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Hmmm... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) Hmmmmmmmm... Bil motor? BÅT? 14fot? Kommer ikke til og bli stor plass ombord i denne båten. Kommer også til og bli et ganske så dyrt prosjekt vil jeg tro...... Hadde du sakt 24 fot, og bil motor, så kunne jeg kansje hatt en aning om at dette kunne gått... Men 14 fot er ikke store greiene. Tror jeg ville sattset på og finne en brukt båtmotor på finn e.l til en grei pris. Finner de til rundt 5.000... Bare se her: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=20667006 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=21101337 Bare på 30 sec. fant jeg 2 motorer. bare til og leite her gitt Mvh Martin S Redigert 10.Mars.2010 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
tomcatos Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 joda jeg veit det kan bli liten plass. er defår det er snakk om bare en person i båten og ikke plass til flere heller. og bilmotor og båt har vi fra før av. å er bare båten som er batalt rett over 1000kr får. så vi blosser i ossen det ser ut. og motoren har jeg fått. så vi har likosm ikke brukt masse penger allerede. og det er dekk forran på denne båten vi har. den er god og brei også. så plass til motoren er det. Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
Retox_93 Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Kjøp en utenbordsmotor heller. En motor på sikkert 100 - 150 kg i en 14 fots båt! hvor mange hester ville dere hatt på motoren vis dere skal ha innenbords motor i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) spennende. Hva slags system hadde du tenkt for framdrift da? fast aksling eller flypropell type sumpbåt? om du skal lage et sånt prosjekt så bruk iallefall en manuell kasse :) Redigert 9.Mars.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcatos Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Kjøp en utenbordsmotor heller. poenge er det med motor er atte vi fikk en en motor så utenbords blir ikke aktuelt. spennende. Hva slags system hadde du tenkt for framdrift da? fast aksling eller flypropell type sumpbåt? om du skal lage et sånt prosjekt så bruk iallefall en manuell kasse :) det vi hadde planer om er fast aksling! derfår jeg vil ha en automat kasse. blir litt slit med clutch og diverse sånt. men ja hadde hvert gøy å fått tak i en propell og lagd det på den måten også. men tviler det blir den måten.aksling fra en snekke samt gjennomføring mellom skrog fra en snekke. og en propell fra en påhenger eller noe sånt. skal bare bli et kødde prosjekt som ikke skla brukes til noe mere en til ST. HANS. Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 ja du får motoren heilt i baugen iallefall så det kan jo bli artif Nei du får gjøre som de gjør i Thailand på elvebåtene. Dette fungerer jo utmerket og er nok det letteste å gjennomføre samt du slipper å lage noe hull i båten. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Skjæpisk.. til sikkerheten her gutta.. Sitér dette innlegget Link to post
tomcatos Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 regner med jeg kommer til å sitte bak motoren pga jeg må rett og slett ha en girkasse i den. og jeg må nesten lage hull i båten da ja. vi må jo lære oss å støpe da.. vi er foresten gutter på 18 og 17 som skal ta seg av dette. vi er ikke noen 14åringer som aldri kommer til å gjennomføre dette. vi har bare planenne i bakhodet etter atte vi fikk den motoren. så jeg håper jo atte vi gjennomfører dette. da vi har hatt noen prosjekter sammen Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
ahamm Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Jeg vil se masse bilder av prøv og feil Her er det helt klart muligheter for å lære mye. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Skal dere ha luftkjølt radiator da eller? Eller dere kan jo bare kjøre sjøvann rett inn på motoren også, den varer nok lenge nok til å ha det gøy noen uker selv med sjøvannskjøling:) Sitér dette innlegget Link to post
tomcatos Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 hvis det blir noe av skal dere få bilder selvsakt. å kjølevannet blir mest sansyneligt en luftkjølt radiator ja. men har hatt tanken på å ta skjøvann rett inn men da må jeg tenke atte hvis den planer så er det ikke sikkert det er vann der vanne kommer inn.. så satser vell på raddis Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
Pelle Parafin Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Dette kan bli litt av et prosjekt,spent på resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 14 fots båt med en 200 kg klump i baugen og automatgir værsåsnill og filme prøveturen og legg den på youtube Sitér dette innlegget Link to post
tomcatos Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 skal ikke stå i båten får fartens skyll da.. den skal stå der pga lydens skyld. neida. skal se hva vi får til.. man er jo bare ungen noen år av livet. så må forske på det som er muligt. skal ikke si noe imot atte jeg kanskej burde ha på meg når jeg skal prøvekjøre den.. Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
68 GT Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Var jo en kar i bygda her for 20-25 år siden som hadde en trimmet Escort MK 1 som han banket seg baklengs inn i ei buske og totalvraka hele bilen og mista lappen. Men gutten var ikke rådløs.... Han plasserte den 180hk motoren med kasse i ei plastsnekke.Men det gikk ikke så lenge,båten slet seg og nordavinden slo filler av den mot et skjær Da det gjelder kjøling er det jo div mariniserings deler å få kjøpt brukt,men du kommer langt med ei impellerpumpe som du fester på reimskivehjulet,og kjøle vannet kan du bare kjøre ut sammen med eksosen. Enklest er det om du har manifold som er beregnet på lambda,for da bruker du dette hullet til retur. Eventuellt om du skaffer deg en stor radiator og elvifte samt tar ut termostaten, Har tro på prosjektet deres!! Så lykke til Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
alma Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 (redigert) høres gøy ut. Er vel ikke noe heft med manuell kasse å clutsj? mens dere først er i gang= Plasser radiator i friluft så måtte vel det funke! Redigert 9.Mars.2010 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcatos Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 jaja. var jo rett og slett synn får han. vi blosser i om båt og motor går til hell.. bare vi har det gøy noen uker med morro. må jo bare høres litt dumt ut å bruke mannual da.. hører bare sikkelig brummig også byner du å gire å få lavere turtall.. haha. hadde jo hvert litt morro også da. også vil vi jo ha ting litt lett. skal ikke bruke laaang tid på dette. skal bare jobbe en dag i ny og ne. men vi får se hva jeg kan skaffe av girkasse. er ikke noen som har ei gammal volvo kasse å donere til vårt lille prosjekt? VOLVO GIRKASSE ØNSKES DONERT. så er det sakt Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
tomcatos Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 høres gøy ut. Er vel ikke noe heft med manuell kasse å clutsj? mens dere først er i gang=Plasser radiator i friluft så måtte vel det funke! raddisen skal monteres sånn atte den får masse luft ja. skal så under dekk sammen med motor. skal jo kappe ut av dekke så vi får neddi motoren og ståpe på noe nytt der så blir et stort luft inntak der som skal være retta mot radiatoren. Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
Poseidon Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Spenstig prosjekt; det skal dere ha! Jeg har selv vært med å satt bilmotorer i flere båter - og brukt dem i mange år etterpå, så det er fullt mulig. Men når det gjelder kjøling så tror jeg nok at (sjø)vannkjøling vil fungere bedre enn luftkjøling med radiator. Når det gjelder gearkassen så klarer jeg ikke helt å se for meg hvordan en automatkasse skulle kunne arbeide i båten. Den er vel avhengig av belastningen på hjulene for å skifte opp og ned, "motbakke" og "unnabakke", mener jeg. Vanlig manuell kasse derimot, det virker helt flott. I praksis blir det ikke noe skifting av gear underveis. Litt avhengig av propellstørrelse ville det nok bli å legge inn 1. eller 2. gearet rett etter start - og det kan dere fint gjøre uten å benytte clutchen - og så vil den gå på det gearet inntil dere kobler "fri" og eventuelt bakker med å legge den rett i revers. Det som ikke har vært nevnt er "thrustlager". Skyvekraften skal ikke bli så veldig stor før den overstiger det som gearkassen er designet for, men når båten er såpass liten som 14 fot så holder den sikkert en sesong . . . . Lykke til med prosjektet, men vær forsiktige når alle "gampene" slippes løs på en gang Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tomcatos Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Spenstig prosjekt; det skal dere ha! Jeg har selv vært med å satt bilmotorer i flere båter - og brukt dem i mange år etterpå, så det er fullt mulig. Men når det gjelder kjøling så tror jeg nok at (sjø)vannkjøling vil fungere bedre enn luftkjøling med radiator. Når det gjelder gearkassen så klarer jeg ikke helt å se for meg hvordan en automatkasse skulle kunne arbeide i båten. Den er vel avhengig av belastningen på hjulene for å skifte opp og ned, "motbakke" og "unnabakke", mener jeg. Vanlig manuell kasse derimot, det virker helt flott. I praksis blir det ikke noe skifting av gear underveis. Litt avhengig av propellstørrelse ville det nok bli å legge inn 1. eller 2. gearet rett etter start - og det kan dere fint gjøre uten å benytte clutchen - og så vil den gå på det gearet inntil dere kobler "fri" og eventuelt bakker med å legge den rett i revers. Det som ikke har vært nevnt er "thrustlager". Skyvekraften skal ikke bli så veldig stor før den overstiger det som gearkassen er designet for, men når båten er såpass liten som 14 fot så holder den sikkert en sesong . . . . Lykke til med prosjektet, men vær forsiktige når alle "gampene" slippes løs på en gang tusen takk får utfyllende svar. jeg skal selvfølgelig gå enda grunndigere til værks. vi har ikke mye penger men masser av tid. jeg tror faktisk jeg får får en manuell kasse etter å ha lest det du skreiv får da bynte jeg og tenke på det atte det er motstanden som gjør atte en automat kasse girer. så hvis jeg får tak i en gammel sliten girkasse så bruker jeg den å får da eller gire uten clutch. får jeg tror det blir helt greit. men takk får svar uansett Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
logget av Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Slike prosjekter har en tendens å ta litt lenger tid enn antatt, og det kan svare seg å ha en plan B for sankthans. Å steke pølser er jo i så henseende en god ide om tidsskjemaet skulle sprekke. Vedrørende girkasse så vil jeg tro en standard manuell girkasse er det enkleste, og det er jo en relativt enkel sak å lage en hydraulisk overføring som lar seg betjene på en enkel måte. Jeg har overhalt og bygd om en to speed ultraglide girkasse fra bil til båtbruk, men det var mye arbeid og kostet en del gryn. Oppskriften på ombygningen sto beskrevet i Powerboat og dette var meget vellykket. (Det kostet vel til slutt 50 000 kr. Innklusiv kjøp av brukt girkasse). Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Vi hadde engang i tiden en 27 fots båt med en Perkins lastebil motor i, hvis jeg ikke husker feil så var den på 127 hk, første året hadde vi både girkasse og clutch så det var ganske interessant å legge til kaien når andre båter var der, ingen problem så lenge vi skulle fram , men når vi skulle stoppe eller bakke da var det ikke enkelt. Reversen var lavere girt enn første gir så hvis det var antydning til vind så måtte du tenke deg veldig godt om før du slapp tampene eller la til. Så jeg mener at en påhengsmotor har dere mere moro med enn en innenbords. I tillegg vet jeg ikke om båten tåler en slik Volvo motor, blir jo ganske store krefter som slippes løs. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 tomcatos, har du bilder av båten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.