Jump to content

Hanto 24, kjøpsråd

mormalv

Recommended Posts

Har selv hatt Hanto, samtidig som min bror hadde tilsvarende Nidelv som du vurderer. Begge har sine fordeler og ulemper, men er jo i praksis samme type båt. Omtrendt samme plass, begge har køyeløsning i kabin. Køyene på Nidelv er bedre enn i Hanto. Hanto`s er små, og kun brukbare for barn. Nidelv er noe lavere i kabinen, men har samme høyde i hele båten. Kan være en fordel dersom du har små barn. Er litt skummelt med trappa inn til kabin i Hanto. Som nevnt er pentryen under setene på styrbord side på Nidelv, og di må løftes. Hanto har på babord side, men også her må setet løftes. Det med motorplassering på Nidelv ser ikke jeg som noe problem. Motoren sitter noe høyere, og tilkomsten blir noe enklere. En bakdel med Nidelv er at den ikke har noe akterdekk. Det finnes dermed ikke noe dreggluke bak, og du kan få en del klin fra dreggtauet inn i sittegruppa. Begge er etter mitt syn gode båter, og jeg syntes naboens båt hørtes ut som et godt alternativ. Til sist: BMW D50 er en knallgod motor. Stort volum til få hester. Lavt turtall. Går som en klokke.

Heram

Du har rett i at Elwaro er i "familie" med Hanto.

Biam på sin side ble grunnlagt av to personer hvorav ihvertfall den ene hadde bakgrunn fra Hanto. Dersom man sammenlikner Hanto og Biam-skroget så ser man klare likheter. Springet akter er det mest åpenbare. Innredning er også temmelig identisk, i hvertfall ute.

Både Hanto og Biam er bra båter med harmoniske skrog og god plassutnyttelse. Biam "går nok på utsiden" av Hanto, men så er den også drøye 2 for lenger.

Synes forøvrig TS bør gå for Nidelven dersom denne er i god stand. Nidelv er en god, kurant kvalitets-snekke som er lett å omsette på et senere tidspunkt. Han kjenner dessuten selger/historikk, og pris synes bra.

Takk for mange fine betraktninger og innspill til alle!

@fs: Biam er ei super snekke, meg god plass ifht Hanto og Nidelv, desverre har vi egentlig satt grensa på 100K. Scand classic er nydelig, men liker ikke dritern bak, og denne var det litt skader på.

@Retox_93: Enig, Hantoen har et nydelig skrog. Taule/Grimsøy er vurdert, i allefall 26 fotern, men litt gammelmodig synes jeg.

For oss virker denne Nidelven som en billig inngangsbillett til båtlivet, det eneste ankepunktet er kanskje motoren (som jeg har hørt litt av hvert om).

Men den har mer gamp enn en MD17, og det er en 1988 modell, ferskvannskjølt fra starten av.

• 1 måned senere...

Da har vi handlet båt!

Det ble denne Nidelven som nevnt lenger opp.

Fikk den for 80 tusen, og det er nok et meget godt kjøp.

Hentet den i helga og marsjfart med to personer og fulle tanker ligger fint på 9 knop. Toppfart på 11, ikke halvgæli det :)

Nå blir det å fikse litt på treverk og en rubbing/polering av overbygget,samt skifte noen brytere og se over el-anlegget litt.

Kommer med bilder snart!

Og kanskje en enkel prosjekttråd.

Ja, tror det er et godt kjøp. Ligger jo langt under prisen på mange (eldre) Nidelver på finn.

Disse har gjerne MD17 eller svakere 2-sylindrede motorer, den jeg har har jo 43 hk.

Tror nok mange setter prisen på Finn litt høyt for å ha litt prutningsmonn. 80K for den jeg kjøpte var ferdigpruta for å si det slik :giggle:

Og sjøegenskapene fikk vi testa litt i Trondheimsleia, virker veldig bra, girer selvfølgelig litt med sjøen bakfra, og ruller med sjøen fra siden. Men føltes veldig trygg.

Har kjøpt kokeapparat nå, det er en Eberspacher ombord som må overhales (men den er der i alle fall). Ellers har jeg lyst på badeplattform. Da har denne båten det meste jeg trenger.

:flag:

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...