mormalv Startet 9.Mars.2010 Del på Facebook Startet 9.Mars.2010 Hei folkens! Dette er mitt første innlegg herpå forumet, har vært registrert en stund og er ofte innom for nyttig båtstoff. Nå har fruen og jeg bestemt oss for å kjøpe oss en båt vi kan gå på lengre koseturer med. Prisklasse og drifts/eieøkonomi tilsier at det blir en snekke. Har falt for Hanto 24. Noen de som ligger på finn akkurat nå har BMC 36HK og det er også et par med BMW 45HK. Har fått svar på den ene med bwm-motoren og den var jo desverre saltvannskjølt, men disse 3-sylindrede motorene frister likevel siden det er litt mer krefter og de er mer stillegående. Er det ren gambling med en saltvannskjølt motor fra ca.1980? Er jo ikke garantert at en ferskvannskjølt motor blir problemfri heller...? Den båten jeg snakker hadde ganske greit med utstyr, men lå ganske likt i pris som de med 36HK ferskavannskjølt motor. Er det et skikkelig pruteargument med motoren eller? Egentlig hadde vi satt max 100 tusen for båtkjøp, og siden vi bor i trøndelag, er det nesten garantert at den må fraktes fra sørafor et eller annet sted. Det er nesten ikke snekker å oppdrive i området rundt oss. Den båten hadde prisantydning på 110 tusen. Er det "stygt" å by i underkant av 100? Den har altså saltvannkjøling og en defekt dieselvarmer som må fikses. Ellers ser den fin ut. Ble litt rotete innlegg dette, men som dere skjønner går "kværna" rundt å rundt her nå. Spennende med første båtkjøp Takk for ett glimrende forum forresten! Sitér dette innlegget Link to post
Dianafyren Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Hei jeg ville nok gått for dem med BMC motor med ferskvannskjøling. Jeg kjøpte min første snekke sommeren 2009 og det er var en Comet 21 som var ifra 1975, motoren som jeg har ombord er en Volvo Penta MD11 på 23HK med ferskvannskjøling. jeg er kjempe fornøyd med denne snekka den går kjempe fint i vannet og tåler sjøen kjempe godt. Det ligger en på finn nå som er ifra 1981 som står til 75.000 kroner hvis du er innteresert. Her er linken hvis det kan være til interesse http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21199395 Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Jeg kjøpte en Hanto 22 med saltvannskjølt motor fra 70-tallet. Her var kjølekanalene så godt som helt tette (måtte av med topplokk og stake opp) og det gikk med en del marin tetning for å skape tetninger på termostathus og andre tærede deler... Etter dette gikk den jo bra, men er det verdt jobben? Til gjengjeld er jo en saltvannskjølt motor veldig enkel i forhold til ferskvannskjølt. Blir fort dyrt når f. eks varmeveksler ryker... Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Hantoen er forsåvidt et veldig godt kjøp. Bredden gjør den veldig stor i forhold til lengden, og den er veldig stabil i sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Har selv hatt både Hanto 22 og 24, førstnevnte med en Sabb Diesel 18hk ferskvannskjølt, veldig god i sjøen, men litt liten... Hanto 24'en ble solgt rett før jul, i den hadde jeg en 50hk Yanmar turbo diesel, 4 syl. ferskvannskjølt. Den var jo som en drøm. Saltvannskjølt motor som er 25-30 år gammel vil vel alltid være usikker... Gangen på en 4 sylindret motor kontra en 3 sylindret er vel nesten som natt og dag... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Jeg ville gått for en med ferskvannskjøling, aller helst en med nyere motor. En saltvannskjølt motor kan nok holde greit 5-6 år til, men du kan også få problemer ganske raskt. Og når du først står der med en defekt motor er resten av båten i bunn og grunn lite verdt både for deg selv og andre. En ny motor i denne størrelsen koster deg rundt 100.000,- pluss montering, og da er begynner det å bli i dyreste laget i forhold til båtens verdi. Så da kan det lønne seg stort å betale 20-30.000,- ekstra for en båt med relativt ny motor som du kan ha glede av i mange år fremover. Og ja, jeg har hatt saltvannskjølt motor selv og skal ikke ha det igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jarege Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 (redigert) Hei. Du bør ikke kjøpe båt med saltvannskjølt motor det er bare problemer. Hanto 24 er ikke noe båt med noe særlig fart i så om det skiller noen få hester fra di to motorene kan umulig ha noe særlig og bety. Når det gjelder budet ditt så er det jo normalt å legge inn et bud under salgs pris. Du kan by 100 tusen levert i Trøndelag, det hadde jeg prøvd på. Redigert 10.Mars.2010 av Jarege (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Hmmm.... Sjekk den båten godt. Jeg kjøpte en Hanto 24 for noen år siden. Ved nærmere undersøkelse etter overtakelse oppdaget jeg at allt treverk som er støpt inn i dekk som forsterkning var råttent. På disse båtene (og sikkert andre) er pulpit og pullere skrudd med "treskruer" ovenfra og ned i trelaminatet. Etter noen år trekker vann inn. Før eller senere råtner treet opp og styrken er borte. Det var også endel problemer med lekkasjer fra rutene. Bortsett fra dette er Hanto 24 en flott snekke med fine linjer og typiske snekke sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Heram Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Noe særlig fart er det ikke i disse båtene nei, med 50hk td, 3 blads propell i riktig str i forhold til turtall osv, marsjet på ca 7,5 knop GPS ferielastet, fulle tanker og 2 pers om bord. Maxet en gang på 9,9 knop GPS men da hadde jeg stor sjø i hekken som hjalp! Men uansett er jo ikke snekke av eldre årgang å regne som noen racerbåt... :) Str på motor har noe å si for bruken av båten, jeg brukte den som feriebåt og da var det greit å kunne holde samme marsjfart uansett :) Hantoen er også av den "gamle skolen" med lang kjøl, så den er en veldig god sjøbåt, retningstabil som få. Høyden i kabin er også veldig bra sett opp mot andre, ellers veldig godt utnyttet med rom for lagring over alt! Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Oi her var det kjapp respons! Er veldig skeptisk til saltvannskjølt merker jeg, men samtidig trenger man jo ikke investere i splitter ny motor dersom den ryker. Bør vel være mulig å få ta i noe brukt. Men klart en ferskvannskjølt motor er å foretrekke. En annen jeg har fått svar på hadde BMC 36 hk ferskvannskjølt, den har etter sigende bare gått 750 timer. Men her så båten litt mer sliten ut innvendig, og det var mindre utstyr. Manglet kjøleskap og varmer f.eks. Og teaken ser sjabby ut på bildene. Men det er den billigste på finn.no akkurat nå. Hint hint for de som vil se. Usikker på om jeg kan poste linker til annonser her. Den Cometen nevnt ovenfor er jo en fin snekke, men den blir for liten. Det er Hanto 24, Diana 700, Nidelv 24 og kanskje Fram 25 som har blitt vurdert. Sollux 24 uten AC er jo også grei. Grunnen til at jeg liker hantoen er utforminga på skroget og at det er brukbar høyde i kabinen. Det med oppråtning av treverk hadde ikke jeg tenkt på, takk for tipset! Problemet siden jeg bor i trøndelag er at jeg ikke kan reise land og strand bare for å se. Det må liksom være "ganske sikkert" at det blir kjøp da i tilfelle. Jeg er jo gal nok til å kjøpe noe basert på bilder og info og jeg da Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Er veldig skeptisk til saltvannskjølt merker jeg, men samtidig trenger man jo ikke investere i splitter ny motor dersom den ryker. Bør vel være mulig å få ta i noe brukt. Noe brukt er alltid mulig å få tak i ja. Problemet er bare. Er den lik den du har kan du regne med samme problemer også med denne. Er den ikke lik, må du regne med mye ombygging for å få den til å passe. Nytt fundament, ny aksling/propell, ny eksos, instrumenter/kabling må til, og innredning/motorkasse må eventuelt modifiseres. Så det kan fort bli dyrt og arbeidskrevende, selv med en "billig" motor. Jeg har skiftet to ganger nå, så jeg har en viss føling med det kan du si. Mye arbeid, selv om jeg byttet til en nesten lik motor slik at jeg kunne benytte både aksling og fundament m.m. som før. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joda2 Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Om du ikke kan reise rundt og kikke selv mener jeg det er en tråd på forumet her en plass som kan hjelpe deg. Der kan du få hjelp fra medlemmer i nærheten avobjektet til å se på båten og gi deg deres vurdering. Søk litt så finner du den, eller kanskje noen har linken... Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Index, du har nok rett i det. Det er vel mye arbeid for tilpassing og ombygging. Og å slenge inn en tilsvarende motor er jo sjansespill det også. Har nå egentlig bestemt meg for å lete etter ferskvannskjølte utgaver, den jeg snakka om tidligere frister pga. motoren (ferskvannskjølt 36HK, 750timer) For å i hele tatt vurdere sjøvannskjølte motorer, må de nok godt ned i pris de jeg har snakket med. ( i forhold til prisantydning på finn.no) I praksis er vel nesten ikke en 25-30 år saltvannskjølt motor verdt noen ting..? Har sett denne speidertjenesten ja, kanskje jeg skulle sjekket det Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 I praksis er vel nesten ikke en 25-30 år saltvannskjølt motor verdt noen ting..? En saltvannskjølt motor har normalt sett en levetid på 20-30 år. Alt over dette er en ren bonus. Så kjøper du en slik må det være med tanke på at du kanskej må skifte til ny motor i løpet av de neste 5-6 årene en gang. Og når først motoren ryker, ja da opplever du raskt at båen har liten og ingen verdi lenger... Men det er klart, en 30 år gammel ferskvannskjlt motor trenger ikke ha så stor verdi den heller. Den er uansett i slutten av livssyklusen, og lavt timetall trenger ikke å bety så veldig mye da. Tvert imot, et så lavt tall som 750 timer på 30 år kan tyde på lange perioder uten bruk, og det har ingen motor særlig godt av. Deletilgangen til en 30 år gammel motor er også ofte så som så. Jeg ville ha prøvd å finne en båt der motoren har blitt byttet de siste 15-20 årene, det føles litt tryggere å ha en relativt moderne, kurant motor under dørken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Benji Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 (redigert) Ta en titt på linken nedenfor, stod i Båtmagsinet for noen år siden. Har selv en Hanto 24 med en 30 år gammel sjøvannskjølt Yanmar (har dog godt over 20 av årene i ferskvann) Starter og går som ei kule, var senest ute å trakk torsk i dag, men jada alderen har en betydning og reperasjoner må en ev regne med, ingen garanti på så gamel motor. Har nå tenkt å ha min i mange år enda, bruker ikke olje, starter lett, også i kulda, holder marsjfart på 7 knop, og bruker lite suppe. Til mitt bruk en kjempebåt (ja alle drømmer vel om større). Pent skrog, godt i sjøen, har ett bedre spring enn en del andre snekker i samme klassen, mye plass ombord. Prut det beste du kan, prutet min ned 20 lapper våren 2008. IKKE kjøp usett, ta med hjelp om du kan, flere par øyne ser bedre enn ett. Lykke til. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...86?OpenDocument Redigert 11.Mars.2010 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
mormalv Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Takker for innspill Den testen fra båtmagasinet har jeg sett før ja, har jo googla for alt det er verdt etter Hanto 24. hehe Virker jo som en grei båt i sin klasse. Er enig i at det er småskummelt å kjøpe usett ja, har gjort det før (dog på bil), og det har jo gått bra. Spørs om jeg ikke må alliere meg med noen som kan dra å titte på aktuelle objekter. Uansett, har nå bedt om flere detaljbilder på ting og tang på en som er interessant. I prisklassen her kan man ikke forvente at alt er strøkent heller. Skikkelig drit at det er så dårlig utvalg i Trøndelag, hadde gjort ting litt lettere Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Ok, hva med en BMW D50 som ble overhalt i 2003 (hadde da gått 3150 timer) og ble bygget om til ferskvannskjøling i 2007? Det blir sagt at motoren ble sjekket grundig før ferskvannskjøling ble montert. Hva dette går ut på vet ikke jeg, men muligens rensing av kjølekanaler etc. Timeantallet på motoren i dag er ca 3500. Høres litt mye ut? Filter og olje skal være skiftet hvert år. Prisant. på denne båten er 115 lapper og den er kurant utstyrt. En annen jeg har i kikkerten har BMC 36HK med original ferskvannskjøling, men noe mer jobb og investeringer må påregnes. Den hadde kun gått 750 timer siden 1980, noe som hørtes utrolig ut. Selger kan ikke garantere det siden det var info fra han som eide den før ham. Den kunne jeg få for 100tusen. Hadde halvveis tenkt å gi et bud på 90 siden den mangler kjøleskap, vask på toalettrom, og noe av treverket må skiftes. Meninger? De båtene jeg snakker om ligger på finn, men usikker på om jeg kan linke? Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Denne solgte jeg, gikk for 127' rett før jul, der var alt av papirer fra 1983 til idag med, strøkent eksemplar... Du kan jo sammenligne den mot de andre på finn.no og se hva som er realistisk...? I hvertfall en liten pekepinn Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Denne solgte jeg, gikk for 127' rett før jul, der var alt av papirer fra 1983 til idag med, strøkent eksemplar... Du kan jo sammenligne den mot de andre på finn.no og se hva som er realistisk...? I hvertfall en liten pekepinn Den var jaggu fin! Du måtte slå av en 10% ifht. prisantydninga da. Det ligger et par med den prisen, men etter det jeg ser på bildene er de ikke av en slik standard som din var. Jeg hadde egentlig satt en maxpris på 100 tusen, og da er det jo litt mindre utstyr og gjerne litt småplukk her og der. Virker som det er relativt normalt å prute litt i alle fall. Andre som har noen mening om den med BWW motor? Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Det var greit, jeg var i tvil om jeg skulle la den gå for den prisen, men med tanke på at det var runt 22.12 og jeg var fast bestemt på Scand Nordic så var det greit... Hadde en kar i Oslo som også ville ha den (usett) men jeg ville at han skulle komme å se den før en evthandel, men tiden strakk ikke til for dem... Det som egentlig var best med hele handelen var å se hvor mye de nye eierne gledet seg over kjøpet Har hatt mange fine turer i både Hanto 22 og 24 og kan absolutt anbefale den før Nidelv 24 f.eks. Min erfaring med båter rundt 100', her finnes det mye dritt Var kand og strand runt etter båt til rundt 100' selv, enten har ikke folk peiling på hva de har eller så må de være spenn ville... Dro fra Porsgrunn til Lier (langt inne i skauen der) for å se på en 21" Flexi, han glemte å nevne at hele båten var sprukket i bunn (fikk nesten ikke opp døra til kabinen)! Han langt oppe i Notodden glemte å si ifra at hele bunn av båten var full av vann (var som å gå på vannet!) Han i Treungen hadde en veldig snodig oppfattelse av "flott båt" Han i Særp hadde en snedig oppfattelse av "pen båt". Vær OBS på at bilder sier faktisk ikke mer enn "1000 ord" bilder lyver så det synger etter!!! Forrige bilen til frua har aldri sett så bra ut som på bildene jeg tok, en rusten, bulket Civic som jeg hadde gjort ymse lakk jobber med sprayboks på (svært uheldig med klarlakken!), så strøken ut på bilder takk med 10MP Speilrefleks kamera Bruk gjerne min (hanto) som en pekepinn på stand og pris, og lykke til videre med jakten Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Andre som har noen mening om den med BWW motor? Sikkert ikke dum den, jeg har bare hørt positive ting om disse små BMW motorene. Litt begrenset deletilgang, men jeg tror du får tak i det viktigste. Det som er viktig er at den ikke var tæret for mye før den ble bygget om til ferskvannskjøling, samt at ombyggingen er ordentlig utført. Er den det, så er nok dette en helt OK motor. Men det er klart, ingenting kan jo garanteres i denne prisklassen, overraskelser kommer alltid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enter4u Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21182453 Er det denne som blir diskutert her? Fint skrog på den Hanto'en Redigert 20.Mars.2010 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Hei!Kjøpte hanto selv for et par år siden,med en bmc 36hk for 92k.Min erfaring er at overhaling kan vere et meget bredt begrep.Spør etter papirer på de tingene som har blitt gjort.Veldig stor forskjell på overhale og overmale...Og en annen ting er at stort sett så har disse båtene til rundt 100k gamle maskiner,men er ikke dermed sakt at de er no dritt,men sjansen for og kjøpe no dritt er jo naturligvis litt større.Få med deg en motorkyndig person som kan vurdere for deg.Ellers så er jeg kjempefornøyd med båten! Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
mormalv Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21182453Er det denne som blir diskutert her? Fint skrog på den Hanto'en Nei, den der har sjøvannskjøling, så den er nok litt vel risiko for min del, men ellers var den fin. Men til riktig pris kan vel alt vurderes. Det er skiftet toppakning og iflg selger fungerer den meget godt. Her er den som er fristende å by på http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21005562 36hk BMC og ferskvannskjøling, Og her er den med ombygget BMW motor, har fått en haug med bilder på denne og den ser bra ut. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=20408622 Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Vær OBS på at bilder sier faktisk ikke mer enn "1000 ord" bilder lyver så det synger etter!!! Det er jeg klar over ja, og derfor er det noe drit at jeg bor laaaangt unna "snekkeland". Kan ikke bruke mange tusenlapper på å reise rundt å se. Det er ikke snekker du ser mest av i Trondheimsfjorden for å si det sånn Har googlet litt på BMW motorene nå, og de virker jo greie da. Bortsett fra det med deletilgang. Fristende med litt mer pulver enn 36hk, selv om det sikkert holder til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.