Jump to content

Hanto 24, kjøpsråd


mormalv

Recommended Posts

Trondheim er ikke så langt unna snekkeland. Kjørte fra Tønsberg til Ølandet for tre uker siden for å se på en båtmotor. Turen kostet ikke mye og gikk på under ett døgn med ferger og overnatting. Vel verdt denne turen for å forsikre meg om at motoren var som forventet.

Er du kommet så langt at du virkelig tror du har funnet drømmebåten, hiv deg i bilen og ta deg en tur. Stopp gjerne innom å se på flere eksemplarer. Skulle drømmebåten vise seg å være dårlig, har du kun kastet bort en helg og litt drivstoff, men er mange erfaringer klokere. Langt bedre enn å sitte med katta i sekken etter å ha blåst av en liten sekk båtpenger.

 

Kjøpte selv båt for et drøyt år siden med en 30 år gammel saltvannskjølt motor. Brukte godt og vel 10 båtpenger for å holde liv i den i fjor før den tok kvelden, helt bortkastede penger. I år ble det "ny" 10 år gammel motor, men alt av motorfester, aksel, gear og propell må skiftes......

Link to post

Jeg kikket på bildene på disse to båtene. Spesiellt den på Stord ville jeg sjekket nøye. Bildet fra toalett rommet vekker sterk mistanke om uhumskheter under trekket ref. egen bitter erfaring.

 

 

 

dsc00011.jpg

 

dsc00009.jpg

 

dsc00003.jpg

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Auda, det så jo ikke bra ut. Dersom dette er et problem på Hantoene, bør jeg i alle fall sjekke det nøye.

Det er jo nesten utrolig at de har borret skruer gjennom dollbordet uten noen form for tetting. Spesielt når de har støpt inn treverk der.

:eek:

 

Dvs, jeg må reise rundt å se på båt for å være sikker. Ikke at jeg hadde tenkt å kjøpe usett heller da :smiley:

 

Ser ofte i annonser at det er spesielt på toalettrommet skrogtrekket ser litt sjabby ut. Slik er det på mange snekker i denne klassen.

Men dersom det er fuktighet under dollbordet der, er det vel også sannsynlig at det er slik hele veien rundt båten. Selv om man ikke kan se det umiddelbart på skrogtrekket mener jeg.

Åssen kan man sjekke dette da, dersom det ser tilsynelatende bra ut på overflaten?

 

Måtte du rive ut alt i kabinen å bytte forsterkningene som er støpt inn i plasten eller? Det var nok en dyrekjøpt erfaring...

Redigert av mormalv (see edit history)
Link to post

Hanto er en flott snekke med fint spring og god plass. Men min hadde da en byggesvakhet som jeg også senere har sett på andre båter. Skrog trekket er delt ved skottet inn til toalett rommet. Derfor lekker vann som samler seg bak trekket ut i denne skjøten. Faresignaler er hengede trekk og spor etter drypp over tid. Du ser det på bildene. Løft ut trekket litt i skjøtene og se om det er en mørk rand der treverket er innstøpt. Vann som trekker inn i laminatet samler seg "nederst" i springet under dollbordet. Det vil si bak fører posisjonen. Her er det ikke trekk. Det siste bildet er tatt her. Mørk rand og brunt drypp varsler om problemer. Jeg var ikke obs på dette og trodde vel på den tiden at plastbåt bestod av plast.

 

Reparasjonen består av å tømme båten og skjære løs allt laminatet. Bak var det prima matjord :puke: . Etter demonteringen var jeg dritlei. Vha litt advokathjelp ble båten levert tilbake til selger som byggesett. Et annet spesielt design trekk er at skottene under dørken bare hadde glassfiber på ene siden. Eventuelt på begge sider men ikke på toppen. Flere av disse kryssfiner platene var myke og råtne. Egentlig veldig synd. For dette er etter min mening et av de aller fineste snekkeskrogene. Jeg tror endel av disse ble levert som halv fabrikat eller byggesett. Det kan kanskje forklare noe varierende kvalitet.

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Det er jeg klar over ja, og derfor er det noe drit at jeg bor laaaangt unna "snekkeland". :headbang: Kan ikke bruke mange tusenlapper på å reise rundt å se.

Det er ikke snekker du ser mest av i Trondheimsfjorden for å si det sånn :smiley:

 

Har googlet litt på BMW motorene nå, og de virker jo greie da. Bortsett fra det med deletilgang.

Fristende med litt mer pulver enn 36hk, selv om det sikkert holder til båten.

 

 

Det er jo en tråd her du kan spørre om hjelp til besikting da :yesnod:

Link to post

Takk til alle for råd!

Jeg har også best magefølelse på BMC'n siden jeg har hørt at de nærmest er "uslitelige" når de blir godt vedlikeholdt.

Og spesielt takk til Executive for tipset om råttent treverk, dette skal sjekkes nøye på de båtene jeg ser på.

 

Nå er jeg åpen for andre snekker i samme klasse og da, men synes liksom Hantoen skiller seg ut med bedre plass/løsning enn f.eks Nidelv 24 (som var forrige drømmebåt).

 

Har også sett litt på Fevik 715, Diana 700, og Marex 24 Suncab, men de er nok en god del mindre.

 

 

Blir nok å sette seg i bilen og ta noen helgeturer utover våren nå ja. Damen i huset er glad i "roadtrips" som hun kaller det, og hun er innstillt på båt, så det skal nok gå bra. :smiley:

Link to post

Kan litt om begge disse motorene som diskuteres her. Bmc'en på 36 hk er en 1,5 l motor. Ingen dårlig motor, men ikke så solid konstruksjon som 1,8 literen. Dette fordi denne har 5 lagret veivaksel i motsetning til 1,5 literen som har 3 lagret veivaksel. Bmc'ene er ellers forkammermotorer som må glødes før start.

Bmw'en (må ikke forveksles med de store BMW'ene) er i motsetning til det som blir hevdet lenger oppe i denne tråden en mer tungbygd motor enn BMC'en. Den tresylindra BMW'en som egentlig er en marinisert HAtz stasjonærmotor er en solid støpejernmotor på 294 kg med gear. Det eneste du finner av aluminium der er eksosmanifoilen til den ferskvannskjølte utgaven. Har selv hatt bmc tidligere og har en bmw motor i fiskebåten min nå. Denne har jeg selv overhalt. Hadde gått da gått 9.500 timer...

Fordel med BMW'en, nyere konstruksjon, direkteinnsprøytet startvillig motor. Driftsikker med seperate innsprøytingspumper til hver dyse. Selvluftende, i motsetning til bmc'en som kan være litt kilen å lufte. :wink: Hadde gått for den overhalte bmw'en m ferskvannskjøling forutsatt at arbeidet er fagmessig utført...

Link to post
Den BMW'n hadde jo tikket noen timer før den ble bygget om, så det bør jo sjekkes nøye.

 

3500 timer er ikke mye så lenge den har blitt vedlikeholdt skikkelig! Jeg hadde vært mer skeptisk til BMC'en som knapt har blitt brukt...

 

Tæring skjer i all hovedsak når motoren står stille i lengre perioder uten bruk. Så sånn sett er faren for tæring større desto mindre båten har vært brukt (med mindre den har stått på land da). Jeg for min del ville mye heller hatt en moderne direkteinnsprøytet motor som BMW'en fremfor en gammel forkammermotor som BMC. BMC er greie nok de, men de lekker olje nesten uansett, har dårlige startere (Lucas) og er en eldgammel konstruksjon som langt fra er problemfri. Lette å skru på for det meste, men skru må du i blant ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Vurdert saga 24? Dette er en veldig stor 24 foter. God bredde og høyde.

 

Denne virker for å vere bra med god motor:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21507830

 

Denne kan nok prutes noe, elles ligger det billigere utgaver på nett...

 

Joda, har vurdert mange snekker i denne størrelsen. Men akkurat Saga'n synes jeg blir litt for "plastic" innvendig. Lite treverk liksom.

En annen type jeg har sett på er Viksund 770, men både den og Saga ligger litt for høyt i pris.

Grimsøy 26 ser jo også koslig ut, men er vel litt mer av den "gamle skolen" med lav høyde i lugaren og motorkasse. Det er jo i hele tatt mye å velge i. Albin 25 har jeg sett på også, men den ser jo noe spesiell ut! hehe :smiley:

 

Er åpen for forslag jeg!

Link to post

Det stemmer. Vi hadde en slik i 3 sesonger og blei brukt av familie på 4, og sakner båten fortsatt. God sjøbåt, enkel å manøverere og grei innredningsløsning. Vi hadde 34hk Yanmar fersvannskjølt. Denne marsjet ferielastet mellom 7 og 8 knop. Toppet på 10 (var over 11 en gang, men sikkert i medstrøm...)

 

Syns selv denne er penere inn Nidelv...

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei igjen!

 

Var på hytta i påska, og der hadde jaggu hyttenaboen en Nidelv 24 til salgs.

Det er en 82 modell, med svarte vinduslister.

Motoren er en VP2003T (43HK) ferskvannskjøling.

Prisantydning rundt 80tusen. Det er ny kalesje, nye originale Nidelv puter og stoler.

Litt pussing og lakking av treverk, og kanskje nye gardiner og nye trekk på putene inne må påregnes.

Høres ut som et greit kjøp?

 

Vet at 2003 motorene fra VP har fått mye pepper, men denne virker å være veldig bra.

Og med marsjfart på 8-9 knop er det grei fart også. (ifht båttypen)

Han har hatt den opp i 12knop faktisk med tom båt og nysmurt bunn.

 

Ser lovende ut, vi får sikkert låne den ei hel helg for å teste den.

Link to post

Jo, jeg synes det høres ut som et godt kjøp selv også.

Har alltid likt Nidelv 24 da, spesielt uteplassen på den.

Det mangler badeplattform på den da, men det går jo å ettermontere.

 

Jeg får den nok for den prisen, han var glad for å slippe å utlyse den på markedet med påfølgende visninger og styr med det.

Men Hantoen er fortsatt litt penere i skroget altså :yesnod:

Men siden den ligger så nært slipper jeg transportkostnad også, og jeg kan gjøre meg skikkelig kjent med båten før jeg bestemmer meg.

Link to post

Hantoen er penere, men Nidelven er romsligere og mer praktisk. Samt mer lettsolgt når den tiden kommer. Man kan ikke få alt her i verden...

 

Uansett så er en Nidelv med nye puter og kalesje samt kurant ferskvannskjølt motor et kupp! Slå til før noen andre gjør det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Enig i at Hantoen er litt mer praktisk innredet. Mer moderne, bysse til babord og motor under luke i dørken.

Blir vanskelig å kokkelere i Nidelven mens man er underveis. Hantoen har nok litt bedre høyde i kabinen også ja, det var en av grunnene til at jeg vurderte en. Men Nidelven er populær og lettsolgt, og denne har jo det riktige utstyret og en kurant, relativt kraftig motor.

Har vel mer eller mindre bestemt meg, men endelig dom kommer etter "lånehelga". :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...