jernkjøl Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Trondheim er ikke så langt unna snekkeland. Kjørte fra Tønsberg til Ølandet for tre uker siden for å se på en båtmotor. Turen kostet ikke mye og gikk på under ett døgn med ferger og overnatting. Vel verdt denne turen for å forsikre meg om at motoren var som forventet. Er du kommet så langt at du virkelig tror du har funnet drømmebåten, hiv deg i bilen og ta deg en tur. Stopp gjerne innom å se på flere eksemplarer. Skulle drømmebåten vise seg å være dårlig, har du kun kastet bort en helg og litt drivstoff, men er mange erfaringer klokere. Langt bedre enn å sitte med katta i sekken etter å ha blåst av en liten sekk båtpenger. Kjøpte selv båt for et drøyt år siden med en 30 år gammel saltvannskjølt motor. Brukte godt og vel 10 båtpenger for å holde liv i den i fjor før den tok kvelden, helt bortkastede penger. I år ble det "ny" 10 år gammel motor, men alt av motorfester, aksel, gear og propell må skiftes...... Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Jeg kikket på bildene på disse to båtene. Spesiellt den på Stord ville jeg sjekket nøye. Bildet fra toalett rommet vekker sterk mistanke om uhumskheter under trekket ref. egen bitter erfaring. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
fs Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Ligg unna BMWen er mitt råd. I tillegg til saltvannskjøling er det mye aluminium på denne lettbygde motoren. BMCen på sin side er nærmest uslitelig, solid grovbygd "gammeldags" motor i støpejern hvor det er tatt ut lite hest. Jeg hadde ikke vært i det minste tvil var jeg deg. Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) Auda, det så jo ikke bra ut. Dersom dette er et problem på Hantoene, bør jeg i alle fall sjekke det nøye. Det er jo nesten utrolig at de har borret skruer gjennom dollbordet uten noen form for tetting. Spesielt når de har støpt inn treverk der. Dvs, jeg må reise rundt å se på båt for å være sikker. Ikke at jeg hadde tenkt å kjøpe usett heller da Ser ofte i annonser at det er spesielt på toalettrommet skrogtrekket ser litt sjabby ut. Slik er det på mange snekker i denne klassen. Men dersom det er fuktighet under dollbordet der, er det vel også sannsynlig at det er slik hele veien rundt båten. Selv om man ikke kan se det umiddelbart på skrogtrekket mener jeg. Åssen kan man sjekke dette da, dersom det ser tilsynelatende bra ut på overflaten? Måtte du rive ut alt i kabinen å bytte forsterkningene som er støpt inn i plasten eller? Det var nok en dyrekjøpt erfaring... Redigert 20.Mars.2010 av mormalv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) Hanto er en flott snekke med fint spring og god plass. Men min hadde da en byggesvakhet som jeg også senere har sett på andre båter. Skrog trekket er delt ved skottet inn til toalett rommet. Derfor lekker vann som samler seg bak trekket ut i denne skjøten. Faresignaler er hengede trekk og spor etter drypp over tid. Du ser det på bildene. Løft ut trekket litt i skjøtene og se om det er en mørk rand der treverket er innstøpt. Vann som trekker inn i laminatet samler seg "nederst" i springet under dollbordet. Det vil si bak fører posisjonen. Her er det ikke trekk. Det siste bildet er tatt her. Mørk rand og brunt drypp varsler om problemer. Jeg var ikke obs på dette og trodde vel på den tiden at plastbåt bestod av plast. Reparasjonen består av å tømme båten og skjære løs allt laminatet. Bak var det prima matjord . Etter demonteringen var jeg dritlei. Vha litt advokathjelp ble båten levert tilbake til selger som byggesett. Et annet spesielt design trekk er at skottene under dørken bare hadde glassfiber på ene siden. Eventuelt på begge sider men ikke på toppen. Flere av disse kryssfiner platene var myke og råtne. Egentlig veldig synd. For dette er etter min mening et av de aller fineste snekkeskrogene. Jeg tror endel av disse ble levert som halv fabrikat eller byggesett. Det kan kanskje forklare noe varierende kvalitet. Redigert 20.Mars.2010 av Executive (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
enter4u Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Den på Stord hadde et vanvittig stygt interiør da Her er det masse å prute på ser jeg Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Det er jeg klar over ja, og derfor er det noe drit at jeg bor laaaangt unna "snekkeland". Kan ikke bruke mange tusenlapper på å reise rundt å se.Det er ikke snekker du ser mest av i Trondheimsfjorden for å si det sånn Har googlet litt på BMW motorene nå, og de virker jo greie da. Bortsett fra det med deletilgang. Fristende med litt mer pulver enn 36hk, selv om det sikkert holder til båten. Det er jo en tråd her du kan spørre om hjelp til besikting da Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Takk til alle for råd! Jeg har også best magefølelse på BMC'n siden jeg har hørt at de nærmest er "uslitelige" når de blir godt vedlikeholdt. Og spesielt takk til Executive for tipset om råttent treverk, dette skal sjekkes nøye på de båtene jeg ser på. Nå er jeg åpen for andre snekker i samme klasse og da, men synes liksom Hantoen skiller seg ut med bedre plass/løsning enn f.eks Nidelv 24 (som var forrige drømmebåt). Har også sett litt på Fevik 715, Diana 700, og Marex 24 Suncab, men de er nok en god del mindre. Blir nok å sette seg i bilen og ta noen helgeturer utover våren nå ja. Damen i huset er glad i "roadtrips" som hun kaller det, og hun er innstillt på båt, så det skal nok gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Maeko Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Kan litt om begge disse motorene som diskuteres her. Bmc'en på 36 hk er en 1,5 l motor. Ingen dårlig motor, men ikke så solid konstruksjon som 1,8 literen. Dette fordi denne har 5 lagret veivaksel i motsetning til 1,5 literen som har 3 lagret veivaksel. Bmc'ene er ellers forkammermotorer som må glødes før start. Bmw'en (må ikke forveksles med de store BMW'ene) er i motsetning til det som blir hevdet lenger oppe i denne tråden en mer tungbygd motor enn BMC'en. Den tresylindra BMW'en som egentlig er en marinisert HAtz stasjonærmotor er en solid støpejernmotor på 294 kg med gear. Det eneste du finner av aluminium der er eksosmanifoilen til den ferskvannskjølte utgaven. Har selv hatt bmc tidligere og har en bmw motor i fiskebåten min nå. Denne har jeg selv overhalt. Hadde gått da gått 9.500 timer... Fordel med BMW'en, nyere konstruksjon, direkteinnsprøytet startvillig motor. Driftsikker med seperate innsprøytingspumper til hver dyse. Selvluftende, i motsetning til bmc'en som kan være litt kilen å lufte. Hadde gått for den overhalte bmw'en m ferskvannskjøling forutsatt at arbeidet er fagmessig utført... Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Takk til Maeko for utfyllende svar om motorene :) For å si det sånn så er det ett fett om det er BMC eller BMW bare det funker. Den BMW'n hadde jo tikket noen timer før den ble bygget om, så det bør jo sjekkes nøye. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Pst!!! Har sendt deg en IM Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Den BMW'n hadde jo tikket noen timer før den ble bygget om, så det bør jo sjekkes nøye. 3500 timer er ikke mye så lenge den har blitt vedlikeholdt skikkelig! Jeg hadde vært mer skeptisk til BMC'en som knapt har blitt brukt... Tæring skjer i all hovedsak når motoren står stille i lengre perioder uten bruk. Så sånn sett er faren for tæring større desto mindre båten har vært brukt (med mindre den har stått på land da). Jeg for min del ville mye heller hatt en moderne direkteinnsprøytet motor som BMW'en fremfor en gammel forkammermotor som BMC. BMC er greie nok de, men de lekker olje nesten uansett, har dårlige startere (Lucas) og er en eldgammel konstruksjon som langt fra er problemfri. Lette å skru på for det meste, men skru må du i blant ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Vurdert saga 24? Dette er en veldig stor 24 foter. God bredde og høyde. Denne virker for å vere bra med god motor: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21507830 Denne kan nok prutes noe, elles ligger det billigere utgaver på nett... Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Vurdert saga 24? Dette er en veldig stor 24 foter. God bredde og høyde. Denne virker for å vere bra med god motor: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21507830 Denne kan nok prutes noe, elles ligger det billigere utgaver på nett... Joda, har vurdert mange snekker i denne størrelsen. Men akkurat Saga'n synes jeg blir litt for "plastic" innvendig. Lite treverk liksom. En annen type jeg har sett på er Viksund 770, men både den og Saga ligger litt for høyt i pris. Grimsøy 26 ser jo også koslig ut, men er vel litt mer av den "gamle skolen" med lav høyde i lugaren og motorkasse. Det er jo i hele tatt mye å velge i. Albin 25 har jeg sett på også, men den ser jo noe spesiell ut! hehe Er åpen for forslag jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimag...nnkode=21561451 Syntes Hanto'en er en av de fineste sjektene. Liker veldig godt skroget på Hantoen. I alle fall mye fineren en f.eks Nidelv 24. Nidelven er alt får rundt i formen. Hanto 24 er jo ikkje så gal pris heller. + - 100.000 er jo ikke værst får en veldig flott sjekte. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Så har du Sollux 24 uten akterkabin. Ganske lik Hanto Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Sollux'en er fin ja, men ikke mange uten AC. Planløsning lik Nidelv 24, men flottere skrog. Denne kommer vel opp i ganske ok fart? Har hørt at det skroget er lettdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Det stemmer. Vi hadde en slik i 3 sesonger og blei brukt av familie på 4, og sakner båten fortsatt. God sjøbåt, enkel å manøverere og grei innredningsløsning. Vi hadde 34hk Yanmar fersvannskjølt. Denne marsjet ferielastet mellom 7 og 8 knop. Toppet på 10 (var over 11 en gang, men sikkert i medstrøm...) Syns selv denne er penere inn Nidelv... Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 19.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2010 Hei igjen! Var på hytta i påska, og der hadde jaggu hyttenaboen en Nidelv 24 til salgs. Det er en 82 modell, med svarte vinduslister. Motoren er en VP2003T (43HK) ferskvannskjøling. Prisantydning rundt 80tusen. Det er ny kalesje, nye originale Nidelv puter og stoler. Litt pussing og lakking av treverk, og kanskje nye gardiner og nye trekk på putene inne må påregnes. Høres ut som et greit kjøp? Vet at 2003 motorene fra VP har fått mye pepper, men denne virker å være veldig bra. Og med marsjfart på 8-9 knop er det grei fart også. (ifht båttypen) Han har hatt den opp i 12knop faktisk med tom båt og nysmurt bunn. Ser lovende ut, vi får sikkert låne den ei hel helg for å teste den. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Høres ut som et kjempekjøp det! Mye bedre enn de andre du har linket til. 80.000,- med ny kalesje og puter, da er det bare å slå til før han ombestemmer seg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mormalv Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Jo, jeg synes det høres ut som et godt kjøp selv også. Har alltid likt Nidelv 24 da, spesielt uteplassen på den. Det mangler badeplattform på den da, men det går jo å ettermontere. Jeg får den nok for den prisen, han var glad for å slippe å utlyse den på markedet med påfølgende visninger og styr med det. Men Hantoen er fortsatt litt penere i skroget altså Men siden den ligger så nært slipper jeg transportkostnad også, og jeg kan gjøre meg skikkelig kjent med båten før jeg bestemmer meg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Hantoen er penere, men Nidelven er romsligere og mer praktisk. Samt mer lettsolgt når den tiden kommer. Man kan ikke få alt her i verden... Uansett så er en Nidelv med nye puter og kalesje samt kurant ferskvannskjølt motor et kupp! Slå til før noen andre gjør det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Heram Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Ikke helt enig der Index, i nidelv 24 er du avhengig av å vippe fører og passasjerstol for å få tilgang til både pentry og motor, generelt sett er høyden og stuveplassen i Hanto en god del bedre enn Nidelv. Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Enig i at Hantoen er litt mer praktisk innredet. Mer moderne, bysse til babord og motor under luke i dørken. Blir vanskelig å kokkelere i Nidelven mens man er underveis. Hantoen har nok litt bedre høyde i kabinen også ja, det var en av grunnene til at jeg vurderte en. Men Nidelven er populær og lettsolgt, og denne har jo det riktige utstyret og en kurant, relativt kraftig motor. Har vel mer eller mindre bestemt meg, men endelig dom kommer etter "lånehelga". Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Hva med en Biam til innbruddspris? Biam er en forstørret og forbedret Hanto. Mener å huske at folkene bak Biam hadde bakgrunn fra Hanto. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21939543 Eller hva med en rimelig Scand Classic med Perkins: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21936138 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.