Jump to content

Internett i båt.

Tromsværing

Recommended Posts

Diskutert mye ja, så sjekk tidligere tråder om emnet :smiley:

Selv kobler jeg mobilen til pc'n og får da internett på pc'n via mobilen. Fungerer utmerket, super-3G gir god hastighet og dekningen har aldri vært noe problem. Prisen med mitt abo. er max 9 kr. i døgnet, altså rundt 250,- i mnd hvis du bruker det mye hver dag. Dermed aldri helt skjønt poenget med å kjøpe usb-modem fra ulike leverandører...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg har et sånn Netcom fritidsabonnement, til rundt hundrelappen i måneden. Dette inkluderer da fri tilgang mellom 17:00 og 08:00 på hverdager samt hele helgen. Bruk utover dette tror jeg koster kr 5,- pr mB, begrenset oppad til kr 50,- pr dag. Dette fungerer utmerket til mitt bruk, både i båten og ellers på tur (samt hjemme når GET bredbåndet finner det for godt å slutte å virke, noe det gjør titt og ofte).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg har et sånn Netcom fritidsabonnement, til rundt hundrelappen i måneden. Dette inkluderer da fri tilgang mellom 17:00 og 08:00 på hverdager samt hele helgen. ....

Det er det samme som jeg bruker og det funker helt greit både til nett og til mottak av mailer.

Men i det siste har noe tydeligvis skjedd for nå får jeg feilmelding ved forsøk på sending av mail.

Feilmeldingen går på noe ".... can not be relayed through this server..."

Har noen en kreativ tanke omkring hva dette kan være?

Er det min kjære mailprovider som prøver å stenge konkurrenten Netcom ute?

Forslag til løsning??

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er det samme som jeg bruker og det funker helt greit både til nett og til mottak av mailer.

Men i det siste har noe tydeligvis skjedd for nå får jeg feilmelding ved forsøk på sending av mail.

Forslag til løsning??

Dette er et vanlig problem som oppstår fordi mailprovidere ønsker å sikre seg mot relay (altså at noen sender uønsket mail) via deres servere. Prøv å endre utgående mailserver til en av mailserverne til Netcom. feks. smtp.netcom.no.

ICE bruker gamle NMT-nettet på 450 MHz ("Koffert-telefon" mye brukt av fritidsbåter før GSM) , og har derfor betraktelig bedre rekkvidde utenfor kysten, men må betale for dette ved lavere relativ båndbredde. På grunn av lenger rekkevidde per basestasjon (les: mast/antenne) er også tettheten av basestasjonene mye mindre, noe som degraderer kapasiteten betraktelig når flere brukere er innenfor dekningsområde for samme Basestasjon, noe som vil gi brukeren opplevelsen av treg internettforbindelse. Dette vil naturlig nok gi seg til kjenne i havner med mange andre båter/ brukere.

UMTS (3G, "Turbo-3G"/HSPA) ligger på rundt 2 - 2,1 GHz og gir en høyere relativ båndbredde som gir høyere kapasitet og/eller båndbredde. Rekkevidden på rundt 2 GHz er betraktelig lavere enn på 450 MHz (Kan nok bekreftes av sjøfolk som opplevde overgangen fra NMT til GSM900 (900 MHz)), men tvinger også fram en fortetting av Basestasjoner som igjen gir høyere frekvensgjenbruk og høyere kapasitet. Dette vil i de fleste tilfeller gi en opplevelse av høyere hastighet på internettforbindelsen. Dette går på bekostning av rekkevidden et stykke ut fra kysten, som sannsynligvis vil være dårlig/ingen.

Turbo-3G fra Telenor lover opptil 1,5 Mbps (HSDPA har teoretisk mulighet for opptil 7,1 Mbps) og dekning til 87,3 % av Norges befolkning (altså ikke land), mens ICE lover opptil 3,1 Mbps (teoretisk) og god dekning langs hele kysten. Både ICE og 3G har teknologi som, for å holde forbindelsen oppe, senker hastigheten på forbindelsen når brukeren forflytter seg vekk fra sender, som betyr at brukeren kan oppleve store forskjeller i hastigheten på forbindelsen, særlig ved forflyttelse. Høyere frekvenser er mer sårbare for objekter som befinner seg i "line-of-sight" (mellom sender/mottaker).

Så alt i alt vil det dreie seg om bruksområde for internettforbindelsen. Er du avhengig av dekning på sjøen (utaskjærs) er ICE det beste alternativet. Skal du bruke nettet i havn vil 3G gi deg det beste tilbudet. Prisen er (sist jeg sjekket) mye det samme da disse er direkte konkurrenter om de samme markedet (Ingen bruker begge tjenestene).

Dette er teorien, og vil muligens la seg empirisk motbevise.

Jeg tar forbehold om feil i tekniske data.

Referanser:

Ice.net på Wikipedia.no

NMT på Wikipedia.no

UMTS på Wikipedia.no

Telenor.no/Mobilt Bredbånd

HSDPA på Wikipedia.org

NPT.no/frekvensallokering (Post- og Teletilsynet)

ICE.net/dekningskart

Prøv å endre utgående mailserver til en av mailserverne til Netcom. feks. smtp.netcom.no.

Hvis man bruker PCen på andre nett også, og ikke gidder å omkonfigurere mailklienten hver gang man flytter seg fra det ene nettet til det andre, så kan man vurdere å skaffe seg en gmail-konto og bruke smtp.gmail.com fra hvor som helst.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Forslag til løsning??

Kryss av for at den skal bruke sikker pålogging ved sending av mail, bruk samme brukernavn og passord som innkommende mail. Dette skjer fordi du har en epost adresse utenfor din internet leverandørs nett. Foreksempel har du tele2 epost men bruker netcom for å komme på nett, da krever tele2 at du benytter navn/passord også ved sending av epost.

Forslag til løsning??

Hei.

Har du forandret utgående e-post server ti:l smtp.netcom.no?

Det måtte jeg gjøre for å få sendt e-post

Bruker ein då gmail-brukarnamnet og passordet som autentisering

Korrekt. Du må også bruke SSL over port 465. Detaljert oppsettsanvisning ligger på gmail.com.

En bieffekt er at all utgående post blir liggende på gmail, og det kan man jo like eller mislike, alt ettersom...

For å få sendt e-post fra andre internett leverandøreer må egenskaper på e-post kontoen endres til "At serveren krever godkjenning".

i XP

Verktøy-kontoer-epost fane-egenskaper-servere- huk på "min server krever godkjenning"- trykk bruk-trykk OK.

Det funka for meg ! (Outlook Express og vanlig "online" -konto fra Telenor):yesnod:

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei.

Har nettopp lekt meg å sette opp Outlook 2003 til å bruke Gmail POP/SMTP, og det funker som et skudd. I det første oppsettvinduet bruker en samme passord som for webmail hos Google, men en må legge '@gmail.com' til brukernavnet fra webmail. Her er oppsettvinduene for Outlook 2003 med korrekt utfyllingseksempel. Merk at portnummerne er andre enn de vanlige port 110 og port 25.

Skal du også lese e-mail til gmail-kontoen din via POP og f.eks Outlook, må du når du er innlogget på Gmail klikke 'Instillinger' øverst til venstre. I vinduet som da kommer opp, klikker du på 'Videresending og POP/IMAP'. På siden du da får opp, klikker du på 'aktiver POP'.

pop_gmail1.png

pop_gmail2.png . . pop_gmail3.png

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi som er på langtur bruker vanligvis en aktiv antenne som tar inn trådløse nett over relativt lang avstand. Vi selv bruker en såkalt Bullit-antenne som selges her i landtet, men det finnes også selvsøkende antenner dvs en trenger ikke å legge inn ny IP-adresse når en kommer til et nytt nett.

Men det finns selvfølgelig også mer kompliserte og dyrere løsninger, men som også gir større tilgjengelighet.

Hei.

WLAN er jo greit, men nå synes jeg det er langt mellom ukrypterte nett å koble seg inn på, i hvert fall her i Norge og i Sverige. Så da hjelper det lite med aktive antenner (har selv en hjemmelaget parabolløsning).

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...

Heisann igjen folkens! :flag:

Som tidligere nevnt så har jeg allerede ICE-net router samt en Siemens WLAN router installert ombord. Problemet er at det kan fort gå noen kroner med ukes abonement på ICE. Dessuten er hastigheten til tider ræva !!

Jeg har nå bestilt Patriot Mediabox fra Ps.no til 395,- som vistnok skal være litt av en "alt-mulig-boks" inkludert bl.a. NAS USB-inngang slik at man kan benytte en vanlig ekstern harddisk til nettverksdisk. Det er da også hovedårsak til bestillingen !

Dessuten skal den også kunne tilkobles mye annet greier !!

Men nå har kjerringa en slik Netcom USB bredbånds modem, og jeg lurer på følgende:

Kan dette modemet tilkobles denne saken slik at alle på nettverket kan dele internett forbindelsen?

Har ikke peiling på dette, men til dere som har: Klikk på linken over og les mulighetene til denne boksen!

Noen som har en formening om dette???

Takknemlig for vettuge svar!!

:sailing:

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Kan dette modemet tilkobles denne saken slik at alle på nettverket kan dele internett forbindelsen?

Svaret er nei, og vettugere svar får du ikke på det :drink:

Hvis du vil vil dele en mobil bredbåndsforbindelse på den måten du tenker, så trenger du en ruter som støtter den dongelen du vil bruke (Netcom sin i dette tilfellet). Den eneste ruteren jeg vet om som støtter sånt er Dovado sin. Denne finner du bl a hos Clasern.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...