kvistadbonden Startet 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2010 Jeg sliter med å finne størrelsen på kuleventilen til kjølevannsinntaket til min Yanmar-motor. Det ser ut som det står 26 på ventilen, men har ikke klart å finne hva dette tilsvarer i tommer. Noen gode tips på veien? Litt vanskelig å anslå indre diameter ved å måle på utsida av ventilen. Vurderer å bytte til denne, fra West Marine (Stainless-Steel Full-Flow Ball Valves): http://tinyurl.com/yzdk8gn Noen som har erfaringer? Alternativet er å bytte hele skroggjennomføringa, men er i utgangspunktet litt skeptisk til dette med mindre jeg får hjelp av fagfolk. (Ny i trebåtverdenen....) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) Åpne opp en av delene og mål innvendig. Er det ca. 26mm og det ser ut som diameter minsker på veien "innover", er det helt sikkert 1" NPT Og skaff deg loctite 542 (gjengetetting) til å smøre på når du monterer ny så blir det bra. edit: tror det er utvendige gjenger som er koniske, mens innvendige er rette. Ihvertfall; er de koniske (diameter endrer seg), er det NPT. Hvis alle gjenger er rette, er det BSP gjenger. Da må du finne ventil med BSP gjenger. Redigert 10.Mars.2010 av snod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Skru av bendet over ventilen og ta det med til Tess f.eks. Kan se ut som om det er halvannen tom Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Mål gjengepartiet på gjennomføringen under ventilen. Alternativt puss rent sidene på ventilen, størrelsen pleier å stå der. Om du skal skifte til rustfri ventil, bør du også skifte gjennomføring og bend/slangestuss til samme kvalitet for å unngå tæring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kvistadbonden Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 takk for gode svar. Har en mistanke om at spindelen som drar rundt kula er ødelagt, slik at det ikke er mulig å lukke ventilen. Er ikke noe motstand når jeg beveger hendelen. Har akkurat tatt over båten, så har ikke rukket å sjekke nærmere, men uansett er nok denne ventilen moden for utskifting. Båten ligger på sjøen, så jeg må få gjort dette når jeg skal ha båten opp for vårpuss. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 1/2" måler ca. 26/27mm over sekskanten på ventilen. 3/4" måler ca. 31/32mm over sekskanten på ventilen. 1" måle rca. 40/41mm over sekskanten på ventilen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
snod Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Stemmer det når du sier det; smallbore er jo definert ut ifra utvendig diameter. Må vel fortsatt finne ut gjengetype da, men det kan vel hente det er stemplet utvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Er det trebåt du har ville jeg gått for samme merke ventil, men i bronsje. Kan bli hardt å være klink i nærheten av en syrefast ventil. Groco har ventiler i skikkelig bronsje. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
snod Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Ble usikker nå så jeg måtte sjekke: Plastventil vill vel vært fint? Ingen galvanisk tæring ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
kvistadbonden Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Er det noen som ut fra bildet kan si noe om hvilken type metall det er i gjennomføring og ventil? Har en følelse av at kuleventilen ikke akkurat er av beste kvalitet. Er også litt bekymra for den mørke fargen i treverket rundt selve gjennomføringen. Noen som vet hva dette kan bety? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) Det ser ut til å kunne hvere en 3/4 ventil , om du måler på gjengen som er skrudd inn i ventilen , på over eller under den der det ser ut som en ser litt hvitt av gjengetape på gjengene . 3/4 gjenger målt utvendig måler ca 24mmm og 1 " måler ca 33mm, pga 1" og 3/4 i rørverdenen er det de gamle innvendige målene på galvaniserte vannrør som brukes , dvs om gjengen er ca 24mm utvendig som er skrudd inn i krana så er dette en 3/4 kran. Alså 3/4 som normalt er ca 19mm blir da ca 25mm , men må trekkes fra litt om det forsvinner litt pga gjengingen. Det er ikke noe problem med gjengetypen , det brukes i Norge bare en type gjenger i kuleventilene , ofte kalt rørgjenger som ofte er koniske. Skrog gjennomføringenog rørdelene ser ut som og er 99% sansynlig av messing. På båter der en sliter litt med galvanisk tæring bør og skrog gjennomføringene skiftes. Kuleventiler tåler frost dårlig , da blir di ikke tette lengre og går lett , vanlig sluseventil bør vurderes om ventilen skal holde helt tett. Redigert 10.Mars.2010 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.