phjens Startet 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2010 Er det noen her på forumet som har erfaring med denne motoren? Lurte litt på en Summer Family med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) Er det 6 syl diesel uten turbo du snakker om. Hvis så, er det en veldig slitesterk og god motor. Eneste negative er at de ryker litt på tomgang. Har 2 stk i båten min Redigert 10.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Tilde Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) Denne har vel betegnelsen 2715E i 120 hk-utgaven. Dette er en nærmest uslitelig maskin som blant annet var levert standard i Grand Banks i en årrekke. Litt grovbygd etter dagens standard og utgangspunktet var en Ford industrimotor som også hadde et godt rykte. Det eneste som kan være et obs-punkt på disse er mariniseringen. Mange er levert med marinisering fra Bowman, noen fra Lehman, osv. Noen av de amerikanske mariniseringsdelene kan etterhvert være vanskelig å få tak i her i Norge, og kan igjen være dyre å importere fra USA (f.eks. deler til Lehman). Ut fra det jeg kjenner disse motorene (har tidligere hatt twin-installasjon med disse), er dette noe av det mest driftsikre som er laget av motorer i disse årgangene. Forutsatt at motoren er godt vedlikeholdt, burde dette være et av de bedre motorvalgene når produksjonsåret er fra ca +/- 1980. Redigert 10.Mars.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Hadde en slik i en liten slepebåt engang, den ble trollkjørt noe inn i h.... Men er vist fortsatt i drift Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Mine heter 2725E og har 128 Hk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Tåler timevis på full gass Ikkje noko elektronisk leamikk Mulig litt meir støy enn andre motorer, men det er det verdt Trur ikkje de ryker meir enn andre motorer Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
phjens Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Er ikke sikker på om det er med turbo.Legger til bilde av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Flott og ren motor. Dette er sugediesel. Ikke noe sotjager her Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Tilde Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Ser ut til å være omlakkert. Disse var som regel lakkert røde da de kom fra Ford. Ellers står de vitale dataene for slitestyrke og seiglivethet: 6 sylindre fordelt på 6,22 liters samlet sylindervolum og 2500 på maks rpm. Husker at det var gromlyd under parketten når tvillingene der nede sugde i vei på ca 2200 omdreininger på marsj Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Hvordan er forbruket på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Herlig lyd i de tvillingene. Har strake rør på mine, og det brummer godt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
o-hjelen Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 summer family bilde motor eier min kamerat. vår sammen type summer family solgt ifjor. mye sammen tur helga og ferie. Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Helt greit forbruk på disse. Kjører på rundt 2000 rpm, og de svelger unna rundt 15-18 l/time til sammen Hvordan er forbruket på disse motorene? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
softice Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Jeg har/havde en 2715E og den bruger omkring 4,5-5 L / time ved 1600 rpm. meget stabil motor og billig i reservedele. Motoren sidder i mange landbrugsmaskiner. Hilsen Jan Hvordan er forbruket på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hei Jeg har to 2715-E ombord, og ikke et ondt ord om dem Ved oppstart ryker de mindre enn de fleste Penta, o g hekken holder seg hvit hele sesongen. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
o-hjelen Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 VIS BILDE FORD SABRE 2715 E Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Ca 20 ltr timen på 2400 o/min fullastet båt. Summer Family. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Taco Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Her er bilde av min Ford som visstnok er en mix av 2715E og 2725 og ca 130 hk i følge Haugen Maskin på Langhus. Han mente at vedkommende virkelig hadde "brukt hue" for å gjøre dette og at det så bra ut. Motoren sitter i Årø 28 og går bra. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe konisk luftfilter til å sette på "tuten" der? TACO Sitér dette innlegget Link to post
trebaaten72 Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Her var det flere med Ford motorer ja. Finner mange som spør det samme, men jeg spør en av dere Ford 2715 E eiere her: Har noen av dere en manual av denne motoren? Jo, vi har et arkiv her på Baatplassen av tilnærmet samme motor(er). Klarer meg forsåvidt med dem for generell info. Men det jeg mangler, er iallefall noen tekniske tegninger av motoren - målsatte. De tegninger jeg har funnet til nå, er tilnærmet ubrukelige. Finnes det en sjel der ute som kunne assistert her? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Kan prøve KD Trading eller Lancing Marine Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Bruker ikke annet enn en sil over det innsuget jeg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Ole Olsen Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hei har kjøpt, eller fått en bedford motor. Kansje noen av dere her inne husker han som skulle gi bort både båt og motor her på "plassen" for noen uker siden. Det eneste jeg vet er at det er en 16 ventilers, 110 hk...... Noen her inne som vet om dette er samme motor, eller noe lignende som i denne tråden?? Er jo selvsakt spent på både størrelse å hvordan disse motorene er Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Bedford og Ford motorene er helt forskjellige fabrikkater og har lite til felles med hverandre! Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hadde en 2704 med turbo den var på 150hk. God motor med lite sot og en herlig lyd....Minuset er jo kansje vekt og litt høy fart på tomgang... Sitér dette innlegget Link to post
trebaaten72 Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Takk for tipset Bartesam! Mail til Lancing og svar med vedlegg 10 min senere! Til info for de som måtte lure: 2715E motoren var visst helt lik 2725E motoren i mål, men selvfølgelig litt andre ting på den. Men takk igjen , god hjelp her inn på forumet! mvh Harald Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.