Jump to content

Ford 6-syl. diesel 120 hk, erfaringer?

phjens

Recommended Posts

Denne har vel betegnelsen 2715E i 120 hk-utgaven.

Dette er en nærmest uslitelig maskin som blant annet var levert standard i Grand Banks i en årrekke.

Litt grovbygd etter dagens standard og utgangspunktet var en Ford industrimotor som også hadde et godt rykte.

Det eneste som kan være et obs-punkt på disse er mariniseringen.

Mange er levert med marinisering fra Bowman, noen fra Lehman, osv.

Noen av de amerikanske mariniseringsdelene kan etterhvert være vanskelig å få tak i her i Norge,

og kan igjen være dyre å importere fra USA (f.eks. deler til Lehman).

Ut fra det jeg kjenner disse motorene (har tidligere hatt twin-installasjon med disse),

er dette noe av det mest driftsikre som er laget av motorer i disse årgangene.

Forutsatt at motoren er godt vedlikeholdt,

burde dette være et av de bedre motorvalgene når produksjonsåret er fra ca +/- 1980.

Redigert av Tilde (see edit history)

Ser ut til å være omlakkert.

Disse var som regel lakkert røde da de kom fra Ford.

Ellers står de vitale dataene for slitestyrke og seiglivethet:

6 sylindre fordelt på 6,22 liters samlet sylindervolum og 2500 på maks rpm.

Husker at det var gromlyd under parketten når tvillingene der nede sugde i vei på ca 2200 omdreininger på marsj :cool:

Her er bilde av min Ford som visstnok er en mix av 2715E og 2725 og ca 130 hk i følge Haugen Maskin på Langhus.

Han mente at vedkommende virkelig hadde "brukt hue" for å gjøre dette og at det så bra ut.

Motoren sitter i Årø 28 og går bra.

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe konisk luftfilter til å sette på "tuten" der? ford_2725.jpg

innsug.jpg

TACO

• 1 måned senere...

Her var det flere med Ford motorer ja. Finner mange som spør det samme, men jeg spør en av dere Ford 2715 E eiere her: Har noen av dere en manual av denne motoren? Jo, vi har et arkiv her på Baatplassen av tilnærmet samme motor(er). Klarer meg forsåvidt med dem for generell info. Men det jeg mangler, er iallefall noen tekniske tegninger av motoren - målsatte. De tegninger jeg har funnet til nå, er tilnærmet ubrukelige. Finnes det en sjel der ute som kunne assistert her?

Hei

har kjøpt, eller fått en bedford motor. Kansje noen av dere her inne husker han som skulle gi bort både båt og motor her på "plassen" for noen uker siden.

Det eneste jeg vet er at det er en 16 ventilers, 110 hk......

Noen her inne som vet om dette er samme motor, eller noe lignende som i denne tråden??

Er jo selvsakt spent på både størrelse å hvordan disse motorene er :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...