Bergen Startet 10.Mars.2010 Del på Facebook Startet 10.Mars.2010 Jeg trenger å ha nødstyring og dette er det laget er godt arrangement for i båten. Men jeg mangler "nøkkelen" for å sette på rorstammen. Forrige eier har ikke sett den heller! Spørsmålet er om dette er noen slags standardvare som kan kjøpes noe sted eller om jeg må få lagd en ny. Målene på toppen er ca 30x50mm Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Den kan nok Heitmann skaffe lett. Sikkert ikke dyrere enn å få den laget de blir jo vanligvis levert med båten, klipset fast i ett stuerom e.l Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Jeg har samme løsning på min Sun Odyssey 40, men har heller ikke funnet denne nødrorkulten (forrige eier visste heller ikke i mitt tilfelle noe) . Noen som vet hvor den pleier å være plassert, og hvordan den ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 (redigert) Det er her man kjøper alle de orginale jeanneaudelene på nett. Raskere og billigere enn heitmann. Legg inn riktig modell og du kan bestille hva som helst selv. Tegninger av alt ligger også inne slik at man skjønner hvordan ting skal monteres. http://www.jeanneauparts.com/index.php?cp_...amp;cp_tpl=main Nettsiden er litt tung men funker for deg som gidder å vente. Nødrorkulten til 32,2 koster 215 euro. Redigert 10.Mars.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sebaldus Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Følger ikke dette med båten? Trodde det nesten var et krav? Er med standard på eldre Bavaria i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 (redigert) Jo, den følger med når båten er ny. Fulgte også med på mine to brukte jeanneauer. Er dere sikre på at dere har tømt båten helt og lett skikkelig? Hos meg ligger den i et av cockpitstuerommene og der har den alltid vært. Man roter ikke vekk denne delen.. Redigert 10.Mars.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
camera Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Det var ei flott side du fant fram for oss "Sun Flyer". Takker og bukker ! Sitér dette innlegget Turen er over når jeg kommer til land ! Link to post
Bergen Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Kjente til Jeanneauparts.com men hadde ikke linken her hjemme. Kan ikke fatte at en såpass stor "dings" skal befinne seg ombord uten at hverken jeg eller forrige eier har sett den 215Euro +mva, spørs om ikke en gammel sveisekyndig far skal få lage noe her i bytte med en flaske cognac i stedet............... Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Du kan få teste min når båten kjem til lands, så kan du ta mål av den. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Er du ute etter nødstyring i ISAF - meningen av ordet? (Skal du seile Shetland race f.eks ?) For i såfall hjelper det ikke med en ekstra rorkult. Utdrag fra ISAF Offshore Special Regulations: 4.15 Emergency Steering4.15.1 Emergency steering shall be provided as follows: a) except when the principal method of steering is by means of an unbreakable metal tiller, an emergency tiller capable of being fitted to the rudder stock; b) crews must be aware of alternative methods of steering the yacht in any sea condition in the event of rudder loss. At least one method must have been proven to work on board the yacht. An inspector may require that this method be demonstrated. Så det kreves en nødstyring som funker dersom roret er borte (rudder loss). Tricky den der. Vi har brukt et (nokså teoretisk) opplegg med spinnakerbom som spennes opp med div liner for å kunne presses ned i vannet og styres med vinsjene. Det har blitt godtatt på sikkerhetssjekk, men jeg er glad jeg aldri har behøvd å teste det. En 'formildende omstendighet' er at man ikke nødvendigvis trenger å kunne gå på kryss med nødstyring - det skal holde at man kan klare en eller annen kurs om roret knekker av (og det har faktisk skjedd 2 ganger i løpet av de to Shetland race og 1 North Sea Yacht race som jeg har vært med på - ikke med båten jeg seilte på men andre). Ingen av disse to hadde særlig dreis på nødstyringen, så de ble hentet av kystvakta. Pluss at det lakk ganske heftig inn gjennom hullet etter rorstammen, så de hadde vel behov for pumper og moralsk støtte i tillegg til slep. RED: Fant en link til det ene tilfellet: ..og til et annet tilfelle (som jeg ikke fikk med meg selv om jeg var med på regattaen) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bergen Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Hei og takk for svar For min del er det for å tilfredstille 4.15.1a i reglene som du henviser til, siden båten har rattstyring leser jeg dette som at jeg må ha muligheten å kople rorkult på rorstamme. Har en gammel far som er satt på oppdraget. Hva gjelder punkt b har vel jeg også tenkt på å bruke de påkrevde pøsene til å streke på en side av gangen for å prøve å få litt sving. Om roret er borte burde vel dette fungere? verre er det om roret har låst seg i borde, da er det vel ingenting som vil hjelpe? Men kom gjerne med konkrete tips på hvordan Dere andre har løste akkurat dette kravet! Uansett er regattaen slutt om roret forsvinner og en har da også motor å hjelpe seg med, og ikke har jeg tenkt meg på Shetland Race så akkurat dette punktet tar jeg litt lettere på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.