mateco Startet 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2010 (redigert) Var en snartur innom Biltema forleden dag, og der kikka jeg på det nye kjøleskapet de hadde for salg for under tusenlappen (999,-). Skapet er bygget for 12VDC og 230 VAC, 48 liter volum, termoelektrisk kjøleteknikk (ikke kompressor). Link til Biltema kjøleskap CR48B Synes det er svært billig i forhold til kompressorkjøleskap i samme størrelse! Men kan det brukes om bord i båt tro? Noen formeninger ? Bjørn Redigert 10.Mars.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
tomcat Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Spennende. Var jo billig. Men er ikke termoelektrisk kjøling ganske ineffektivt og strømkrevende? (ala supercool kjøleboks)? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Om du bare skal bruke det på enkelte dagsturer er det en grei løsning. Men at du får maten til å holde særlig lenger er utenkelig. termoelektriske kjøleelementer er "svært" mye dårligere enn kompressor. Og trekker uforhåldsmessig mye strøm. Mitt råd er Styr unna. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Dette er hva bruksanvisning, s #9, sier om termoelektrisk: "Termoelektriske kjølesystemer bruker lengre tid på å kjøle ned den innstrømmende luften enn det et kompressordrevet kjølesystem gjør. • Termoelektriske kjølesystemer er billige i drift og er dessuten mer miljøvennlige enn tradisjonelle systemer, fordi de ikke inneholder CFC-gasser." At det er "billig i drift" er vel avhengig av hva man sammenligner med? Men vil skapet tåle bevegelsene i en båt, eller må det stå loddrett og ubevegeligt hele tiden? ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Permagne Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Hei. Termoelektriske elementer er helt uten bevegelige deler, kun vifte som blåser for å sirkulere luften. Og tåler bevegelser i båten fint. Termoelektriske elementer greier kun å kjøle ned luften så mange grader i forhold til uteluften, så står boksen i et varmt rom blir det i beste fall "svalt" i kjøleboksen. Det er derfor viktig å plassere boksen på en så kjølig plass som mulig. Min erfaring, uten å ha målt dette nøyaktig, er at det er ca 10grader kaldere i boksen enn luften utenfor. Ikke forvent 4 grader... Og boksen bruker forholdsvis mye strøm i forhold til kjøleeffekten. I mine øyne fungerer den til å forsinke oppvarming av drikke og mat man har med på tur, ikke til å kjøle ned varme ting som man handler på tur. Alt avhenger selvfølgelig av hvor lang tid man har, men den har begrenset kapasitet. Per Magne Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Permagne, takk for en grei og oppklarende redegjørelse! Igjen sakset fra bruksanvisningen, s#7 "Dette kjøleskapet gjør bruk av termoelektrisk kjøleteknikk (ingen kompressor). Kjøleskapet er ikke beregnet for bruk på varme steder som i garasje, lager eller utendørs, da det er konstruert for å kjøle ned til maksimalt 30 °C under omgivelsestemperaturen." Må si det er fristende å prøve i båten til den prisen! Om det ikke svarer til forventningene så kan man jo alltids benytte det til nattbord/minibar på soverommet i heimen ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sealine37 Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 At kjøleskapet ikke bør bygges inn i vegg eller skap gjør det jo litt mindre kvalifisert for båtbruk. Kanskje like greit med en kjøleboks da? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Det fungerer sikkert greit i båt men du skal nå ha litt av en batteribank for og holde pilsen kald med peltierelementer. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Det står ingenting om strømforbruket...? Det er ihvertfall mye høyere enn på et skap med kompressor. Blir jo som en vanelig 12 volts kjølebag det, bare større ! En annen ting er støynivå på vifta.. ikke noe skrevet om det heller.. Og hvor blir kondesvannet av ? Men det spørs jo på bruken. Billig og sikkert effektivt, men jeg ville ikke hatt det som kjøleskap nummer 1 ! Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 At kjøleskapet ikke bør bygges inn i vegg eller skap gjør det jo litt mindre kvalifisert for båtbruk. Kanskje like greit med en kjøleboks da? Enig med deg der,det er vel svært få båter dette kan brukes i,når det ikke kan innebygges.Når det itillegg er strømsluker som en kjøleboks,ville jeg holdt meg klar.Bedre å kjøpe skikkelig skap med det samme,så er problemet løst,selv om prisen 5 dobles. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Hva er standard i kjøleboksene i nye båter? Er det alltid med kompressor? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Tolema selger Isoterm 49Liter for 3995kr, bedre kjøp en biltema sitt.... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 At denne teknikken er mindre effektiv en tradisjonell kompressorkjøleaggregat kan skrives under på. Og er den like lite effektiv som disse "kjølebagene" som er å få kjøpt i ulike størrelser og utførelser for noen hundrelapper, kan en iallefall glemme å sette inn lunkne produkter og forvente disse nedkjølt innen akseptabel tid. Disse apparatene er vel mest egnede for allerede nedkjølte produkter, og åpnes boksen/skapet for ofte en varm sommerdag kommer en neppe i mål med nedkjøling av produkter til akseptable 4+ grader anyway. I en tidligere båt hadde jeg en slik løsning, og dette fungerte dårlig. 1. Skapet måtte settes i drift helst flere timer før det skulle gjøre "jobben" 2. En måtte være påpasselig med å lempe varene på plass straks det forlot kjølen på butikken om en skulle ha håp om å holde temperaturen noenlunde nede. Glem nedkjøling av lunkne kjølevarer er min erfaring. 3. Ved 20-35 grder i lufta kan en få fornemmelse av at skapet kjøler godt ved å kjenne på temperaturen, selv om temperatur gjerne ikke ble lavere en +10 grader om en kontrollerte med termometer, og da holder faktisk ikke melk og kjølevarer særlig lenge. 4. Båten jeg har nå inneholder ett norcold kompressorkjøleskap, en ny verden åpnet seg, dette holder mål på lik linje med kjøleskapet hjemme, samt at strømforbruket er laaaangt mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) Hva er standard i kjøleboksene i nye båter? Er det alltid med kompressor? Jeg har ikke vært borte i en eneste båt som ikke har kompressor-motor, om kjøleskap er standard. Ihvertfall om vi snakker om båter mellom 21 og 50 fot...Men det kan jo hende det finnes et unntak i noen mindre modeller... Redigert 10.Mars.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Fungerer den like godt som en vanlig kjøleboks på 12v er den sikkert mer en bra nok vil jeg tro. Selv har jeg 12v kjøleboks i båten og i bilen på tur og holder maten kald. Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 har et tilsvarende i båten min, ikke å anbefale bruke veldig mye strøm, mitt er kjøpt på jula men ser akkurat likt ut. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Smaapala Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Her syns jeg Biltemma er svært forsiktig med å fortelle om strømforbuket, Ja i det hele tatt fant jeg ikke tekninske data på annen måte en flettet inn i tekst. Srømforbruket på ett slik skap vil jeg tippe til minst 5 ampere og da skal du ha mye batteri. Kjøpte en slik kjøle boks med samme prinsippet for å ha på en biltur og må si kjøle effekten var ikke mye å skryte av selv om den også gikk om natta på 220 volt. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Selv har jeg 12v kjøleboks i båten og i bilen på tur og holder maten kald. Sant nok ! Fint når du er på tur, men værre med forbruket (som nevt) når du skal ligge stille en helg.. og om du gjør det så vil jeg ikke anbefale denne løsningen.. Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Termoelektriske elementer heter i virkeligheten peliter element. Dette er ett kjeramisk element der man overfører varme fra den ene siden til den kalde. Kort sagt så kan man lett oppnå en temperatur forskjell fra den ene siden til den andre på så mangen grader man vil. Man kan med andre ord lett lage en fryse boks med denne metoden, men det vil kreve mye strøm i båt sammenheng. Det er bare å slå opp i wikipedia å lese til øyet blir vått Jeg har ett tilsvarende kjøleskap på Sunbridgen min, dette kjøler lett ned til +2 grader, og da er temperaturen der skapet står ca + 30 grader. Men det bruker mye strøm. Skal du gjøre det billig og kun være vekke en helg, så er det bare å bruke fryse elementer i begynnelsen Det lønner seg som det gjør med alle andre kjøleskap, kjør skapet på full gass når motoren går. Kjøl det ned så langt det går. Når motoren stopper så skrur du temperatur opp. Til den prisen som det skapet koster så hadde jeg ikke nølt med å kjøpe det for dags eller helgeturer. Til 14 dagers ferie i båten på sommeren å hadde jeg nok spandert på meg ett vanlig skap med kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Har et igloo kjøleskap/boks som bruker samme kjølemetode som biltema sin. Den isolerer godt, så det er ikke nødvendig å ha det gående 24 timer i døgnet. Starter med den kald, har tilkoblet landstrøm og tidsbryter for at det ikke skal fryse. Lar det gå mens jeg er underveis og deretter tar jeg ut og inn strømpluggen slik at det står på under halve tiden ved landligge. Natten har jeg det av. Klarer meg da i en uthavn i en helg. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Når det gjelder strømforbruk så er også jeg forundret over at det ikke er oppgitt i spesifikasjonene! Men det må da gå an å få kobla det opp hos Biltema for deretter å måle med et ampermeter? Skal forsøke å få ordna en demo neste gang jeg besøker Biltema! (Har en bekjent som jobber der) Sette inn f.eks. 4 ltr med vann +20 grader C. Håper da å få sjekka strømforbruk, temperaturfall over tid, og lyd nivå! Skulle også hatt et instrument som viste hvor lang tid termostaten kobler inn ved stabil temp! Dvs. når testvannet har nådd skapets "sett-temp"! (Vil kunne si noe om skapets isolasjonsevne) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
index Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 men du skal nå ha litt av en batteribank for og holde pilsen kald med peltierelementer. Jeg har et Supercool kjøleskap i båten. Det trekker 2,5A ved kontinuerlig drift, kontra et kompressorskap som ligger på 1-1,5A. Så det bruker mer ja, men noen kjempebatteribank trenger du da ikke! Men det må da gå an å få kobla det opp hos Biltema for deretter å måle med et ampermeter? Det er ikke verre enn å ta seg en tur på Biltema og lese hva som står på baksiden på kjøleskapet! Forbruket er garantert oppgitt der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Permagne Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Det er veldig viktig at disse boksene står på godt ventilerte plasser. Er det lite ventilasjon så vil det lokale klimaet på kjøleelementets varme side bli svært varmt og da vil det ikke bli noe kjøling i det hele tatt. All strømmen man sender inn i boksen blir til varme, pluss all den varmen som hentes ut fra boksen, så det er mye varme som skal ventileres bort. Et annet poeng som jeg synes er greit å ha i bakhodet hvis kjøling er litt "verdifullt". En kjøleboks med lokk på toppen tar vare på all den kalde lufta når den åpnes, mens i et kjøleskap vil all den kalde lufta renne ut når døra åpnes. På dene måten vil man i et kjøleskap måtte kjøle ned all lufta i kjøleskapet på nytt, hver gang døra åpnes. Jeg har kjøleboks med peltier, tror ikke jeg ville hatt skap med den samme teknologien. Mange liker å mekke litt, meg inkludert. En tanke er jo å skifte ut kjølinga på den varme siden med vannkjøling som man har på mange prosessorer, det er jo nok av "kaldt" vann som har mye bedre kjølekapasitet og er kaldere enn luft. Per Magne Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 (redigert) Var på BT i dag og knipsa noen bilder av oppgitte spesifikasjoner: Så kan leseren selv vurdere!!! Bjørn Redigert 31.Mars.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gullfisk Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Hvis man antar at effektbehovet (W) er likt for 12V og 230V: 75w:12V=6,25A forbruk 75wx24t=1,8Kwt 1Kw:1,8Kw=0,55= bergnet drifttid i overkant av halve døgnet ved 15gr 6,25x24tx0,56=84Ah pr døgn ved 15gr. Hva det oppgitte strømtrekket på 0,55A skal indikere vet jeg ikke.Hvis det skal være gjennomsnittlig forbruk, synes jeg det er for lavt. Ut fra min erfaring med slike kjøleanlegg, vil jeg tippe drifttiden ligger langt over dette. Problemet med slike bokser, i mine øyne, er ikke at de bruker mye strøm, men at de går stort sett hele tiden. Synes ikke de egner seg til annet enn å utsette oppvarmingen av allerede kalde varer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.