Jump to content

Biltemas nye 12V kjøleskap, passer det i båt?

mateco

Recommended Posts

Var en snartur innom Biltema forleden dag, og der kikka jeg på det nye kjøleskapet de hadde for salg for under tusenlappen (999,-).

Skapet er bygget for 12VDC og 230 VAC, 48 liter volum, termoelektrisk kjøleteknikk (ikke kompressor).

Link til Biltema kjøleskap CR48B

Synes det er svært billig i forhold til kompressorkjøleskap i samme størrelse!

Men kan det brukes om bord i båt tro?

Noen formeninger ?

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dette er hva bruksanvisning, s #9, sier om termoelektrisk:

"Termoelektriske

kjølesystemer bruker lengre tid på å kjøle

ned den innstrømmende luften enn det et

kompressordrevet kjølesystem gjør.

• Termoelektriske kjølesystemer er billige i

drift og er dessuten mer miljøvennlige enn

tradisjonelle systemer, fordi de ikke inneholder

CFC-gasser."

At det er "billig i drift" er vel avhengig av hva man sammenligner med?

Men vil skapet tåle bevegelsene i en båt, eller må det stå loddrett og ubevegeligt hele tiden?

???

Bjørn

Hei.

Termoelektriske elementer er helt uten bevegelige deler, kun vifte som blåser for å sirkulere luften. Og tåler bevegelser i båten fint.

Termoelektriske elementer greier kun å kjøle ned luften så mange grader i forhold til uteluften, så står boksen i et varmt rom blir det i beste fall "svalt" i kjøleboksen. Det er derfor viktig å plassere boksen på en så kjølig plass som mulig. Min erfaring, uten å ha målt dette nøyaktig, er at det er ca 10grader kaldere i boksen enn luften utenfor. Ikke forvent 4 grader...

Og boksen bruker forholdsvis mye strøm i forhold til kjøleeffekten. I mine øyne fungerer den til å forsinke oppvarming av drikke og mat man har med på tur, ikke til å kjøle ned varme ting som man handler på tur. Alt avhenger selvfølgelig av hvor lang tid man har, men den har begrenset kapasitet.

Per Magne

Permagne, takk for en grei og oppklarende redegjørelse!

Igjen sakset fra bruksanvisningen, s#7

"Dette kjøleskapet gjør bruk av termoelektrisk

kjøleteknikk (ingen kompressor).

Kjøleskapet er ikke beregnet for bruk på

varme steder som i garasje, lager eller

utendørs, da det er konstruert for å kjøle

ned til maksimalt 30 °C under omgivelsestemperaturen."

Må si det er fristende å prøve i båten til den prisen!

Om det ikke svarer til forventningene så kan man jo alltids benytte det til nattbord/minibar på soverommet i heimen ! :lol:

Bjørn

Det står ingenting om strømforbruket...? Det er ihvertfall mye høyere enn på et skap med kompressor. Blir jo som en vanelig 12 volts kjølebag det, bare større ! En annen ting er støynivå på vifta.. ikke noe skrevet om det heller.. Og hvor blir kondesvannet av ? Men det spørs jo på bruken. Billig og sikkert effektivt, men jeg ville ikke hatt det som kjøleskap nummer 1 !

At kjøleskapet ikke bør bygges inn i vegg eller skap gjør det jo litt mindre kvalifisert for båtbruk. Kanskje like greit med en kjøleboks da?

Enig med deg der,det er vel svært få båter dette kan brukes i,når det ikke kan innebygges.Når det itillegg er strømsluker som en kjøleboks,ville jeg holdt meg klar.Bedre å kjøpe skikkelig skap med det samme,så er problemet løst,selv om prisen 5 dobles. :yesnod:

At denne teknikken er mindre effektiv en tradisjonell kompressorkjøleaggregat kan skrives under på. Og er den like lite effektiv som disse "kjølebagene" som er å få kjøpt i ulike størrelser og utførelser for noen hundrelapper, kan en iallefall glemme å sette inn lunkne produkter og forvente disse nedkjølt innen akseptabel tid. Disse apparatene er vel mest egnede for allerede nedkjølte produkter, og åpnes boksen/skapet for ofte en varm sommerdag kommer en neppe i mål med nedkjøling av produkter til akseptable 4+ grader anyway.

I en tidligere båt hadde jeg en slik løsning, og dette fungerte dårlig.

1. Skapet måtte settes i drift helst flere timer før det skulle gjøre "jobben"

2. En måtte være påpasselig med å lempe varene på plass straks det forlot kjølen på butikken om en skulle ha håp om å holde temperaturen noenlunde nede. Glem nedkjøling av lunkne kjølevarer er min erfaring.

3. Ved 20-35 grder i lufta kan en få fornemmelse av at skapet kjøler godt ved å kjenne på temperaturen, selv om temperatur gjerne ikke ble lavere en +10 grader om en kontrollerte med termometer, og da holder faktisk ikke melk og kjølevarer særlig lenge.

4. Båten jeg har nå inneholder ett norcold kompressorkjøleskap, en ny verden åpnet seg, dette holder mål på lik linje med kjøleskapet hjemme, samt at strømforbruket er laaaangt mindre.

Her syns jeg Biltemma er svært forsiktig med å fortelle om strømforbuket, Ja i det hele tatt fant jeg ikke tekninske data på annen måte en flettet inn i tekst.

Srømforbruket på ett slik skap vil jeg tippe til minst 5 ampere og da skal du ha mye batteri.

Kjøpte en slik kjøle boks med samme prinsippet for å ha på en biltur og må si kjøle effekten var ikke mye å skryte av selv om den også gikk om natta på 220 volt.

Smaapala

Termoelektriske elementer heter i virkeligheten peliter element. Dette er ett kjeramisk element der man overfører varme fra den ene siden til den kalde.

Kort sagt så kan man lett oppnå en temperatur forskjell fra den ene siden til den andre på så mangen grader man vil. Man kan med andre ord lett lage en fryse boks med denne metoden, men det vil kreve mye strøm i båt sammenheng.

Det er bare å slå opp i wikipedia å lese til øyet blir vått :smiley:

Jeg har ett tilsvarende kjøleskap på Sunbridgen min, dette kjøler lett ned til +2 grader, og da er temperaturen der skapet står ca + 30 grader. Men det bruker mye strøm.

Skal du gjøre det billig og kun være vekke en helg, så er det bare å bruke fryse elementer i begynnelsen :wink:

Det lønner seg som det gjør med alle andre kjøleskap, kjør skapet på full gass når motoren går. Kjøl det ned så langt det går. Når motoren stopper så skrur du temperatur opp.

Til den prisen som det skapet koster så hadde jeg ikke nølt med å kjøpe det for dags eller helgeturer. Til 14 dagers ferie i båten på sommeren å hadde jeg nok spandert på meg ett vanlig skap med kompressor.

Har et igloo kjøleskap/boks som bruker samme kjølemetode som biltema sin. Den isolerer godt, så det er ikke nødvendig å ha det gående 24 timer i døgnet. Starter med den kald, har tilkoblet landstrøm og tidsbryter for at det ikke skal fryse. Lar det gå mens jeg er underveis og deretter tar jeg ut og inn strømpluggen slik at det står på under halve tiden ved landligge. Natten har jeg det av. Klarer meg da i en uthavn i en helg.

Når det gjelder strømforbruk så er også jeg forundret over at det ikke er oppgitt i spesifikasjonene!

Men det må da gå an å få kobla det opp hos Biltema for deretter å måle med et ampermeter?

Skal forsøke å få ordna en demo neste gang jeg besøker Biltema!

(Har en bekjent som jobber der)

Sette inn f.eks. 4 ltr med vann +20 grader C.

Håper da å få sjekka strømforbruk, temperaturfall over tid, og lyd nivå!

Skulle også hatt et instrument som viste hvor lang tid termostaten kobler inn ved stabil temp! Dvs. når testvannet har nådd skapets "sett-temp"! (Vil kunne si noe om skapets isolasjonsevne)

Bjørn

men du skal nå ha litt av en batteribank for og holde pilsen kald med peltierelementer.

Jeg har et Supercool kjøleskap i båten. Det trekker 2,5A ved kontinuerlig drift, kontra et kompressorskap som ligger på 1-1,5A. Så det bruker mer ja, men noen kjempebatteribank trenger du da ikke!

Men det må da gå an å få kobla det opp hos Biltema for deretter å måle med et ampermeter?

Det er ikke verre enn å ta seg en tur på Biltema og lese hva som står på baksiden på kjøleskapet! Forbruket er garantert oppgitt der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er veldig viktig at disse boksene står på godt ventilerte plasser. Er det lite ventilasjon så vil det lokale klimaet på kjøleelementets varme side bli svært varmt og da vil det ikke bli noe kjøling i det hele tatt. All strømmen man sender inn i boksen blir til varme, pluss all den varmen som hentes ut fra boksen, så det er mye varme som skal ventileres bort.

Et annet poeng som jeg synes er greit å ha i bakhodet hvis kjøling er litt "verdifullt". En kjøleboks med lokk på toppen tar vare på all den kalde lufta når den åpnes, mens i et kjøleskap vil all den kalde lufta renne ut når døra åpnes. På dene måten vil man i et kjøleskap måtte kjøle ned all lufta i kjøleskapet på nytt, hver gang døra åpnes.

Jeg har kjøleboks med peltier, tror ikke jeg ville hatt skap med den samme teknologien.

Mange liker å mekke litt, meg inkludert. En tanke er jo å skifte ut kjølinga på den varme siden med vannkjøling som man har på mange prosessorer, det er jo nok av "kaldt" vann som har mye bedre kjølekapasitet og er kaldere enn luft.

Per Magne

• 3 uker senere...

Hvis man antar at effektbehovet (W) er likt for 12V og 230V:

75w:12V=6,25A forbruk

75wx24t=1,8Kwt

1Kw:1,8Kw=0,55= bergnet drifttid i overkant av halve døgnet ved 15gr

6,25x24tx0,56=84Ah pr døgn ved 15gr.

Hva det oppgitte strømtrekket på 0,55A skal indikere vet jeg ikke.Hvis det skal være gjennomsnittlig forbruk, synes jeg det er for lavt.

Ut fra min erfaring med slike kjøleanlegg, vil jeg tippe drifttiden ligger langt over dette. Problemet med slike bokser, i mine øyne, er ikke at de bruker mye strøm, men at de går stort sett hele tiden. Synes ikke de egner seg til annet enn å utsette oppvarmingen av allerede kalde varer.

:easter:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...