Jump to content

Biltemas nye 12V kjøleskap, passer det i båt?

mateco

Recommended Posts

6,25x24tx0,56=84Ah pr døgn ved 15gr.

Da forutsetter du at det går hele tiden. Mitt Supercool bruker som sagt 2,5A i snitt, men disse skal visstnok være mer effektive. Så om vi regner rundt 4A i snitt på Biltema skapet så er vi vel nærmere sannheten.

Men jeg ville uansett ikke hatt et slikt i båten da, jeg synes egentlig mitt trekker mer enn nok....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har selv fra 1999 hatt 2 stk termoelektriske kjølebokser på 18 og 26 liter (peltier-element) fram til jeg for 2 år siden kjøpte en Isotherm TB32 kjøleboks på 32 liter. Strømforbruket ble KRAFTIG redusert (selv med større volum i boksen) samtidig som boksen mye raskere blir kald innvendig selv uten mat og drikke som på forhånd er kjølt ned. Jeg angrer ikke et sekund på overgang fra termoelektrisk til kompressor og synes etter de erfaringene jeg har hatt at termoelektriske kjølebokser egner seg dårlig for bruk ombord i båt, særlig på overnattingsturer. For meg var det forskjellen mellom å kunne la boksen (kompressor) stå på hele døgnet når vi var på flere dagers overnattingsturer til forskjell fra tidligere å ikke kunne la kjøleboksen stå på hele tiden (måtte ofte slåes av om natten).

Dataene på de termoelektriske boksene jeg hadde var en kontinuerlig strøm på fra 3,5 til 4,2 A, mens Isotermboksen med Danfosskompressor er oppgitt til 0,7 A i snitt og kan stilles mellom -10 og +10 grader (kr.3980,- på seatronic.no). Det er jo en BETYDELIG forskjell med unntak av de første timene kompressorkjøleskapet er i drift da kompressoren går en større del av tiden.

Her er forresten data fra en tidligere test i Båtmagasinet som viser BETYDELIGE forskjeller i strømforbruk. Isoterm sin testede kompressorboks (ligner på min) bruker som eksempel nesten bare 1/8 av de termoelektriske som bruker mest strøm til under det halve av de termoelektriske som bruker minst (Supercool): http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...36?OpenDocument

kjoelebokser.gif

Redigert av Helge (see edit history)
Et kjøleskap på 48 L hadde jeg aldri valgt, alt for lite. Jeg har selv et på 135 L ombord, .....
Mitt Supercool er ikke mer enn 25 liter :blush: . Må være unormal jeg da, som greier meg med dette...

Hver sine behov og ikke minst muligheter mht størrelse på kjøleboks/skap. Er vel ikke mye aktuelt med 135 liter kjøleskap (eller større) i en 20 til 24 fot daycruiser...? Men de som har cabincreuisere på 30 til 40 fot (og større) kan vel tillate seg å bruke litt plass ombord på et stort kjøleskap :yesnod:

Selv har jeg en 32 liter kjøleboks med Danfoss kompressor. Skulle noen ganger gjerne hatt større boks mht å få plass til den man ønsker i boksen, men på den annen side tar den boksen allerede mer enn nok av plassen ombord.

Redigert av Helge (see edit history)

Hei

Styr unna alle typer av denne kjølemetoden (Biltema eller Supercool), bruker masse strøm og klarer ikke en deltaT som er akseptabel på varme sommerdager. Hadde Supercool element i min forrige TResfjord med 100 liter boks, men den klarte ikke å holde selv etter inkjøpe av nye kjølevifter fra Sleipner. Byttet til Isoterm kompressoranlegg og en ny verden åpnet seg. Kald melk på glodvarme somerdager og smøret var faktisk hardt selv når gradestokken viste 25+ !

I tillegg fikk jeg muligheten til å lage isbiter i den lille fryseren i den ovale fordamperen. GT med is er verdt hele prisforskjellen mellom Isoterm og Biltema spør du meg!

God påske !

Tjorven III

Da forutsetter du at det går hele tiden. Mitt Supercool bruker som sagt 2,5A i snitt, men disse skal visstnok være mer effektive. Så om vi regner rundt 4A i snitt på Biltema skapet så er vi vel nærmere sannheten.

Men jeg ville uansett ikke hatt et slikt i båten da, jeg synes egentlig mitt trekker mer enn nok....

0,56 var faktoren for hvor mye av døgnet den gikk. :smiley:

Og den faktoren var vel ved +15oC? Håper det blir varmere enn det til sommeren, og da blir nok den faktoren ennå dårligere. Min erfaring med kompressorskap er at det kun går ca. 20% av tiden om sommeren når det er godt og varmt ute. Så gangtiden på BT-skapet er laaangt fra så positiv.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har noe ala fra waeco. Det kjøler 20 grader under. Bruker 55W på 12 V og 65W på 220V

På sommerstid går det stort sett kontiurnerlig hele dagen men stopper litt på nattestid.

Som ekstra triks har jeg lagt inn frosne kjøleelementer for å hjelpe til.

Fungerer bra. Har ikke brukt det så mye men fikk fyra det opp i kveld :wink:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Sto ett gammelt Engel skap i Mariell når vi kjøpte den.

Skramlet og bråkte, brukte en masse strømog hadde dårlig kjøling.

Erstattet dette med ett Isotherm 185ltr.

Nesten lydløst, strømforbruket inbiller jeg meg er mer enn halvert.

Av mindre Isotherm skap har jeg god erfaring med det på 49ltr.

God plass i det skapet til tross for beskjedene ytre mål.

Isotherm er i mine øyne god kvalitet til en fornuftig pris og kan anbefales.

Uansett til fastmontert kjøling er det kun kompressor skap/boks som gjelder.Thermo elektrisk er brukenes i kjølebokser for dagsturer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...