Jump to content

Behandling av jernkjøl, hvilken grunning?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg skal pusse all malingen og rusten av jernkjølen på båten min, og male den opp med 2 komponent. Men trenger litt tips til hva jeg skal bruke.

Hva er best å bruke av disse to:

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Malin...last-og-metall/

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Malin...k/Epoxi-primer/

Kan jeg male over med bunnstoff rett oppå dette?

Noen som anbefalte meg Jotamastic 87, men dette er vel like bra?? Kan jeg spraye ned hele kjølen med Rød Ferro-bet etter jeg har pusset?

Min forige stålbåt lå på sjøen i 2 år med bare 2 strøk jotamastik.Det var nermest ingen rustangrep etter den tiden selv uten noe mere malings beskyttelse.Så jeg hadde definetift brukt den til de to første strøkene før toppstrøk og så bunnstoff.Prismessig så er det jo ikke mye som skiller,kjølen din kan jo ikke være så stor.

Sendte samme spørsmål til International for ei stund sidan og fekk følgande anbefaling:

(då sjølvsagt basert på International sine produkter)

----------------------------

Hvis du har muligheten for sandblåsing så er det den beste behandlingen.

Her er noen viktige punkter ved priming:

1) Blås kjølen til SA 2.5. Fjern sand, støv etc. med et løsningsmiddel

som går raskt, f.eks. VC General Thinner.

2) Påfør et strøk VC Tar2 fortynnet 5 - 10% med VC General Thinner så

snart som mulig etter blåsing. Påfør gjerne med en bred kost/pensel.

Dette sikrer heft og god kontakt mellom primer og emne.

3) Se til at alt stål/jern er dekket og at kanter etc. er godt dekket

med primer. La produktet tørke +2 timer i tilegg til tabell på boksen.

4) Påfør ytterligere 4 - 6 strøk VC Tar2 ufortynnet.

5) Min. 2 strøk VC 17m Extra.

Håper dette er deg til hjelp!

----------------------------

Det er nok mange vegar til målet her, men det som går att i dei fleste er at sandblåsing er absolutt anbefalt for å få eit bra grunnlag for vidare behandling. Vidare er det viktig at det går så kort tid som mogleg mellom sandblåsing og påføring av første lag med grunning. Og da snakker me om minutter og ikkje timer/dager (20min har eg sett anbefalt, men å få det til i praksis kan nok vera ein utfordring)

Helsing Rossicus

ser ut som om jotamastic bare selges i 5 liters spann. hva er et bra alternativ ?Trenger vel knapt en liter på kjølen min.

Det kan sikkert stemme, Jotamastic er det som proffer bruker på skip, oljeinstallasjoner etc. Jotun markedsfører ikke dette mot småbåtbransjen. Men skal du benytte en del ti litere blir det en god del billigere. Må i såfall spesial bestilles. Jotamastic kan legges på i to tykke lag, mens andre mer tyntflytende epoxy grunninger må påføres i 3-6 lag. Over epoxyen må du som regel påføre et strøk grunning i henhold til bruksanvisning, før bunnstoff påføres. Men gjør alt grunn arbeide grundig og påfør heller ett lag epoxy for mye enn for lite- så slipper man å gjøre alt arbeidet på nytt etter bare et par år.

Redigert av atletico1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...