FM 8-12 Startet 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2010 vet diesel ikke er like brannfarlig å som regel mer økonomisk i forbruk men ellers? trålet denne plassen opp å ned å finner mer prob med diesel fremfor bensin spesielt en volvo serie...skal ikke si navn...fortell beskriv å belær Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 vet diesel ikke er like brannfarlig å som regel mer økonomisk i forbruk Du svarte jo på spørsmålet selv Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Slipper å bytte tennplugger og får aldri gass i forruskeren Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Burgermeister Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Diesel er meir driftssikker og den held seg betre i verdi og er mykje lettare å få solgt. Minus er innkjøpsprisen som er ein god del høgare enn en bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 lettere å få tak i diesel på kaiene rundt om hvis man skal på ferietur, samt at man slipper å fylle så ofte (lengre rekkevidde) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
FM 8-12 Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 driftsikker? trålet dette forumet opp å ned å ser mye prob med diesel å litt mindre med bensin... lite eldre bensinmotorer med prog også... kansje bare jeg leser å teller feil da se ja enig at en diesel er bedre i forbruk som regel å holder bedre enn NYE bensin motorer men eldre njaaaa min venn njaa Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 lettere å få tak i diesel på kaiene rundt om hvis man skal på ferietur, samt at man slipper å fylle så ofte (lengre rekkevidde) den der er helt sann å veier MYE opp Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 og så er det liksom noe trygt med dieselen.. i båt. men utenbordsmotor er jo også relativt trygt etter min erfaring da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
FM 8-12 Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 og så er det liksom noe trygt med dieselen.. i båt. men utenbordsmotor er jo også relativt trygt etter min erfaring da. lukket drivstoff linje er lukket...skjønner viss lekasje oppstår men det er mennskefeil....er det ikke? grunn til at bensin fortsatt selger vel... men skjønner diesel argumentet pga brannfare menn ellers uten mennskelig svikt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 vet diesel ikke er like brannfarlig å som regel mer økonomisk i forbruk men ellers? Problemet med bensin er ikke at den er brannfarlig, men at den er eksplosjonsfarlig. Bensindamp i et lukket rom og en gnist fra startmotoren = bombe. Bensinmotorer har dessuten mer rælamikk som ikke liker seg så godt i maritimt miljø: forgasser, stifter, coil, etc. Diesel brenner om du setter fyr på den, men den danner ikke eksplosjonsfarlig gass ved normale temperaturer, og den eksploderer ikke; den tåler godt både en og to gnister uten at det blir katastrofe. Dessuten, har du først fått en dieselmotor i gang, så går den så lenge den får luft og diesel. får aldri gass i forruskeren ...for ikke å snakke om gass i forskiteren... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Teerex Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 de fleste moderne dieselmotorer trenger også strøm for å gå, dessverre Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KOB Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 de fleste moderne dieselmotorer trenger også strøm for å gå, dessverre Jepp. Det kan jeg skrive under på..... Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
nimbuster Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Sikkert et godt spørsmål...men vanskelig å svare på. Store bensinmotorer har aldri vært ettertraktet, så når ingen vil ha dem blir de heller ikke produsert. Små bensinmotorer derimot er helt ok, både som påhengsmotorer og som inboards, men i dag mest som påhengsmotor. Tror nok du er inne på det med forbruk og vedlikehold. For mange år siden ble det utviklet en diesel påhengsmotor, i Russland av alle steder. Ingen betinget suksess. Siden har det meg bekjent ikke vært etterspørsel etter diesel påhengs. En moderne dieselmotor i en mindre påhengs vil mest sannsynlig bli for dyr, og ha for høyt støynivå også. Men, hvis det utvikles mellomstore til store bensinmotorer, som bruker mindre drivstoff, som er lettere i vekt og som koster mindre i innkjøp, ja da har vi en ny rennesanse for bensinmotoren i båt. De siste årene har godt over 80 % av nybilkjøperne valgt diesel, selv om bensinalternativet finnes. Rart? Nei, ikke i det hele tatt. -bedre drivstofføkonomi, mindre vedlikehold, vesentlig bedre effekt på lave turtall osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) hvorfor diesel framfor bensin er fordi gamle myter lever i beste velgående. Diesel har ingenting i en day/weekendcruiser å gjøre utenom en kjører veeldig langt. Om en setter opp regnestykket så vil det vise at bensin er billigere totalt sett for den gjengse båtbruker og vel så det. Å si at store bensinmotorer aldri har vært ettertraktet eller at ingen kjøper de og at de ikkje blir produsert er det mest snevre eg har hørt i heile mitt liv. Akuurat som norge er det store markedet i båtmotorverden jeez Om en ser over dammen så er der bensinmotorer i alle båtstørrelser. Gjerne 2* V8 under dørken. vedlikeholdeet er også meir omfattened på en dieselmotor enn en bensin. Noe prisen for en service taler sitt tydelige språk om. Bensinmotorer ER lettere og koster mykje mindre enn diesel så om du åpner øya så vil du sjå at rennesansen du snakker om er her. Slik det er nå er det dieselen som er den mest fintfølende og har mest elektronikk og avanserte greier mens bensinen er den sikre low tech maskinen. Altså er situasjonen snudd på hodet i forhold til før. Redigert 10.Mars.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 (redigert) http://www.megoutboard.com/photo_gallery_1.php#nogo Snart 2 år gammel artikkel... hva skjer ? http://www.megoutboard.com/images/Diesel-Article.jpg Redigert 10.Mars.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TPBS-277 Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Må bare forte meg og si at for min egen del så er det ingen musikk på denne jord som er nydeligere en en potent big block v8 som synger en serenade på 7000 o/min eller mere. Men man må jo også se de sørgelige fakta i virkeligheten med at en bensin motor blir totalt tilsidesatt iforhold til dreimomentet i en diesel motor på samme volum og forbruk. Dette av den enkle grunn at diesel har en mye høyere brennverdi en bensin.Det vil folkelig sakt bety at det er mere mat i dieselen pr liter en bensin. Forsjellen i dreimoment er mere en stor nok til og oppveie for vekt forsjellen på motorene. Hestekrefter er det du helst bruker til akselerasjon og dreimomentet brukes i en oppforbakke. Siden en båtmotor i praksis går i oppforbakke hele tiden så vinner (desverre) dieselen kampen om vinnerplassen i båter til slutt. Selv om en trippel installasjon i min båt med 3 stk nitromatede 760cid kieth black motorer hadde vært så nerme en mans våte drømm som det er mulig og komme. Men inntil bensinen kommer ned til 60 øre literen så er jeg redd det blir et diesel kompromiss ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 hestekrefter er toppfart , dreimoment er akselerasjon. At en bensin har lavere dreimoment enn en tilsvarende diesel er ikkje sant. En turbodiesel derimot. Om man tar en likedan turbobensin så vil den yte meir enn dieselen. At bensinmotoren vil dra meir suppe er ingen tvil om. Bensinmotoren er billigere i innkjøp og billigere å eige men er dyrere ved pumpa. Så det blir et spørsmål om båtens størrelse og hvor mange timer man kjører. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 hestekrefter er toppfart , dreimoment er akselerasjon. Da må jeg jaggu få refundert alle de penger som skoleverket har fått av meg igjennom årene. Om den påstanden er riktig så må jaggu noen tipse hele dragracing miljøet om at en turbodiesel vil revolusjonere sporten. Snålt at det aldri har luktet diesel i depoet på gardermoen. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 http://www.tu.no/innsikt/nyeteknologier/article56300.ece jeg er ikke alene om og ta helt feil tydeligvis. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 med med støynivået på små snekkemotorer bensin vs diesel? Hvordan vil en f.eks Marna bensinmotor oppleves i forhold til min 2 syl yanmar diesel på 15 hk? Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 somregel så går en bensin stillere og med mindre vibrasjoner en diesel.serlig små motorer. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Mener å huske at bensin har tennpunkt på rundt -38 grader (starter å fordampe), og diesel har tennpunkt på +70 grader. Skal du ha fyr i ei bøtte med diesel må en varme opp overflaten før det antenner. Rører man i bøtten menst det brenner på toppen slukker det pga nedkjøling fra dieselen under. Føler meg også klart mye tryggere med diesel i båt enn bensin. Men blir det først skikkelig fyr/varme tror jeg dieselen brenner vel så godt hvis ikke bedre enn bensin. Mye energi i denne suppa...... Tror også dieselmotorer har bedre virkningsgrad/effekt enn bensin. Derfor vil nye dieslelmotorer i bil slite med å få opp temperaturen når det er bikkjekaldt ute. Noen har faktisk egen varmer for å holde temperaturen. Sikkert noen dieselproffesorer her inne som kan forklare dette bedre.... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Men man må jo også se de sørgelige fakta i virkeligheten med at en bensin motor blir totalt tilsidesatt iforhold til dreimomentet i en diesel motor på samme volum og forbruk. Forsjellen i dreimoment er mere en stor nok til og oppveie for vekt forsjellen på motorene. nja. ta en 2l sugediesel vs 2 l bensin fra hvilken årgang som helst. er det like svart hvitt da? og ta en nyere 1,8 audi turbo motor vs 1,9 tdi . vet ikke tallene , men føler det er like godt skyv i de nevnte bensinmotorene , som i dieselene.. ja , dieselen har \hadde høyere dreimoment nederst i turtallsområdet, men det tar bensinen glatt igjen oppover i turtallsområdet.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
JRK Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hei Ett viktig moment som andre har nevnt er eksplosjonsfaren. I bilen er ikke dette et like stort problem da en lekasje/fordampning dreneres ut i friluft. I båten derimot fyller du opp hele skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Selv om en dieselbil har færre hestekrefter enn en sammenlignbar bensinbil, vil dieselbilen føles like sterk. Det er for det du får mer effekt ut av en dieselmotor. Ikke se deg blind på at det er flere hestekrefter på bensinbilen. Maks hestekrefter måles nemlig ved maks turtall (et turtallsområde du sjelden oppholder deg i.) En dieselbil leverer maks på et langt lavere turtall, der du vanligvis kjører. Når du kjører en dieselbil, har du en helt annen flyt i kjøringen. Den har et godt dreiemoment på lavere turtall. For dem som går rett fra bensin til diesel, kan det føles som om bilen henger litt lenge på førstegiret, men dette er en vanesak. Du kan heller ikke dra ut en dieselbil på girene slik du kan med en bensinbil. Det er heller ikke slik lenger at dieselmotorer er trege. Nå er de omtrent like raske som bensin. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=180459 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.