Jump to content

Hvorfor diesel fremfor bensin?

FM 8-12

Recommended Posts

lettere å få tak i diesel på kaiene rundt om hvis man skal på ferietur, samt at man slipper å fylle så ofte (lengre rekkevidde)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

og så er det liksom noe trygt med dieselen.. i båt. men utenbordsmotor er jo også relativt trygt etter min erfaring da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

og så er det liksom noe trygt med dieselen.. i båt. men utenbordsmotor er jo også relativt trygt etter min erfaring da.

lukket drivstoff linje er lukket...skjønner viss lekasje oppstår men det er mennskefeil....er det ikke? grunn til at bensin fortsatt selger vel... men skjønner diesel argumentet pga brannfare menn ellers uten mennskelig svikt?

vet diesel ikke er like brannfarlig å som regel mer økonomisk i forbruk men ellers?

Problemet med bensin er ikke at den er brannfarlig, men at den er eksplosjonsfarlig. Bensindamp i et lukket rom og en gnist fra startmotoren = bombe. Bensinmotorer har dessuten mer rælamikk som ikke liker seg så godt i maritimt miljø: forgasser, stifter, coil, etc.

Diesel brenner om du setter fyr på den, men den danner ikke eksplosjonsfarlig gass ved normale temperaturer, og den eksploderer ikke; den tåler godt både en og to gnister uten at det blir katastrofe. Dessuten, har du først fått en dieselmotor i gang, så går den så lenge den får luft og diesel.

får aldri gass i forruskeren :lol:

...for ikke å snakke om gass i forskiteren...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

de fleste moderne dieselmotorer trenger også strøm for å gå, dessverre

Sikkert et godt spørsmål...men vanskelig å svare på. Store bensinmotorer har aldri vært ettertraktet, så når ingen vil ha dem blir de heller ikke produsert. Små bensinmotorer derimot er helt ok, både som påhengsmotorer og som inboards, men i dag mest som påhengsmotor.

Tror nok du er inne på det med forbruk og vedlikehold. For mange år siden ble det utviklet en diesel påhengsmotor, i Russland av alle steder. Ingen betinget suksess. Siden har det meg bekjent ikke vært etterspørsel etter diesel påhengs. En moderne dieselmotor i en mindre påhengs vil mest sannsynlig bli for dyr, og ha for høyt støynivå også.

Men, hvis det utvikles mellomstore til store bensinmotorer, som bruker mindre drivstoff, som er lettere i vekt og som koster mindre i innkjøp, ja da har vi en ny rennesanse for bensinmotoren i båt.

De siste årene har godt over 80 % av nybilkjøperne valgt diesel, selv om bensinalternativet finnes. Rart? Nei, ikke i det hele tatt. -bedre drivstofføkonomi, mindre vedlikehold, vesentlig bedre effekt på lave turtall osv osv.

hvorfor diesel framfor bensin er fordi gamle myter lever i beste velgående. Diesel har ingenting i en day/weekendcruiser å gjøre utenom en kjører veeldig langt. Om en setter opp regnestykket så vil det vise at bensin er billigere totalt sett for den gjengse båtbruker og vel så det.

Å si at store bensinmotorer aldri har vært ettertraktet eller at ingen kjøper de og at de ikkje blir produsert er det mest snevre eg har hørt i heile mitt liv. Akuurat som norge er det store markedet i båtmotorverden jeez :crazy:

Om en ser over dammen så er der bensinmotorer i alle båtstørrelser. Gjerne 2* V8 under dørken.

vedlikeholdeet er også meir omfattened på en dieselmotor enn en bensin. Noe prisen for en service taler sitt tydelige språk om.

Bensinmotorer ER lettere og koster mykje mindre enn diesel så om du åpner øya så vil du sjå at rennesansen du snakker om er her.

Slik det er nå er det dieselen som er den mest fintfølende og har mest elektronikk og avanserte greier mens bensinen er den sikre low tech maskinen. Altså er situasjonen snudd på hodet i forhold til før.

Redigert av Korsnes (see edit history)

block_3.jpg

http://www.megoutboard.com/photo_gallery_1.php#nogo

Snart 2 år gammel artikkel... hva skjer ? http://www.megoutboard.com/images/Diesel-Article.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Må bare forte meg og si at for min egen del så er det ingen musikk på denne jord som er nydeligere en en potent big block v8 som synger en serenade på 7000 o/min eller mere.

Men man må jo også se de sørgelige fakta i virkeligheten med at en bensin motor blir totalt tilsidesatt iforhold til dreimomentet i en diesel motor på samme volum og forbruk.

Dette av den enkle grunn at diesel har en mye høyere brennverdi en bensin.Det vil folkelig sakt bety at det er mere mat i dieselen pr liter en bensin.

Forsjellen i dreimoment er mere en stor nok til og oppveie for vekt forsjellen på motorene.

Hestekrefter er det du helst bruker til akselerasjon og dreimomentet brukes i en oppforbakke.

Siden en båtmotor i praksis går i oppforbakke hele tiden så vinner (desverre) dieselen kampen om vinnerplassen i båter til slutt.

Selv om en trippel installasjon i min båt med 3 stk nitromatede 760cid kieth black motorer hadde vært så nerme en mans våte drømm som det er mulig og komme.

Men inntil bensinen kommer ned til 60 øre literen så er jeg redd det blir et diesel kompromiss ja.

hestekrefter er toppfart , dreimoment er akselerasjon. At en bensin har lavere dreimoment enn en tilsvarende diesel er ikkje sant. En turbodiesel derimot. Om man tar en likedan turbobensin så vil den yte meir enn dieselen.

At bensinmotoren vil dra meir suppe er ingen tvil om.

Bensinmotoren er billigere i innkjøp og billigere å eige men er dyrere ved pumpa. Så det blir et spørsmål om båtens størrelse og hvor mange timer man kjører.

hestekrefter er toppfart , dreimoment er akselerasjon.

Da må jeg jaggu få refundert alle de penger som skoleverket har fått av meg igjennom årene.

Om den påstanden er riktig så må jaggu noen tipse hele dragracing miljøet om at en turbodiesel vil revolusjonere sporten.

Snålt at det aldri har luktet diesel i depoet på gardermoen.

Mener å huske at bensin har tennpunkt på rundt -38 grader (starter å fordampe), og diesel har tennpunkt på +70 grader. Skal du ha fyr i ei bøtte med diesel må en varme opp overflaten før det antenner. Rører man i bøtten menst det brenner på toppen slukker det pga nedkjøling fra dieselen under. Føler meg også klart mye tryggere med diesel i båt enn bensin. Men blir det først skikkelig fyr/varme tror jeg dieselen brenner vel så godt hvis ikke bedre enn bensin. Mye energi i denne suppa......

Tror også dieselmotorer har bedre virkningsgrad/effekt enn bensin. Derfor vil nye dieslelmotorer i bil slite med å få opp temperaturen når det er bikkjekaldt ute. Noen har faktisk egen varmer for å holde temperaturen. Sikkert noen dieselproffesorer her inne som kan forklare dette bedre....

Men man må jo også se de sørgelige fakta i virkeligheten med at en bensin motor blir totalt tilsidesatt iforhold til dreimomentet i en diesel motor på samme volum og forbruk.

Forsjellen i dreimoment er mere en stor nok til og oppveie for vekt forsjellen på motorene.

nja. ta en 2l sugediesel vs 2 l bensin fra hvilken årgang som helst. er det like svart hvitt da? og ta en nyere 1,8 audi turbo motor vs 1,9 tdi . vet ikke tallene , men føler det er like godt skyv i de nevnte bensinmotorene , som i dieselene.. ja , dieselen har \hadde høyere dreimoment nederst i turtallsområdet, men det tar bensinen glatt igjen oppover i turtallsområdet..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Selv om en dieselbil har færre hestekrefter enn en sammenlignbar bensinbil, vil dieselbilen føles like sterk. Det er for det du får mer effekt ut av en dieselmotor. Ikke se deg blind på at det er flere hestekrefter på bensinbilen. Maks hestekrefter måles nemlig ved maks turtall (et turtallsområde du sjelden oppholder deg i.) En dieselbil leverer maks på et langt lavere turtall, der du vanligvis kjører.

Når du kjører en dieselbil, har du en helt annen flyt i kjøringen. Den har et godt dreiemoment på lavere turtall. For dem som går rett fra bensin til diesel, kan det føles som om bilen henger litt lenge på førstegiret, men dette er en vanesak. Du kan heller ikke dra ut en dieselbil på girene slik du kan med en bensinbil.

Det er heller ikke slik lenger at dieselmotorer er trege. Nå er de omtrent like raske som bensin.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=180459

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...