Jump to content

Hvorfor diesel fremfor bensin?


FM 8-12

Recommended Posts

Det blir ikke mere brann i en bensin båt enn det gjør i en dieselbåt når du ligger for kvelden husk at røyk dreper. Vi hadde nettopp en brann på hundvåg i en forholdsvis ny cabincruiser med dieselmotorer det ble observert litt røyk hvor så plutselig stod flammer himmelhøyt,sannsynlig var dette noe med eletriske ting ombord båt helt utbrent. Hadde et tilfelle for noen år siden da det tok fyr ien coronet med 2 bensinmotorer som stod på land båt helt utbrent uten at verken tanker eller bensin eksploderte båt ble slukket av brannvesenet men var vrak. Så alt kan skje der vi har 12 v,220 v,bensin eller diesel..........

 

mvh

Mewa 2

Link to post

Kjenner noen som kjøpte båt med bensin motor, og mente de kjørte så lite at prisen på drivstoff var ikke så viktig. Det var viktigere at det nesten ikke var motorstøy, og at båten var billigere i innkjøp.

Men etter en uke på tur. Og over det dobble. faktisk nesten 3 ganger så stor drivstoff kostnad, var det en annen låt. Båten ble solgt, og skal byttes med en med disel.

Og de er ikke de første, og neppe de siste.

Link to post

Dere får det til å høres ut som dieselmotorer ikke bruker noen ting men ta å regn ut selv med en båt på 4500-5000 kg med 300-350 hester diesel kjør blandet maks fart marsj fart div dra den opp i plan eks antall ganger. Dette kombinert med at diesel ligger på 8-11 kr + at dieselmotoren er ca dobbel så dyr som en bensin i innkjøp ja da kan jeg kjøre masse før det begynner å svare seg...

 

mvh

Mewa 2

Link to post

Sitat:

Kjenner noen som kjøpte båt med bensin motor, og mente de kjørte så lite at prisen på drivstoff var ikke så viktig. Det var viktigere at det nesten ikke var motorstøy, og at båten var billigere i innkjøp.

Men etter en uke på tur. Og over det dobble. faktisk nesten 3 ganger så stor drivstoff kostnad, var det en annen låt. Båten ble solgt, og skal byttes med en med disel.

Og de er ikke de første, og neppe de siste.

 

 

 

 

Sjekk ut denne linken:

 

http://www.nettavisen.no/bat/article1946685.ece

 

 

Min motor 350 MAG mot KAD 300 faller ut som følger:

 

Vi har tatt gjennomsnittsforbruket pr. nautisk mil ved alle målte fartsområder, og regnet på drivstoffkostnader ved 600, 800 og 1000 nm utseilt distanse på en sesong.

 

Minst forskjell blir det mellom KAD300 og Magnum 350 på 600 nautiske mil: 8700 kroner.

 

 

 

 

Min mening er at det er god økonomi for meg med bensin.....

Redigert av josefsen (see edit history)

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Vel, i båter fra en 28-30 fot og derover, som det vel er flest av her på forumet, er det nok riktig at du finner få som rapporterer problemer med bensinmotoren. Hva kan årsaken være tro? Er bensinmotorer da mer driftsikre? Neppe. Årsaken er jo at intet vettugt menneske ville finne på å installerer bensinmotorer i slike båter.

 

nei jøss alle med daycruiser å cabincruiser er bare diesel her inne...ingen med bensin i snekker heller..å se tråden med at yanmar ikke er probfri...folk nekter å forsvarer selv med opplyste feil osv...neidu diesel er fint men bensin er ikke en tikkende uøkonomisk bombe som folk tror. Bensin har visse fordeler en diesel ALDRI får og diesel har noen fordeler bensin snart nærmer seg tror jeg. Men hvorfor se til usa osv de er jo bare ca 300milioner mennsker...klart vi her i nord uten noen form for motorhistorie ( sett i forhold til usa) med våre 3mill pluss vet bedre :crazy:

Link to post

Hva er det du er ute etter FM? at alle skal sveive igang en rusten jernklump hver gang vi skal på tur bare fordi du gjør det? Du har jo ikke filla peiling på hva du prater om. Du er veldig opptatt av hva Amerikanerne har forstår jeg, at de har "skjønt" at diesel er noe tull.. hva med Detroit Diesel, Cummins, Caterpillar etc etc.. Mye av det grommeste av dieselmaskiner fra fra 30-40 år tilbake kom nettopp derfra. Og du mener at bensinmotoren nærmer seg dieselmotorenes fordeler?? Har stått med hue i sanda de siste åra?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Hva er det du er ute etter FM? at alle skal sveive igang en rusten jernklump hver gang vi skal på tur bare fordi du gjør det? Du har jo ikke filla peiling på hva du prater om. Du er veldig opptatt av hva Amerikanerne har forstår jeg, at de har "skjønt" at diesel er noe tull.. hva med Detroit Diesel, Cummins, Caterpillar etc etc.. Mye av det grommeste av dieselmaskiner fra fra 30-40 år tilbake kom nettopp derfra. Og du mener at bensinmotoren nærmer seg dieselmotorenes fordeler?? Har stått med hue i sanda de siste åra?

 

følte du deg truffet? nei fysj det var ikke meningen spm heller mer hvorfor bensin blir dømt til døden. Trenger ikke starte en rusten en da, Finnes mange fine nye som gamle bensinmotorer, men nok engang du har nok rett i forhold til resten av verden som mener bensin er en meget bra innstalasjon :flag: ja de lager diesel men slutter ikke med bensin å siden du ser på dems dieseler som et stykke gudsverk så sjekk forselger statestikken dems når det gjelder fritidsbåter med bensin innstalasjon :cheers:

Link to post
Forstår ikkje heilt agendaen eg heller. Stille eit spørsmål for så å hamre laust på alle som gidde å svare!

 

debatt. sier en bensin smeller å står for det. men spurte igjen da om lukkede systemer...er dere virkelig så lett tiltakelig at dere føler dere truffet? Viss ingen diskuterer noe blir vi ja nei mennsker :cheers:

Link to post

De som har valgt diesel får kose seg med fordelene det gir, og de som har valgt bensin koser seg med sine fordeler :giggle:

Neste tema takk!

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For å kommentere på artikkelen: http://www.tu.no/innsikt/nyeteknologier/article56300.ece

Det de glemmer å si er at en liter diesel i tillegg har mere energi og det er og en avgjørende faktor for at en kommer lengre på en liter diesel enn en liter bensin.

Ser dette har vært diskutert her før under topic Hva har mest energi Diesel eller Bensin: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5796&st=20

 

Dreimoment vs. HK(kW)

Det er faktisk en matematisk formel:

 

Nm * rpm

------------- = kW

9545

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...