Jump to content

Hvordan koble is12 vindinstrument til pc.

teamfryd

Recommended Posts

hei alle. Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette. Jeg har lett litt rundt på båtplassen om emnet, men blir liksom ikkje heilt klok. Nå skal det også sies at eg ikkje er over gjennomsnittet teknisk begavet heller.

Jeg har kartprogram på laptop som er tilknyttet usb gps via virtuell com6. Jeg vil gjerne kople til vindinstrumentet på denne pc'en. Det vil gi meg muligheten til å bruke diverse funksjoner i maxsea programmet jeg kjører. VMG og laylines mm.

Vindmåleren er en simrad IS12. NMEA0183. Hva må jeg ha for en dings for å koble denne til usb inngang på pc?

På forrhånd takk.

Burde gå greit med en slik seriell-usb overgang.

Det du må vite er om vindsignalet er RS422 eller RS232, og så må du få en avtale med de du kjøper dingsen av om tilbakelevering dersom den ikke virker.

Har nemlig oppleved at dersom det sendte signalet er RS422 så er det ikke alltid at en slik RS232 seriell-usb overgang virker som du vil.

I såfall må du da skaffe en som takler RS422, jeg bruker denne

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Ok. Alt skal liksom være så fryktelig innviklet....... He he. Bak på instrumentet er det noen små kontakter som står nmea inn og ut på, kan ikke disse brukes heller, isteden for å bruke canbus koblingen? Det er vel uansett nmea2000 som kommer ut derfra. Så eg må altså ha denne AT10 også. Må sjekke priser. Takk skal dere ha.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...