teamfryd Startet 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2010 hei alle. Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette. Jeg har lett litt rundt på båtplassen om emnet, men blir liksom ikkje heilt klok. Nå skal det også sies at eg ikkje er over gjennomsnittet teknisk begavet heller. Jeg har kartprogram på laptop som er tilknyttet usb gps via virtuell com6. Jeg vil gjerne kople til vindinstrumentet på denne pc'en. Det vil gi meg muligheten til å bruke diverse funksjoner i maxsea programmet jeg kjører. VMG og laylines mm. Vindmåleren er en simrad IS12. NMEA0183. Hva må jeg ha for en dings for å koble denne til usb inngang på pc? På forrhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Snailey Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Jeg har koblet til NMEA signaler til en com --> usb overgang som jeg kobbler til pc'en. Husker ikke hvilke "hull" rød og sort nmea kabel skal inn i men det kan jeg sjekke opp. Sitér dette innlegget Link to post
teamfryd Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hei og takk for svar. Er det en sånn en? du mener? Som jeg nevnte har jeg ikke så mye peiling på dette, men har fått med meg at det er snakkes om rs232 og rs432 eller noe i den dur. Noen som vet hva jeg må ha? Sitér dette innlegget Link to post
teamfryd Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Eller denne? Sitér dette innlegget Link to post
teamfryd Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Ingen flere som har gjort dette? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Burde gå greit med en slik seriell-usb overgang. Det du må vite er om vindsignalet er RS422 eller RS232, og så må du få en avtale med de du kjøper dingsen av om tilbakelevering dersom den ikke virker. Har nemlig oppleved at dersom det sendte signalet er RS422 så er det ikke alltid at en slik RS232 seriell-usb overgang virker som du vil. I såfall må du da skaffe en som takler RS422, jeg bruker denne TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mulligan Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Nå er det sånn at IS 12 signaliserer på CANbus. Og den er ikke umiddelbart lesbar. Simrad har en duppeditt som heter AT10. Den transformerer CANbus til RS232. Og oversetter NMEA2000, som kommer ut av IS12, til NMEA0183. Sitér dette innlegget Link to post
teamfryd Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 muligan: Jeg har lest på nettet om is12 instrumenter og finner ut at desse bruker NMEA 0183. Men at Is 20 som overtok etter at is12 gikk ut bruker NMEA 2000. Skal dobbeltsjekke dette, men er du helt sikker på dette muligan? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Jeg har, dessverre, IS12 i båten. Sitér dette innlegget Link to post
teamfryd Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 (redigert) Filleren. Søkte nettopp på nettet og da fant jeg IS12 med NMEA 2000. Så muligan, Du har nok rett. Mine er fra 2006. Kan det hende at de brukte NMEA 0183 da kanskje? Redigert 12.Mars.2010 av teamfryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Njet. IS12 har alltid brukt CANbus. Eller SIMnet som det heter på Simradsk. Sitér dette innlegget Link to post
teamfryd Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Ok. Alt skal liksom være så fryktelig innviklet....... He he. Bak på instrumentet er det noen små kontakter som står nmea inn og ut på, kan ikke disse brukes heller, isteden for å bruke canbus koblingen? Det er vel uansett nmea2000 som kommer ut derfra. Så eg må altså ha denne AT10 også. Må sjekke priser. Takk skal dere ha. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.