K. Hauge Startet 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2010 Kan en sprekk i topplokket på en Sabb 6-12 semidiesel repareres. Hvis ikke, hvor kan man få tak i en slik "antikvarisk" motordel? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Legg ut en annonse her på baatplassen. Sikkert noen som kjenner noen. Er det sprekk i kjølekappa i toppen, eller er det sprekk inn til forbrenningskammeret Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Kaldfisk Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Kan en sprekk i topplokket på en Sabb 6-12 semidiesel repareres. Støpegods - kan og kan, kommer mye an på sprekken. Har sett det gjort ved å varme stykket jevnt opp i oksygenrik flamme til det lyst mørkerøde området før det sveises med adekvat elektrode. Ofte i esse for jevn varme. Etter sveising kjøles det naturlig ned over et døgns tid. Forholdsvis tynt gods, jeg ville tippe på liten fuge og god påleggsveis. Vet en Voldatopp ble sendt til "hjemtraktene" for reparasjon for en 8-10 år siden. Kanskje denne kan henvise videre ? http://www.nesvaag-motormuseum.no/sider%5CMuseumbilder2.htm Legg ved gode bilder for en mulig diagnose. Finner du reservedeler . . . . kjøp, kjøp. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
snod Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Diskuterte en gang en mulig bruk av polymermetall på jobben. En kollega mente da at han hadde brukt multimetall på et sprukket topplokk til bil. Har du forrsten hørt med sylinderservice? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Faderen fikk sveiset en topp til en 8hk Sabb en gang, med godt resultat. Sprekken mellom ventilene ble bra igjen den, men det var en hel prosedyre med forvarming og forsiktig nedkjøling husker jeg ja. Det krever en dyktig sveiser... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Eg har og sveisa støypegods med basisk elektrode, forvarming og meget langsam nedkjøling. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Pelle Parafin Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) . Hvis ikke, hvor kan manfå tak i en slik "antikvarisk" motordel? Prøv en anonnse på finn.no,kan være mye rart som ligger der.Kansje Sabb fabrikken har støpeformer liggende,det koster bare en tlf. å forhøre seg.Du kan også prøve med en anonnse i Fiskaren. Redigert 11.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Takk for mange gode tips Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=4632 Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Kan TIG sveise det, men trenger sliping, forvarming og mye strøm Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
logget av Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Kan du være litt mer spesifikk? Hvor mye strøm, hvilken tungstenelektrode bruker du, hvilken gass MÅ en ha og hvilken gass kan en bruke og ikke minst hvilke tilsatmaterial bruker du. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Må bruke en elektrode som er bergnet for vanlig stål, og ikke for rustfritt. Blir for stor varme. Vil tippe at en må opp i 120-150 A strøm. Må finne tilsatstråd som er høy på carbon, for det er mye carbon i støpejern Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Pelle Parafin Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 (redigert) Her kan du ta kontakt ,en anonnse jeg fant. -------------------------------------------------------------------------------- Sabb 6-12: Jeg har et propellanlegg til en Sabb 6-12, bestående av aksling, hylse og propell liggende i naustet. Har også topplokk og stempelringer til Sabb 6-12. Fins det interesse for disse delene, vennligst kontakt med Hans Urskog. jakoburs@online.no, mobil: 41 48 28 85 Redigert 12.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Må bruke en elektrode som er bergnet for vanlig stål, og ikke for rustfritt. Blir for stor varme. Jeg skjønner ikke helt dette, for det er vel ikke noe forskjell på å sveise rustfritt og vanlig stål temperaturmessig. Men uansett burde vel en elektrode legert med Thorriumoksid være bankeres. (Elektrode merket med rød fargekode og smeltetemparatur 4000 grader C.). Jeg har hørt noen si at de foretrekker TIG, men det er ikke lett å finne noen sveiseprosedyre som bakker opp at dette er den mest ideelle metoden å sveise støpejern på. De fleste TIG sveiseapparater har dessuten mulighet for å sveise med vanlige elektroder, så hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Den som har spørsmål vedr. semidiesel anbefales å søke hjelp i STP semidieselforum. Her finnes en enorm kompetanse. : http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic...f9c4da724ac2436 Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Når en sveiser rustfritt, så må en også bruke pluss til gods og minus til elektrode. Har sveiset mye rustfritt gjennom 23 som ansatt i næringsmiddelbedrifter Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.