Jump to content

Sprekk i topplokk på Sabb 6-12

K. Hauge

Recommended Posts

Kan en sprekk i topplokket på en Sabb 6-12 semidiesel repareres.

Støpegods - kan og kan, kommer mye an på sprekken.

Har sett det gjort ved å varme stykket jevnt opp i oksygenrik flamme til det lyst mørkerøde området før det sveises med adekvat elektrode. Ofte i esse for jevn varme.

Etter sveising kjøles det naturlig ned over et døgns tid.

Forholdsvis tynt gods, jeg ville tippe på liten fuge og god påleggsveis.

Vet en Voldatopp ble sendt til "hjemtraktene" for reparasjon for en 8-10 år siden.

Kanskje denne kan henvise videre ?

http://www.nesvaag-motormuseum.no/sider%5CMuseumbilder2.htm

Legg ved gode bilder for en mulig diagnose.

Finner du reservedeler . . . . kjøp, kjøp.

Mvh

Kaldfisk

Her kan du ta kontakt ,en anonnse jeg fant.:smiley: --------------------------------------------------------------------------------

Sabb 6-12: Jeg har et propellanlegg til en Sabb 6-12, bestående av aksling, hylse og propell liggende i naustet. Har også topplokk og stempelringer til Sabb 6-12. Fins det interesse for disse delene, vennligst kontakt med Hans Urskog. jakoburs@online.no, mobil: 41 48 28 85

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Må bruke en elektrode som er bergnet for vanlig stål, og ikke for rustfritt. Blir for stor varme.

Jeg skjønner ikke helt dette, for det er vel ikke noe forskjell på å sveise rustfritt og vanlig stål temperaturmessig.

Men uansett burde vel en elektrode legert med Thorriumoksid være bankeres. (Elektrode merket med rød fargekode og smeltetemparatur 4000 grader C.).

Jeg har hørt noen si at de foretrekker TIG, men det er ikke lett å finne noen sveiseprosedyre som bakker opp at dette er den mest ideelle metoden å sveise støpejern på. De fleste TIG sveiseapparater har dessuten mulighet for å sveise med vanlige elektroder, så hvorfor ikke?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...