2xDiesel Startet 11.Mars.2010 Del på Facebook Startet 11.Mars.2010 Hei! Ønsker å kjøpe Garmin autopilot til min Seaco 1030 (2 x kad300). Da spør flytskjemaet til Garmin om jeg har et ubalansert styresystem. Om det er et større servoassistert styresystem. I tillegg spør det om jeg har styresylinder over eller under 164ccm. Er bare på jakt etter hvilken Garmin-pakke som er riktig for meg, så hvis noen har vært gjennom dette før, og kan ta det på kjappen hadde jeg blitt veldig takknemlig for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Balansert betyr at sylinderstangen går gjennom sylinderen og ut i andre enden. Praktisk talt alle hydrauliske styringer er balansert. Du kan også sjekke det ved å tørne rattet fra borde til borde, da skal du ha likt antall tørn begge veier. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
2xDiesel Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Takk for det, da var spørsmål 1 besvart: Systemet mitt er balansert. Noe peiling på de 2 siste? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Nå neste sjekke om du har servo på motoren din. Tror dette varierer, men eg har dette på min AD41DP290 så tipper du har det også... Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Har servo, men skjønner ikke spørsmålet til Garmin om: .....er det et større servoassistert styresystem? (skulle jeg tippe her, må jo svaret bli nei, er jo ikke så stor båt liksom) I tillegg spør det om jeg har styresylinder over eller under 164ccm. (her vet jeg ikke hva som er vanelig å montere i en båt på 10 meter) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Hvis du leser bak på rattpumpen så bør det stå hvor mange ccm det er på ett turn. Sving fra ene siden til andre og multipliser antall turn med volumet på rattpumpen. Da vet du hvor stor sylinder du har. Eller den vanskelige måten å regne ut ifra fysike mål, trekk fra veggtykkelse ender stempelstang og stempeltykkelse... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Har selv montert denne autopiloten hos meg selv i høst og er meget fornøyd med denne. Når jeg skulle finne volumet på styresylinderen, fant jeg fabrikant og typenr på sylinderen og Googlet denne, hvor jeg fant all info hos fabrikant. Du vil trenge denne info også ifm konfigurasjon av selve enheten. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Scand Atlantic: Hva svarte du i flytskjemaet på følgende spørsmål: .....er det et større servoassistert styresystem? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Jeg har også sjekket Garmin GHP-10 Autopilot til min båt, og fikk beskjed om at jeg skulle ha pakken med 1,2liters drivenhet. Jeg har D6-310 og DPH drev. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 .er det et større servoassistert styresystem? jeg har det på min draco 21. det betyr att det er en servopumpe på motor som leverer til selve styresylinderen ved bevegelse fra ratt. det er ventil bak i motorrom som styrevire går inn på eller servostyringen fra rattet som styrer denne. dette systemet er helt vandelig med mercruiser drev trur jeg. men ikke alle har det når det er hydrauliskpumpe i rattet. du må sjekke i motorrom om du har 2 sylindere( en beveger drev og den fra rattet beveger servoventilen til sylinder som styrer drevene) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Mercruiser og OMC har det og sikkert noen Yanmar med mercruiserdrev også. Det er gjerne teleflexkabel mellom ratt og drev. Som Cathrine sier så betjener denne en styreventil samtidig som det vil fungere om servopumpen skulle streike. Volvo har også noen drev som bruker powertrimsylindre til heve og senk samt styring. Det har jeg ikke noe greie på, men mener bestemt at Raymarine har en løsning på. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 OK, så hvis den hydrauliske styringen jeg har, "bare" beveger en ventil som i sin tur sørger for at servostyringen beveger drevene mine: Så har jeg pr. definisjon et større servoassistert styresystem? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Ja nesten, teleflexwire betjener også styrearmen, men når motoren/servoen går så forsterker denne bevegelsen. Se bilde, teleflexwire går inn i det bakerste "røret" Hydraulikksylinder nærmest. Hvis du har KAD300 med DPG drev så har de også noe lignende ja. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Betyr dette at spørsmålet under utgår hvis jeg har en teleflex-styring? "I tillegg spør det om jeg har styresylinder over eller under 164ccm." Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.