Jump to content

Hvordan vet jeg om jeg har et balansert styresystem?


2xDiesel

Recommended Posts

Hei!

 

Ønsker å kjøpe Garmin autopilot til min Seaco 1030 (2 x kad300).

 

Da spør flytskjemaet til Garmin om jeg har et ubalansert styresystem.

Om det er et større servoassistert styresystem.

I tillegg spør det om jeg har styresylinder over eller under 164ccm.

 

Er bare på jakt etter hvilken Garmin-pakke som er riktig for meg,

så hvis noen har vært gjennom dette før, og kan ta det på kjappen

hadde jeg blitt veldig takknemlig for hjelp.

Link to post

Balansert betyr at sylinderstangen går gjennom sylinderen og ut i andre enden. Praktisk talt alle hydrauliske styringer er balansert. Du kan også sjekke det ved å tørne rattet fra borde til borde, da skal du ha likt antall tørn begge veier.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har servo, men skjønner ikke spørsmålet til Garmin om:

 

.....er det et større servoassistert styresystem?

(skulle jeg tippe her, må jo svaret bli nei, er jo ikke så stor båt liksom)

 

 

I tillegg spør det om jeg har styresylinder over eller under 164ccm.

(her vet jeg ikke hva som er vanelig å montere i en båt på 10 meter)

Link to post

Hvis du leser bak på rattpumpen så bør det stå hvor mange ccm det er på ett turn.

Sving fra ene siden til andre og multipliser antall turn med volumet på rattpumpen.

Da vet du hvor stor sylinder du har.

 

Eller den vanskelige måten å regne ut ifra fysike mål, trekk fra veggtykkelse ender stempelstang og stempeltykkelse...

Link to post

Har selv montert denne autopiloten hos meg selv i høst og er meget fornøyd med denne.

Når jeg skulle finne volumet på styresylinderen, fant jeg fabrikant og typenr på sylinderen og Googlet denne, hvor jeg fant all info hos fabrikant. Du vil trenge denne info også ifm konfigurasjon av selve enheten.

Link to post

.er det et større servoassistert styresystem?

 

jeg har det på min draco 21.

det betyr att det er en servopumpe på motor som leverer til selve styresylinderen ved bevegelse fra ratt. det er ventil bak i motorrom som styrevire går inn på eller servostyringen fra rattet som styrer denne.

dette systemet er helt vandelig med mercruiser drev trur jeg. men ikke alle har det når det er hydrauliskpumpe i rattet.

du må sjekke i motorrom om du har 2 sylindere( en beveger drev og den fra rattet beveger servoventilen til sylinder som styrer drevene)

Link to post

Mercruiser og OMC har det og sikkert noen Yanmar med mercruiserdrev også. Det er gjerne teleflexkabel mellom ratt og drev.

Som Cathrine sier så betjener denne en styreventil samtidig som det vil fungere om servopumpen skulle streike.

 

Volvo har også noen drev som bruker powertrimsylindre til heve og senk samt styring. Det har jeg ikke noe greie på, men mener bestemt at Raymarine har en løsning på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...