jensemann2 Startet 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2010 Både ut og inntaket av min aluminium septiktank var sprø som glass og brakk tvert av. Det er av typen med en plastmutter på utsiden og en flens på innsiden, 1 1/2 toms. Hvor får jeg tak i sånne nye? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) Det blir jo på en måte som en skroggjennomføring ,kanskje jeg kan bruke en skroggjennomføring i nylon ? http://biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgje...dgjennomforing/ Redigert 11.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Burde vel la seg gjøre med gjennomføringsnipler ja, gitt at du har mannhull i tanken? Du må jo ha tilkomst fra innsiden for å montere gjennomføringen vel? Legg inn bilde! Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
jensemann2 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 (redigert) Det viser seg faktisk at det er tært hull i bunn av tanken helt inne ved stussen der det alltid har stått vann. Er jo ikke det beste materiale å lage tank av spør du meg.. Septiktank av aluminium!:p Men jeg må prøve å få noen jeg kjenner som sveiser aluminium å legge en lapp over hullet. Resten av tanken er ikke påvirket avnoe særlig tæring. Noen små groper her og der, men det er alt. Hvorfor tærer det da? Aluminiumsbåter tærer da ikke istykker! Kan det være en ide å sette en diger Zink anode inni tanken?Jeg kan jo bare legge den nedi, og jorde den til en av skruene i lokket med en tykk ledning. Redigert 12.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Både zink og aluminium brukes som anoder. Tviler på om zinken vil virke. Kanskje aluminiumen blir anoden... tror grunnen til at aluminium ikke "ruster" er at det danner er korrosjonslag som hindrer videre rust. Skader du dette laget, vil det ruste videre. (eller no sånt) Best å bytte med syrefast eller plast tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Da har jeg bestemt meg(etter videre lesing her) å kutte ut hele septiktanken og koble røret fra dassen rett på bunnkrana inntil videre. Så får jeg ta meg råd til ny syrefast tank etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Spander på deg en septiktank du, så slipper du å holde deg når du er rundt folk! Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 ja blir det etterhvert, men jeg vurderer å prøve å sveise dem gamle inntil videre. Er jo bare ett hull i den. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 f.eks dette : http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...c:100447;r:zett vil det begynne å lukte av dèn? Er det noen som har erfaring med plasttanker? Sitér dette innlegget Link to post
Nor Star 350 Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Hei Ville sjekket med Plastinvent, de har mange forskjellige tanker og sveiser på stusser hvor du måtte trenge det. http://www.plastinvent.no/index.php?page=s...rt&Itemid=1 Sitér dette innlegget Hilsen en som venter på sjøsetting Link to post
rolf-eigil Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Hei! En kvalitetsepoxi som West-System kan du trygt bruke til å reparere skaden med. Du kan også om du vil lage ny tank i kryssfiner og epoxi eller en kombinasjon av kryssfiner og aluminium/rustfritt. Har selv laget både septik og nå dieseltank i min siste båt. Beregn bare at vi "amatører" har et utrolig høyt tidsforbruk på sådane jobber. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 vil det begynne å lukte av dèn? Er det noen som har erfaring med plasttanker? Jeg har ingen erfaring med plasttanker men vil tro at den er helt grei, som regel kommer lukt fra slanger som ikke er gode nok. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Plasttank er det eneste riktige til Septik spør du meg.. til og med rusfritt tæres det hull på av møkka.. Lukta kommer fra slangene og ikke tankene.. Typisk levetid for "luktfrie" slanger er faktisk ikke mer enn 5 år hvis en ikke er nitidig og flink til og vaske og behandle septik systemet ombord.. Har ikke tall på hvor mange båter jeg har hvært ombord i som lukter septik i større eller mindre grad.. eierne kjenner det gjerne ikke selv og betgner lukta som båtlukt.. Dagens plasttanker fra foreks Plastinvent er helt luktfrie selv etter mange år på nakken. Plast er rimelig og lett i vekt.. bortkasta penger og sveise septik i syrefast til flere BP mnår en typisk plastank på rundt 100L koster et par BP. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.