Jump to content

mercruiser v8 med alfa one drev, erfaringer?

båtmann28

Recommended Posts

Hei har kjørt de siste fem sesonger med alpha one drev. jeg har hatt altfor stor motor(425hp) og kjørt med drevet høyere montert på båten så 1/3 av propell gikk i overflaten.

Drevet greier 240hp greit men burde ta det pent i akselereasjon for lengst levetid,men tåler en rask aks.

Jeg tok det ikke pent ved sjøsetting så første drev holdt i en halv time... :cryin:

Dette drevet var sikkert litt slitt så øvre gear røk alle tennene, neste drev gikk nedre gear føyken så på neste rev jeg av hele drivakselen rett under spor til vannpumpen.

Da tok jeg og plukket drevet ifrahverandre og kjøpte high performace gear og aksel fra statene noe som gjorde susen. ble to sommere med herjing uten problemer da.

Det som tar dette drevet er som du sikkert har skjønt er belastningen ved hard akselerasjon og slag på propell fra bølgetopp til bølgetopp for mitt vedkommende.

Vet mange dracoer som har gått 15-20 år med dette drevet uten problemer så mye er opp til eier her.

Motoren er en god traver, de smallblock motorene jobber år etter år, det som oftest dreper de er frostsprenging grunnet slurv og defekt oljepumpe( vært borti 4 motorer med det)

forbruket er vel 25liter i timen på 2000 omdr avhengi av båt

Alpha one er verdens mest solgte drev. Enkelt og ukomplisert. Deler over alt. Jeg har selv denne kombinasjonen. Fungerer utmerket. Forbruket er ca. 1,8 l/nm ved marsjfart og ca. 3000 rpm. Det beste med V8 bensin er 7 knopskjøring. Går billig og stille med en deilig bakrunnsbrumming. Anbefaler ferskvannskjøling.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Hei har kjørt de siste fem sesonger med alpha one drev. jeg har hatt altfor stor motor(425hp) og kjørt med drevet høyere montert på båten så 1/3 av propell gikk i overflaten.

Drevet greier 240hp greit men burde ta det pent i akselereasjon for lengst levetid,men tåler en rask aks.

Jeg tok det ikke pent ved sjøsetting så første drev holdt i en halv time... :cryin:

Dette drevet var sikkert litt slitt så øvre gear røk alle tennene, neste drev gikk nedre gear føyken så på neste rev jeg av hele drivakselen rett under spor til vannpumpen.

Da tok jeg og plukket drevet ifrahverandre og kjøpte high performace gear og aksel fra statene noe som gjorde susen. ble to sommere med herjing uten problemer da.

Det som tar dette drevet er som du sikkert har skjønt er belastningen ved hard akselerasjon og slag på propell fra bølgetopp til bølgetopp for mitt vedkommende.

Vet mange dracoer som har gått 15-20 år med dette drevet uten problemer så mye er opp til eier her.

Motoren er en god traver, de smallblock motorene jobber år etter år, det som oftest dreper de er frostsprenging grunnet slurv og defekt oljepumpe( vært borti 4 motorer med det)

forbruket er vel 25liter i timen på 2000 omdr avhengi av båt

Unnskyld at jeg bryter inn i tråden. Men hvor kjøpte du drevsatset til overhuset?

Husker ikke adressen lenger nå, fant den via http://www.speedwake.com/forums/forumdisplay.php?forumid=9 som er en knallside for powerboats.

legg inn et spørsmål der så får du garantert napp, veldig mye proff ekspertise på motor og drev der.

Totalkostnaden på drevet ble vel 5000,- , sveiset og på større finne for bedre styring da det orginale hadde lite areal til mitt bruk i tillegg.

Gikk problemfritt etter dette med skikkelig hard bruk.

Redigert av bukt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...